Pierwszy rok mobilnego Free: 46 mln euro na minusie, ale 8 proc. rynku

Francuski Iliad, właściciel marki Free, który w ubiegłym roku zaoferował pod nią pod nią usługi taniej sieć komórkowej (benchmark dla polskiego P4) podał dziś wyniki za 2012 rok.

Publikacja: 19.03.2013 08:31

Wraz ze skokowym wzrostem liczby użytkowników komórkowej sieci Free, grupa Iliadu zanotowała skokowy wzrost przychodów: o 48,6 proc. do 3,15 mld euro.

Z powyższej kwoty blisko 844 mln euro przypadło właśnie na nowy mobilny biznes. Komórkowy Free około 14 proc. przychodów odnotował przy tym ze sprzedaży terminali.

Grupa poprawiła też o 11 proc. do 921 mln euro wynik EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację), ale przyznaje, że biznes komórkowy miał stratę.Wyniosła ona 46,1 mln euro.

Przez niecały rok od uruchomienia, mobilny Free zdobył 5,2 mln użytkowników i około 8-proc. udział w rynku (te dane Iliad podał już w lutym). 50 proc. użytkowników Free przeniosło numer od konkurencji.

Iliad odnotował także wzrost przychodów z telefonii stacjonarnej: powiększyły się one o 9,4 proc. do 2,32 mld euro (w 2011 r. rosły o 4,1 proc.). I tutaj, zdaniem telekomu, procentuje dobra reputacja marki Free, którą operator wykorzystuje również do sprzedaży usług stacjonarnego szerokopasmowego Internetu. Liczba abonentów usługi to 5,36 mln, z czego 5,17 mln to abonenci usługi pod marką Free. Pozostali korzystają z planu „Alicja”, choć spora część (140 tys.) w ubiegłym roku zmigrowała do Free.

Koszty grupy Iliadu musiały spadać silniej, bo rentowność tej części telekomu, za sprawą programu oszczędnościowego, wzrosła do 41,7 proc. (marża EBITDA).

Jednak zarówno zysk operacyjny (przez wyższą amortyzację), jak i netto grupy Iliad spadły w 2012 r. Czysty zarobek skurczył się o 29 proc. do 186 mln euro.

Wszystko to przy bardzo wysokim, jak na telekomunikacyjną branżę, poziomie inwestycji. W ub.r. sięgał on 30 proc. przychodów. CAPEX grupy zbliżał się do 950 mln euro.

Właściciel Free inwestował w światłowodową ostatnią milę, konsolidację usług tranzytu i rozbudowywał sieć komórkową. W 2012 r. postawił 1,5 tys. nowych stacji bazowych. Na koniec grudnia grupa posiadała blisko 2,2 tys. stacji obejmujących zasięgiem 40 proc. populacji.

Iliad podaje też, że przy wskaźniku zadłużenia na poziomie 1,16 i 1,5 mld euro gotówki jest jednym z najmniej zadłużonych operatorów w Europie.

Plany Iliadu na najbliższe lata zakładają m.in. wzrost zasięgu sieci mobilnego Free do 75 proc. do końca 2014 r., zdobycie 15-proc. udziału w rynku w średnim horyzoncie, a 25-proc. docelowo.

Z kolei w segmencie stacjonarnym, Iliad planuje zdobyć 25-proc. udział w rynku szerokopasmowego Internetu w horyzoncie długoterminowym, rozwijać sieć światłowodową w porozumieniu z innymi dostawcami, a w tym roku uzyskać wzrost przychodów o 5 proc.

Iliad pochwalił się też, że w 2012 roku utworzył 1000 miejsc pracy, a od założenia komórkowego biznesu – 2500.

Wypłaci też dywidendę, tyle, że nie wyniesie ona 4 mld euro – jak u trzech głównych konkurentów – ale 21 mln euro.

Wraz ze skokowym wzrostem liczby użytkowników komórkowej sieci Free, grupa Iliadu zanotowała skokowy wzrost przychodów: o 48,6 proc. do 3,15 mld euro.

Z powyższej kwoty blisko 844 mln euro przypadło właśnie na nowy mobilny biznes. Komórkowy Free około 14 proc. przychodów odnotował przy tym ze sprzedaży terminali.

Pozostało 88% artykułu
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką