Deloitte: wzrośnie odsetek użytkowników smartfonów nie korzystających z usług głosowych

Publikacja: 09.03.2016 15:44

W 2016 roku wzrośnie odsetek osób nie korzystających z podstawowej usługi telefonii komórkowej – rozmów głosowych – uważa firma doradcza Deloitte. Według szacunków Deloitte, na rynkach rozwiniętych 26 proc. użytkowników smartfonów nie będzie wykonywało tradycyjnych połączeń podczas danego tygodnia. To o 4 pkt proc. więcej niż w 2015 r., gdy było to około 22 proc. (źródło: Global Mobile Consumer Survey).

Analitycy zauważają przy tym, że pojawienie się i upowszechnienie nowych kanałów komunikacji przyczynia się do intensywności korzystania z rozmów komórkowych.

Widać to dobrze na przykładzie Polski, gdzie w połowie ub.r. 40 proc. badanych zadeklarowało, że korzystało z rozmów przez telefon komórkowy częściej niż przed rokiem.

Według Agnieszki Zielińskiej, ekspertki rynku TMT w Deloitte, przyczynia się do tego spadek cen (wprowadzenie taryf nielimitowanych) oraz przyzwyczajenie.

Z drugiej strony, w zależności od grupy wiekowej, odsetek osób nie rozmawiających przez smartfon  wahał się w ub.r. od 15 proc. do 27 proc.. Najwyższy był w grupie 25-34-latków, a najniższy w grupie wiekowej 45-59.

Mniejszy odsetek badanych w Polsce zadeklarował przy tym w badaniu Deloitte, że częściej niż rok wcześniej korzystał z e-maila (29 proc.), SMS (podobnie), sieci społecznościowych, czy komunikatora (28 proc.).

Najpopularniejszą formą komunikacji w grupie dorosłych Polaków (18-59 letnich) pozostaje SMS (87 proc. badanych wskazało, że komunikowało się tak w tygodniu poprzedzającym ankietę), a potem rozmowa (78 proc.), E-mail (52 proc.), MMS (49 proc.), sieci społecznościowe (47 proc.; w grupie gimnazjalistów – 77 proc.) oraz komunikatory (36 proc.).

Pojawienie się w Polsce sieci 4G (LTE) sprawiło, że użytkownicy częściej korzystają z usług opartych o transmisję danych: e-maila (59 proc. wskazań), sieci społecznościowych (46 proc.), wiadomość IM (19 proc.), rozmów VoIP(17 proc.) i rozmów wideo (13 proc.).

W 2016 roku wzrośnie odsetek osób nie korzystających z podstawowej usługi telefonii komórkowej – rozmów głosowych – uważa firma doradcza Deloitte. Według szacunków Deloitte, na rynkach rozwiniętych 26 proc. użytkowników smartfonów nie będzie wykonywało tradycyjnych połączeń podczas danego tygodnia. To o 4 pkt proc. więcej niż w 2015 r., gdy było to około 22 proc. (źródło: Global Mobile Consumer Survey).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Telekomunikacja
Bezprzewodowy internet rozkwitnie dzięki 5G. Najnowsze prognozy Ericssona
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Telekomunikacja
Aukcja częstotliwości dla sieci 5G rusza 22 czerwca. Kto weźmie udział?
Telekomunikacja
Amazon wprowadza darmowy abonament telefoniczny. Cios w operatorów komórek