Kłopotliwe finansowanie internetowej „ostatniej mili”

Chcemy likwidować białe plamy na internetowej mapie Polski, ale nie mamy do tego warunków – alarmowali przedstawiciele branży telekomunikacyjnej na debacie o wykorzystaniu środków z działania 8.4. PO Innowacyjna Gospodarka, zorganizowanej przez Fundację Wspomagania Wsi.

Publikacja: 10.09.2009 12:35

Okazją do spotkania był rozpoczynająca się już 14 września kolejna tura naboru wniosków o dofinansowania z działania 8.4 unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Działania 8.4. jest przeznaczone dla małych i średnich firm. Fundusze przyznawane w jego ramach mają pomagać w dostarczeniu łączy internetowych tzw. ostatniej mili, czyli połączenie końcowych odbiorców z siecią szkieletową.

Niestety, założenia działania 8.4. PO IG nie sprawdzają się w praktyce – z dofinansowania skorzystało do tej pory tylko 9 firm. Jak ustalili uczestnicy czwartkowej debaty, po której zostanie przygotowany oficjalny zestaw rekomendacji, za ten stan rzeczy odpowiada splot niefortunnych czynników. – Główną przyczyną dla której nie buduje się Internetu ostatniej mili, są opłaty za przyłączenie, które muszą ponosić firmy telekomunikacyjne. Tak się nie dzieje u dostawców np. prądu czy gazu. Dodatkowo, wysokość opłat nijak się ma do rzeczywistych kosztów przyłączenia – argumentował Eugeniusz Gaca z Krajowej Izby Gospodarki i Telekomunikacji.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Subskrybuj
gazeta
Telekomunikacja
Na Księżycu powstanie sieć komórkowa. Technologię przygotowała Nokia
Materiał Promocyjny
W zasięgu bezpiecznej przyszłości
Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem