UOKIK wszczął dwa postępowania przeciwko Telekomunikacji Stacjonarnej

Publikacja: 02.10.2018 15:14

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że wszczął dwa postępowania przeciwko firmie Telekomunikacja Stacjonarna. Zarzuty, które postawił firmie dotyczą m.in. podszywania się pod dotychczasowego operatora (głównie Orange Polska).

Urząd zareagował na skargi konsumentów i rzeczników konsumentów, którzy wskazywali, spółka ta podaje się za dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego, a w rzeczywistości oferuje zupełnie nową umowę. Praktyka ta, tradycyjnie już, stosowana była głównie wobec osób starszych.

Efektem podpisania nowego kontraktu może być konieczność opłacania dwóch abonamentów i zapłata kary umownej w przypadku rezygnacji z jednego z nich.

– Zebrane skargi dały podstawę do wszczęcia dwóch postępowań wobec Telekomunikacji Stacjonarnej. Pierwsze dotyczy praktyk stosowanych przez spółkę, m.in. podszywania się pod inne firmy i niedostarczania pełnej dokumentacji umownej. Drugie prowadzone jest w sprawie uznania za niedozwolone postanowień wzorców umownych. Chodzi tu m.in. o automatyczne przedłużanie kontraktu na czas określony – mówi cytowany w komunikacie UOKiK, prezes Marek Niechciał.

Zarzuty UOKiK dotyczą także obciążania konsumentów opłatą aktywacyjną i karą za zerwanie umowy, nawet jeżeli zrezygnowali z przeniesienia numeru do Telekomunikacji Stacjonarnej, a spółka nie rozpoczęła świadczenia usług abonamentowych. Zgodnie z prawem jeżeli konsument nie rozpoczął korzystać z abonamentu nowej firmy nie powinien ponosić opłat wymaganych przez Telekomunikację Stacjonarną. Takie praktyki spółki mogą utrudniać konsumentom korzystanie z prawa do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych.

Drugie postępowanie dotyczy postanowień we wzorcach umownych, które UOKIK uznaje za niedozwolone. Pierwsze przewiduje, że umowa przedłuża się automatycznie o taki sam okres, jeżeli konsument nie złoży oświadczenia, że nie chce dłużej korzystać z usług spółki. „Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca nie może narzucić konsumentowi takiego rozwiązania” – przypomina urząd.

Trzy kolejne klauzule to automatyczne oświadczenia konsumenta: o zapoznaniu się i akceptacji umowy, cennika i regulaminu, a także nieodwołalne pełnomocnictwo do przeniesienia numeru. W każdym z tych przypadków konsument powinien mieć możliwość odmowy.

Pod innych operatorów podszywały się już Nasza SA, Twoja Telekomunikacja, Telekomunikacja Cyfrowa.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że wszczął dwa postępowania przeciwko firmie Telekomunikacja Stacjonarna. Zarzuty, które postawił firmie dotyczą m.in. podszywania się pod dotychczasowego operatora (głównie Orange Polska).

Urząd zareagował na skargi konsumentów i rzeczników konsumentów, którzy wskazywali, spółka ta podaje się za dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego, a w rzeczywistości oferuje zupełnie nową umowę. Praktyka ta, tradycyjnie już, stosowana była głównie wobec osób starszych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?