Reklama

ATM rośnie głównie dzięki centrom danych

Publikacja: 21.03.2014 10:22

ATM, kóra pod markami Atman i Thinx Poland świadczy usługi telekomunikacyjne dla przedsiębiorstw i instytucji w oparciu o własne sieci światłowodowe i centra danych, zaprezentowła wyniki finansowe za ubiegły rok.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 131,04 mln zł w 2013 r. wobec 124,37 mln zł rok wcześniej, a zysk operacyjny – 26,32 mln zł wobec 24,95 mln zł zysku rok wcześniej.  Firma zwiększyła też zysk netto, który wyniósł 19,81 mln zł (13,84 mln zł rok wcześniej).

Zarząd ATM podkreśla, że osiągnięte w minionym roku wyniki finansowe były rekordowe, a spółka utrzymała wysoki poziom rentowności (ok. 60 proc. marży ze sprzedaży), m.in. dzięki zachowaniu dyscypliny w obszarze kosztów stałych. Udział przychodów abonamentowych w całości przychodów ATM został utrzymany w 2013 roku na wysokim poziomie (ok. 88 proc.), dzięki czemu zapewniona jest stabilność przepływów pieniężnych przyszłych okresów.

W minionym roku, podobnie jak w okresie wcześniejszym, najdynamiczniej rosnącą częścią biznesu spółki były usługi centrów danych (kolokacja i hosting).Przychody z tego tytułu wzrosły o ponad 17 proc. r/r, osiągając 58 mln zł, z czego aż 97 proc. stanowiły opłaty cykliczne (abonamentowe). Udział usług centrów danych w całkowitej marży ATM wyniósł za cały 2013 rok już ponad 60 proc.

Druga ważna kategoria usług ATM — transmisja danych i usługi światłowodowe — przyniosła w 2013 roku ok. 49,5 mln zł przychodów ze sprzedaży, dzięki czemu firma zanotowała tu niespełna 4-procentowy wzrost r/r.

Reklama
Reklama

W kategorii usług dostępu do Internetu ATM, zgodnie z trendami rynkowymi, odnotowuje dalsze spadki przychodów. W całym 2013 roku przychody z tego tytułu wyniosły 18,3 mln zł (spadek o 14 proc. r/r). Jednak w ciągu 2013 roku spółka odnotowała 18-procentowy wzrost liczby klientów usług dostępu do Internetu.

— Sprzedaż usług transmisji danych i dostępu do Internetu do mniejszych podmiotów jest możliwa ze względu na konsekwentne zwiększanie zasięgu sieci światłowodowej. Poszerzający się zasięg sieci wyraża się rosnącą liczbą lokalizacji biznesowych — głównie biurowców — przyłączonych do sieci, zgodnie z zaprezentowaną w ubiegłym roku strategią Spółki. W ciągu 2013 roku liczba lokalizacji biznesowych w sieci światłowodowej ATM wzrosła o ponad 40 proc. W dalszej perspektywie tendencja ta powinna się utrzymać — mówi Maciej Krzyżanowski, prezes ATM.

Negatywny wpływ na wyniki spółki miało zamknięcie i ostateczne rozliczenie działalności zaniechanej związanej z usługami płatności mobilnych. Była ona prowadzona w grupie ATM w latach 2006-2013 przez spółkę mPay.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama