Taką tezę postawił dzisiaj [b]Risto Toikkanen[/b], reprezentujący [b]EADS[/b], podczas trwającej dzisiaj w Warszawie konferencji [i]TETRA moving forward in Poland[/i]. Według niego komercyjne sieci telekomunikacyjne nie gwarantują parametrów jakości, zapewniającego dostępność usług komunikacyjnych dla służb porządku i ratownictwa publicznego. Polska jest dzisiaj ciekawym obiektem dla branży związanej z budową i eksploatacją specjalnych sieci telekomunikacyjnych, ponieważ do ogłoszenia takiego przetargu szykuje się [b]Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji[/b].

Jak pisaliśmy w ubiegłym miesiącu resort przymierzał się do ogłoszenia przetargu jeszcze w czerwcu, ale planu swego nie zrealizował. – Czasu jest coraz mniej. EURO 2012 jest coraz bliżej i coraz trudniej będzie uruchmić cyfrowy system łączności na to wydarzenie – mówił podczas dzisiejszej konferencji [b]Stanisław Słowik[/b] z firmy [b]Aksel[/b], dystrybuującej produkty [b]Motoroli[/b]. Wspomniał on przy tym o intesieciowych rozwiązaniach zapewniających bezpieczną i efektywnę komunikację dla służb, np. koncepcji ODINI. To zestaw rozwiązań gwarantujących wymagania łączności specjalnej w różnego typu stacjonarnych i radiowych sieciach telekomunikacyjnych.

Według naszych informacji jednak to właśnie TETRA będzie co najmniej rdzeniem ogólnopolskiej sieci specjalnej, chociaż nie zostanie wprost wskazana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Mimo tego wciąż trwają rozważania na temat sieci zapasowej lub uzupełniającej TETRA na infrastrukturze GSM/UMTS, czy CDMA.

Branżą związana z technologią TETRA przygląda się zresztą nie tylko sieciom specjalnym, ale również innego typu infrastrukturze, przede wszystkim dla transportu i korporacji. Jak powiedział [b]Peter Clemons[/b] z [b]Teletronic[/b] pod względem ilości implementacji sieci TETRA rozkładają się po równo pomiędzy te trzy segmenty. Sieć TETRA dla krakowskiego [b]Miejskiego Przedsięborstwa Komunikacyjnego[/b] do obsługi tramwajów wdrożyła właśnie firma Aksel. Branża związana z technologią TETRA przedstawia ją jako alternatywę dla systemów GSM-R, które w Europie mają być standardem w dziedzinie obsługi transportu szynowego. Oczywiście kontrakty na budowę sieci komunikacyjnej dla służb sa największe pod względem wartości, jak na przykład implementacja TETRA w Niemczech, za którą 1 mld euro zainkasował EADS. 10-letni kontrakt na operowanie tą siecią zdobył [b]Alcatel-Lucent[/b], który nie kryje, że będzie się starał również o udział w polskim kontrakcie. Na jego realizację MSWiA przeznaczyło 500 mln zł z funduszy strukturalnych.