– To przede wszystkim efekt strategii konkurencyjnej spółki.
Jakiego narzędzia obsługi klienta nie ma jeszcze UPC?
– Nie mamy jeszcze – a jest to moje marzenie – narzędzia, które wprowadził brytyjski operator komórkowy GiffGaff: social community, gdzie klienci pomagają sobie wzajemnie. Społeczność ta przejmuje 75 proc. wszystkich kontaktów. Zaledwie 0,9 proc. klientów dzwoni do operatora. Czy my możemy osiągnąć taki wynik? Nie, ponieważ mamy klientów w różnym wieku, inną ofertę, a także – o czym nie można zapominać – zaawansowane usługi, które są bardziej wymagające od strony obsługi. Ale wierzę, że mamy szansę stworzyć w przyszłości taką społeczność.
Czy ludzie mają na to czas?
– Nie chcę zachwalać konkurencji, ale znam operatora w Polsce, który zrobił kapitalny portal pomocowo-komunikacyjny.
Innym przykładem takiej społeczności są użytkownicy gier komputerowych. Są osoby, które z własnej inicjatywy stają się przewodnikami początkujących: podpowiadają im jak zainstalować grę, jak grać, żeby wygrać Itd. To powoduje, że wokół zagadnienia tworzy się w sieci pozytywna atmosfera, a środki przeznaczane na marketing i komunikację mogą być przesunięte na inwestycje w rozwój usług.
UPC jest po inwestycjach w obsługę klienta?
– To jest podróż, która nigdy się nie kończy. Obecnie jesteśmy na etapie inwestycji w mobilną obsługę klienta. Chcielibyśmy, aby w przyszłym roku nasz użytkownik mógł z Google Play, czy App Store’a ściągnąć na swój smartfon aplikację z większością funkcji strony internetowej Moje UPC: np. z zestawem informacji od operatora, rachunkiem za ostatni miesiąc, możliwością zapłaty czy historią billingową.
Dlaczego kablówka inwestuje w takie rozwiązanie?
– Bo zależy nam na satysfakcji naszych klientów, a to jest jeden z ważnych obszarów obsługi. Dodatkowo, mobilność i swoboda dostępu to jeden z głównych trendów konsumenckich. Chcemy po prostu wyjść naprzeciw potrzebom klientów. Smartfonów będzie po prostu przybywało, musimy podążać za klientem.
Gdzie jeszcze idą inwestycje UPC w obsługę klienta w Polsce i w regionie?
– Zdecydowaliśmy wydać walkę zbyt skomplikowanym i rozbudowanym procesom, które mogą komplikować klientom życie.
Przykład?
– Procedura odzyskiwania hasła – jeszcze do niedawna wymagała zadzwonienia na infolinię. Albo procedura rozpatrywania spraw przy pierwszym kontakcie – nie mieliśmy takiej zasady.
NPS wzrośnie. A doradcom się to opłaci?
– Oczywiście, bo po pozytywnej rozmowie mogą zaproponować klientom rozszerzenie portfolio usług. Do tej pory nasi konsultanci nie wykorzystywali tego potencjału i nie byli do tego przygotowani. Inwestujemy w ich szkolenia.
Aplikacja mobilna, procedury, coś jeszcze?
– Moim zdaniem sporą inwestycją będzie IVR.
Będzie wymiana?
– Usprawnienie. Dziś klienci są z niego średnio zadowoleni ze względu na niewystarczającą liczbę funkcji samoobsługowych. Chcemy zapewnić klientom większe możliwości w tym zakresie, bo to usprawnia obsługę i oszczędza czas klientów.
Tego chcą?
– Tak nam powiedzieli. Oczywiście mówili także o długości poziomach drzewa IVR-owego, ale nie były to najważniejsze problemy. Analizujemy, na ile głębokie zmiany powinniśmy wprowadzić. To trudniejsza sprawa, ponieważ IVR jest połączony z całym systemem centralowym, naszym CRM-em i dlatego sprawa wymaga głębszej analizy.
Ponadto zbudowaliśmy i testujemy konfigurator produktów w procesie zakupowym. Zobaczymy co klienci o nim powiedzą.
Wróćmy jeszcze na chwilę do NPS-u. Jaki poziom wskaźnika muszą osiągnąć pracownicy, aby zarobić więcej?
– Przyjmujemy różne wskaźniki dla różnych zadań.
Pan naprawiający mi Internet innego operatora prosił, żeby ocenić go na 10, bo inaczej mu nie zapłacą. W UPC też tak jest?
– Zależy nam na tym, aby klient był zadowolony z obsługi po kontakcie z naszym pracownikiem i dobrze go ocenił tylko i wyłączne na podstawie wykonanej pracy i postawy.
W moim przypadku empatia zadziałała.
– To wybór klienta. Ale pamiętajmy, że chodzi o wypracowanie najbardziej pozytywnych wzorców, a to możliwe jest tylko wtedy, gdy klient będzie szczery w swojej ocenie. Przecież to nie jest tak, że przy złej ocenie pracownik nie dostanie pensji.
Tak czy inaczej wymagając oceny 10 jesteście bardzo wymagający.
– Wierzymy, że od tego jaką mamy relację z klientem, zależy jak idzie nam biznes. Zresztą wszyscy jesteśmy klientami i chcemy być dobrze obsługiwani.
Od kiedy NPS jest składnikiem wynagrodzeń?
– Wprowadzenie wskaźników jakościowych było jednym z pierwszych rozwiązań, wdrożonych w odniesieniu do pracowników obsługi klienta w UPC po moim przyjściu do firmy.
Dziękujemy za rozmowę.
Jakub Kłoczewiak dołączył do zarządu UPC Polska w marcu 2015 r. Odpowiada za obszar obsługi klientów w Polsce, a jako wiceprezes ds. obsługi klienta i doświadczenia klienta za przygotowanie i wdrożenie strategii dla tego obszaru w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Wcześniej związany był z Orange Polska, pełniąc m.in. funkcje prezesa zarządu Contact Center sp. z o.o. i prezesa zarządu Orange Customer Service sp. z o.o. Ukończył m.in. studia Executive MBA – College of Business University of Illinois oraz Szkołę Główną Handlową na kierunku Finanse i Bankowość.