UOKiK nałożył 9 mln zł kar na Erę, Astera i Vobis

Publikacja: 25.01.2010 00:00

[link=http://www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_edukacja/informacja/komunikaty_prasowe/art679.html]Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył kary na opertorów[/link] za – zdaniem urzędu – wprowadzające w błąd klientów komunikaty reklamowe. Era została ukarana kwotą ponad 8 mln zł za kampanię usług mobilnego dostępu do Internetu: Najszybszy Internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł. Zdaniem UOKiK slogan mógł sugerować, że abonament miesięczny na stałe wynosi 5 zł, i że nie obowiązują limity transferu danych. Tymczasem niska opłata miesięczna obowiązywała przez 3 kolejne miesiące, a limit transferu ustalony został na 50 MB.

– Każda reklama ze względu na swoją naturę posługuje się skrótowością. Dlatego też PTC w kwestinowanych reklamach zamieszczała informację o konieczności zapoznania się ze szczególami oferty w Regulaminie. Każdy klient miał możliwość zapoznania się z pełnym regulaminem poprzez stronę WWW, punkty sprzedaży lub telefoniczne centrum obsługi przed podpisaniem jakiejkolwiek mowy – mówi Zbigniew Lazar, rzecznik Polskiej Telefonii Cyfrowej. Operator utrzymuje, że zakwestinowane przez UOKiK reklamy były zgodne z prawem.

Aster został ukarany (prawie 400 tys. zł) za fakt, że promocyjne opłaty abonamentowe obowiązywały nie w ciągu 30 dni od chwili zawarcia umowy, ale od 1 dnia miesiąca, w którym umowa została zawarta. Zdaniem UOKiK klient podpisujący umowę w drugiej połowie miesiaca mógł mieć poczucie utraty kilkunastu dni niższej opłaty.

Vobis z kolei promował ofertę iPlus Notebook z modemem iPlus za 1 zł, w której 1 zł kosztował sam modem, ale tylko w przypadlu zakupu komputera już po rynkowej cenie, a nie zały zestaw. To również zdaniem urzędu mogło wprowadzać nabywców w błąd, więc ukarał sieć sprzedaży karą 177 tys. zł. Na zarzuty UOKiK zarząd Vobisu odpowiedział, że nie było celem akcji promocyjnej wprowadzenie w błąd  klientów. Wskazuje również, że działał wyłącznie jako agent Polkomtela, który ustalił treść przekazu reklamowego.

Era i Vobis poza uiszczeniem kary musza opublikować informację o karze w swoich serwisach internetowych oraz sentencję decyzji na własny koszt w ogólnopolskim dzienniku. Wszyscy ukarani mają prawo odwołać się od decyzji UOKiK do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. PTC i Vobis już zapowiedziały takie odwołanie.

[link=images/pliki/uokik_ptc_decyzja_ddk_12_2009.pdf]Decyzja UOKiK o nałożeniu kary na Polską Telefonię Cyfrową, operatora sieci Era[/link] (.pdf 370 kB)[link=images/pliki/uokik_ptc_decyzja_ddk_12_2009.pdf]
[/link]

[link=images/pliki/uokik_vobis_decyzja_ddk_13_2009.pdf]Decyzja UOKiK o nałożeniu kary na Vobis[/link] (.pdf 377 kB)[link=images/pliki/uokik_vobis_decyzja_ddk_13_2009.pdf]
[/link]

[link=http://www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_edukacja/informacja/komunikaty_prasowe/art679.html]Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył kary na opertorów[/link] za – zdaniem urzędu – wprowadzające w błąd klientów komunikaty reklamowe. Era została ukarana kwotą ponad 8 mln zł za kampanię usług mobilnego dostępu do Internetu: Najszybszy Internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł. Zdaniem UOKiK slogan mógł sugerować, że abonament miesięczny na stałe wynosi 5 zł, i że nie obowiązują limity transferu danych. Tymczasem niska opłata miesięczna obowiązywała przez 3 kolejne miesiące, a limit transferu ustalony został na 50 MB.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał