Analiza: Google utrapieniem operatorów telekomunikacyjnych?

Publikacja: 11.09.2014 15:51

Producent największej na świecie wyszukiwarki internetowej i najpopularniejszego systemu operacyjnego w smartfonach znajduje się już na czarnej liście wydawców prasowych. Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie mogą do grupy nieprzyjaciół dołączyć operatorzy komórkowi, którym Google planuje zabrać sporą część świadomych klientów.

O aplikacji Google Hangouts od kilku dni mówi się wyjątkowo dużo ze względu na jej aktualizację. Zintegrowanie programu z funkcjonalnościami Google Voice’a umożliwi użytkownikom wykonywanie połączeń głosowych. Dla większości użytkowników nie jest istotne jaką droga idzie ich połączenie i z czyjej infrastruktury korzysta, a istotna jest jego jakość i cena. Dlatego tak wielką popularnością (szczególnie w krajach o wysokiej kulturze IT i nowoczesnej sieci) cieszą się aplikacje typu Skype czy obecnie Viber, który również w Polsce zyskuje coraz więcej zwolenników.

Zmiana, którą wprowadza amerykański koncern polega na tym, że przy użyciu numeru Google Voice będzie się można połączyć telefonicznie z innymi numerami, wysłać wiadomość głosową, SMS lub MMS, bez konieczności przesyłu wizji. Początkowo dostęp do rozwiązania przysługiwał będzie Amerykanom i Kanadyjczykom, ale firma chce dać tę opcję także innym.

W związku z tym, że Google nie jest jedynym, choć wiodącym, dostawcą podobnych rozwiązań na świecie można się spodziewać, że w najbliższym czasie za przykładem wielkiego kolegi pójdą kolejni, którzy dostarczą coraz doskonalsze narzędzia do przekazywania informacji.

Zatem rola operatorów komórkowych sprowadzić się może do oferowania superszybkiego i ultra wydajnego internetu mobilnego, który da możliwość komunikacji poprzez inne niż tradycyjne kanały. Ceny pakietów danych są coraz przystępniejsze, coraz więcej miejsc oferuje bezpłatny dostęp do sieci Wi-Fi, a telefoniczne połączenia internetowe nie pochłaniają porażających objętości danych. Z pomocną ręką przychodzi Unia Europejska, która wprowadza regulacje cenowe mające na celu między innymi obniżenie cen internetu transgranicznego.

Telekomy stają więc przed trudnym zadaniem walki już nie tylko między sobą, ale również starań o nie zaprzestanie korzystania z rozwiązań komunikacji bardziej tradycyjnej. Póki co na korzyść operatorów działa jakość i niezawodność sieci (choć trudno tę teorię odnieść do każdego na równi).

Wygląda na to, że poszukiwanie nowych źródeł przychodów takich jak usługi ubezpieczeniowe, bankowe czy sprzedaż energii elektrycznej, to wciąż niewiele znacząca w przychodach dużych koncernów, ale coraz częściej przywoływana część biznesu, która może być alternatywą dla spadających potrzeb konsumentów w kontekście liczby minut w abonamencie czy SMS-ów w pakiecie.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10