2015: pięć miliardów ludzi online, 100-krotny wzrost ruchu w sieci

Rosnąca złożoność usług telekomunikacyjnych wymaga nie tylko nowych rozwiązań technologicznych, ale także innowacyjnych koncepcji prowadzenia biznesu, który dostosowywałby się do zmiennych warunków rynkowych.

Publikacja: 30.09.2009 16:42

– Ewolucja rynku stwarza wiele możliwości dla operatorów, ale także wywiera na nich ogromną presję. Wyzwania, z jakimi muszą się zmierzyć, są coraz bardziej kompleksowe. Do tej pory było one traktowane oddzielnie. Dlatego po raz pierwszy zaprezentowaliśmy zarys holistycznego ujęcia biznesu, który pozwoli operatorom efektywnie używać ich ograniczonych zasobów, by dostarczyć abonentom idealny poziom usług – tak Stephan Scholz, chief technology officer Nokia Siemens Networks na niedawnym Solutions Forum przedstawił koncepcję „Network of One”.

To próba koncepcyjnego zmierzenia się z wyzwaniami, jakie już wkrótce staną przed branżą ICT. Dziś zaledwie 25 proc. ludzkości (ok. 1,7 mld osób) ma dostęp do Internetu. Liczba użytkowników i urządzeń podłączonych do sieci będzie się jednak szybko zwiększać. Jak szacuje NSN, w przyszłym roku w globalnej sieci zostaną wytworzone setki exabajtów (10 bajtów do potęgi 18) zawartości, która z kolei wygeneruje ruch sieciowy o objętości niemal zettabaja (10 bajtów do potęgi 21). Według Gartner Research, w 2015 r. liczba osób online sięgnie ok. 5 mld.

[srodtytul]Uprościć biznes[/srodtytul]

Rosnąca ilość przesyłanych informacji, zmieniające się potrzeby klientów nie ułatwią zadania dostawcom usług telekomunikacyjnych szukających wzrostu przychodów. Koncepcja „Network of One”, czyli zestaw zaleceń i dobrych praktyk, ma być wg. Ekspertów NSN remedium na problemy, które stwarzają dzisiejsze rozproszone modele biznesowe. Specjaliści rekomenduje uproszczenie architektury sieciowej operatorów w kierunku płaskiej struktury opartej na adresach IP, zarządzanie usługami naziemnymi i mobilnymi poprzez jedną infrastrukturę kontrolną, konsolidację i unifikację baz danych zawierających rekordy klientów, elastyczność rozumianą m.in. jako otwarcie interfejsów programistycznych API na tworzenie usług przez podmioty trzecie, zunifikowane systemy zarządzania oparte na heterogenicznych silosach danych oraz skupienie firm wokół swoich podstawowych kompetencji.

„Network of One” to na razie konstrukcja teoretyczna. Dostawcy usług telekomunikacyjnych muszą zastanowić się, jak zaadoptować ją w sytuacji, gdy w najbliższych latach będzie się zwiększał w ich przychodach udział rynków wschodzących, które nie gwarantują wysokich ARPU. Wg. Gartnera ruch w sieci może do 2015 r. wzrosnąć nawet 100-krotnie w stosunku do chwili obecnej, jednak ARPU nie ma najmniejszej szansy, by zwiększać się w tym samym tempie. Uproszczenie architektury sieciowej (w kierunku modelu All-IP) może jednak umożliwić operatorom zmniejszenie kosztów utrzymania.

[srodtytul]Rekord prędkości przesyłu danych[/srodtytul]

W tle dla teoretycznych koncepcji zarządzania telekomunikacyjnym biznesem, pojawiają się praktyczne, innowacyjne rozwiązania, które mogą pomóc sprostać nadchodzącym wyzwaniom. Naukowcom z Alcatel Lucent Bell Labs udało się osiągnąć szybkość transferu danych rzędu 100 petabitów na sekundę na kilometr. Dla zobrazowania – jeden petabit to 10 bitów podniesionych do piętnastej potęgi. Z kolei jeden megabit, dziś standardowa jednostka miary przepływności np. konsumenckiego łącza internetowego, to 10 bitów do 6. potęgi.

W praktyce nowa technologia może pozwolić na ok. 10-krotne zwiększenie przepływności podmorskich łączy światłowodowych opartych na technologii WDM (Wavelength Division Multiplexing). Testy udowodniły, że przepływność rzędu 100 petabitów na sekundę udaje się otrzymać na odcinku kabla o długości 1 km i spada ona proporcjonalnie wraz z jego wydłużeniem. Jak wyliczono, średnia przepustowość połączenia między Europą a USA (ok. 7 tys. km) wyniosłaby na całym odcinku 15,5 terabita na sekundę.

Droga do komercyjnego zastosowania technologii, która pozwoliła ustanowić najnowszy rekord prędkości transferu danych jest długa. W francuskim eksperymencie dane przesyłane były przez 155 laserów, z których każdy transmitował strumień 100 gigabajtów na sekundę. Wykorzystano także wykorzystujące procesory Digital Signal Processor, opartych na koherentnej detekcji sygnału (zamiast standardowej dziś detekcji bezpośredniej). Pozwoliło to na zwiększenie liczby źródeł światła wpuszczonych do światłowodu, przy utrzymaniu oddzielności poszczególnych fal.

– Ta rekordowa transmisja stanowi przełomowy moment w dążeniu do osiągnięcia zadowalającej przepustowości i szybkości sieci oraz ważny krok w kierunku zaspokojenia lawinowo rosnącego zapotrzebowania – powiedział Gee Rittenhouse, szef działu badawczego w centrum Alcatel-Lucent Bell Labs.

[srodtytul]Kluczowy rollout[/srodtytul]

Pamiętać jednak trzeba, że nowe koncepcje zarządzania biznesem telekomunikacyjnym czy przełomowe technologie są wciąż projektami. Do określenia ich mianem innowacji wciąż daleka droga. Jak podkreśla prof. Wojciech Cellary, szef Katedry Technologii Informacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, na to miano zasługują dopiero te usprawnienia, które są skutecznie wdrażane w praktyce.

[i]Nota: powyższy tekst jest autorskim materiałem rpkom.pl powstałym bez ingerencji Partnera cyklu Innowacje.[/i]

– Ewolucja rynku stwarza wiele możliwości dla operatorów, ale także wywiera na nich ogromną presję. Wyzwania, z jakimi muszą się zmierzyć, są coraz bardziej kompleksowe. Do tej pory było one traktowane oddzielnie. Dlatego po raz pierwszy zaprezentowaliśmy zarys holistycznego ujęcia biznesu, który pozwoli operatorom efektywnie używać ich ograniczonych zasobów, by dostarczyć abonentom idealny poziom usług – tak Stephan Scholz, chief technology officer Nokia Siemens Networks na niedawnym Solutions Forum przedstawił koncepcję „Network of One”.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?