Deloitte: wzrośnie odsetek użytkowników smartfonów nie korzystających z usług głosowych

Publikacja: 09.03.2016 15:44

W 2016 roku wzrośnie odsetek osób nie korzystających z podstawowej usługi telefonii komórkowej – rozmów głosowych – uważa firma doradcza Deloitte. Według szacunków Deloitte, na rynkach rozwiniętych 26 proc. użytkowników smartfonów nie będzie wykonywało tradycyjnych połączeń podczas danego tygodnia. To o 4 pkt proc. więcej niż w 2015 r., gdy było to około 22 proc. (źródło: Global Mobile Consumer Survey).

Analitycy zauważają przy tym, że pojawienie się i upowszechnienie nowych kanałów komunikacji przyczynia się do intensywności korzystania z rozmów komórkowych.

Widać to dobrze na przykładzie Polski, gdzie w połowie ub.r. 40 proc. badanych zadeklarowało, że korzystało z rozmów przez telefon komórkowy częściej niż przed rokiem.

Według Agnieszki Zielińskiej, ekspertki rynku TMT w Deloitte, przyczynia się do tego spadek cen (wprowadzenie taryf nielimitowanych) oraz przyzwyczajenie.

Z drugiej strony, w zależności od grupy wiekowej, odsetek osób nie rozmawiających przez smartfon  wahał się w ub.r. od 15 proc. do 27 proc.. Najwyższy był w grupie 25-34-latków, a najniższy w grupie wiekowej 45-59.

Mniejszy odsetek badanych w Polsce zadeklarował przy tym w badaniu Deloitte, że częściej niż rok wcześniej korzystał z e-maila (29 proc.), SMS (podobnie), sieci społecznościowych, czy komunikatora (28 proc.).

Najpopularniejszą formą komunikacji w grupie dorosłych Polaków (18-59 letnich) pozostaje SMS (87 proc. badanych wskazało, że komunikowało się tak w tygodniu poprzedzającym ankietę), a potem rozmowa (78 proc.), E-mail (52 proc.), MMS (49 proc.), sieci społecznościowe (47 proc.; w grupie gimnazjalistów – 77 proc.) oraz komunikatory (36 proc.).

Pojawienie się w Polsce sieci 4G (LTE) sprawiło, że użytkownicy częściej korzystają z usług opartych o transmisję danych: e-maila (59 proc. wskazań), sieci społecznościowych (46 proc.), wiadomość IM (19 proc.), rozmów VoIP(17 proc.) i rozmów wideo (13 proc.).

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu