Microsoft: powalczymy o polski rynek

Do tej pory Windows Mobile był skierowany głównie do klientów biznesowych. Jednak rynek się zmienia. Użytkownicy biznesowi i konsumenci oczekują teraz podobnych rzeczy. I Microsoft chce zaspokoić te potrzeby

Publikacja: 07.10.2009 11:27

Alfredo Patron z Microsoftu

Alfredo Patron z Microsoftu

Foto: rpkom.pl

[b]rpkom.pl: – Statystycznie, każdy z 38 milionów Polaków ma telefon komórkowy. Ok. 20 proc. z nich to smartfony. Ok. 15 proc. z tej liczby to urządzenia z Windows Mobile. Jak chcecie zmienić ten wskaźnik w ciągu najbliższych 2 lat?[/b]

[i]Alfredo Patron, Microsoft[/i]: – Zamierzamy podwoić nasz udział w polskim rynku smartfonów. Chcemy, by dzięki przystępnym cenom smartfony były dostępne dla osób, które dziś używają klasycznych komórek.

[b]- Jednak operatorzy coraz mniej chętnie chcą subsydiować drogie telefony.[/b]

– Niektórzy operatorzy dotują urządzenia, niektórzy nie. Jednak model biznesowy się zmienia. Przychody z transferu danych czy nowych usług, jak np. kupowania w sieci aplikacji, rosną. Włączenie smartfonów do oferty otwiera drogę do nowych źródeł przychodów.

[b]- Windows Mobile 6.5 to pierwszy poważny krok Microsoftu w kierunku rynku konsumenckiego. Dużo pracy włożono w łatwiejszą obsługę i prostszy interfejs.[/b]

– Do tej pory Windows Mobile był skierowany głównie do klientów biznesowych. Jednak rynek się zmienia. Użytkownicy biznesowi i konsumenci oczekują teraz podobnych rzeczy. W przeszłości współpracowaliśmy z niemal każdym producentem słuchawek na świecie. To zdało egzamin tylko do pewnego stopnia. Wybór telefonów był zbyt duży, konsumenci czuli się zagubieni, a nam trudno było budować markę Windows Mobile. Czasem użytkownicy nawet nie wiedzieli, że w ich urządzeniu działa nasz system. Teraz chcemy współpracować z zaledwie kilkoma producentami hardware, zawężając opcje, jakie mają do wyboru nasi klienci.

[b]- Czy zatem Windows Phone będzie marką ograniczoną tylko do urządzeń Samsunga, Toshiby, Asusa, LG, Acera, HTC czy Sony Ericssona ?[/b]

– Dokładnie tak. Nie przewidujemy kolejnych umów z producentami.

[b]- Jak w najbliższych latach zmieni udział Windows Mobile w rynku systemów operacyjnych w urządzeniach mobilnych? Gartner przewiduje, że liczba użytkowników wzrośnie, ale wasz udział w rynku nie przekroczy 15 proc.[/b]

– Sądzimy, że liczba używanych smartfonów w ciągu kilku najbliższych lat podwoi się, może nawet potroi. Smartfony potanieją, a dzisiejsi użytkownicy zwykłych słuchawek będą chcieli je mieć. Dlatego rynek, w który celujemy, nie jest ograniczony tylko do klientów, którzy dziś używają smartfonów. Sądzimy, że do Windows Mobile przyciągnie ich znajome środowisko systemu operacyjnego, który znają już ze swoich domowych komputerów. To ma nas odróżnić od konkurencji. Nie zapominamy też o klientach biznesowych. Większość naszych produktów korporacyjnych, jak serwer Exchange, ma komponenty mobilne.

[b]- Kiedy pojawi się Windows Mobile 7?[/b]

– W przyszłym roku.

[b]- Do jakiego stopnia pozwolicie firmom trzecim modyfikować system? Mówi Pan, że chcecie wzmacniać markę produktu, ale jednocześnie firmy takie jak HTC czy Samsung opracowują własne nakładki na system, modyfikują interfejs, tak by przypominał np. iPhone.[/b]

– Do pewnego stopnia. Opracowaliśmy pewne wytyczne, tak by nie było już wątpliwości, że trzymany w ręku telefon to Windows Phone. Z drugiej strony, producenci sprzętu i operatorzy chcą się jakoś od siebie odróżnić. Pozwalamy im na to do pewnego stopnia.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10