Znany za Atlantykiem trend rezygnacji z płatnej telewizji w ukształtowanym modelu bogatych ale sztywnych pakietów, tzw. cord cutting (odcinanie kabla), zaczyna być widoczny w Polsce.
Wavemaker: stabilność, która nie cieszy
Zaczyna, bo wprawdzie od kilku lat spada odsetek gospodarstw domowych z telewizyjnym abonamentem, ale ponieważ ogółem gospodarstw przybywa, to suma klientów kablówek i satelitarnych platform jest dość stabilna – wynika z najnowszych danych Nielsena. W kolejnych latach wskazane powyżej trendy w koniunkturze ilościowej i wartościowej rynku ulegną lekkiemu pogłębieniu. PMR prognozuje, że w latach 2019-2024 baza abonentów CATV będzie spadała średniorocznie (CAGR) o 2,5 proc.
CZYTAJ TAKŻE: Wavemaker: 24 proc. abonentów płatnych telewizji rozważa rezygnację
Dla porównania całkowita baza abonentów płatnej telewizji we wskazanym okresie będzie relatywnie stabilna (-0,2 proc.). Zdaniem Joanny Nowakowskiej z agencji Wavemaker, nie oznacza to jednak, że kondycja płatnych telewizji nie zmieniła się. Jej zdaniem trzeba przyjrzeć się nie tylko liczbie gospodarstw domowych, ale także liczbie osób, które korzystają z tego medium. A ta ostatnia, według najnowszych statystyk, obniżyła się w latach 2013-2019 o 3 mln do 23,7 mln.
PMR: kablówkom ubywa abonentów
Firma analityczna PMR mówi zaś o spadku liczby abonentów telewizji kablowych. – W ostatnich latach liczba abonentów płatnej telewizji w sieciach kablowych znajduje się w lekkich trendach spadkowych. Bazę abonencką kablówek kształtują dwa nakładające się na siebie trendy – odpływ klientów w segmencie telewizji analogowej i dzięki temu w dalszym ciągu rosnąca liczba klientów standardu cyfrowego. Pierwszy z trendów związany jest też z migracją części abonentów do telewizji naziemnej (lub ofert w innym standardzie niż kablowy, ale też rezygnacją z płatnych usług telewizyjnych w ogóle), dlatego ogólny bilans liczby abonentów płatnej telewizji w sieciach operatorów kablowych jest ujemny – mówi Katarzyna Sacha, analityk ICT z PMR.