UOKIK wszczął dwa postępowania przeciwko Telekomunikacji Stacjonarnej

Publikacja: 02.10.2018 15:14

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że wszczął dwa postępowania przeciwko firmie Telekomunikacja Stacjonarna. Zarzuty, które postawił firmie dotyczą m.in. podszywania się pod dotychczasowego operatora (głównie Orange Polska).

Urząd zareagował na skargi konsumentów i rzeczników konsumentów, którzy wskazywali, spółka ta podaje się za dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego, a w rzeczywistości oferuje zupełnie nową umowę. Praktyka ta, tradycyjnie już, stosowana była głównie wobec osób starszych.

Efektem podpisania nowego kontraktu może być konieczność opłacania dwóch abonamentów i zapłata kary umownej w przypadku rezygnacji z jednego z nich.

– Zebrane skargi dały podstawę do wszczęcia dwóch postępowań wobec Telekomunikacji Stacjonarnej. Pierwsze dotyczy praktyk stosowanych przez spółkę, m.in. podszywania się pod inne firmy i niedostarczania pełnej dokumentacji umownej. Drugie prowadzone jest w sprawie uznania za niedozwolone postanowień wzorców umownych. Chodzi tu m.in. o automatyczne przedłużanie kontraktu na czas określony – mówi cytowany w komunikacie UOKiK, prezes Marek Niechciał.

Zarzuty UOKiK dotyczą także obciążania konsumentów opłatą aktywacyjną i karą za zerwanie umowy, nawet jeżeli zrezygnowali z przeniesienia numeru do Telekomunikacji Stacjonarnej, a spółka nie rozpoczęła świadczenia usług abonamentowych. Zgodnie z prawem jeżeli konsument nie rozpoczął korzystać z abonamentu nowej firmy nie powinien ponosić opłat wymaganych przez Telekomunikację Stacjonarną. Takie praktyki spółki mogą utrudniać konsumentom korzystanie z prawa do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych.

Drugie postępowanie dotyczy postanowień we wzorcach umownych, które UOKIK uznaje za niedozwolone. Pierwsze przewiduje, że umowa przedłuża się automatycznie o taki sam okres, jeżeli konsument nie złoży oświadczenia, że nie chce dłużej korzystać z usług spółki. „Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca nie może narzucić konsumentowi takiego rozwiązania” – przypomina urząd.

Trzy kolejne klauzule to automatyczne oświadczenia konsumenta: o zapoznaniu się i akceptacji umowy, cennika i regulaminu, a także nieodwołalne pełnomocnictwo do przeniesienia numeru. W każdym z tych przypadków konsument powinien mieć możliwość odmowy.

Pod innych operatorów podszywały się już Nasza SA, Twoja Telekomunikacja, Telekomunikacja Cyfrowa.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że wszczął dwa postępowania przeciwko firmie Telekomunikacja Stacjonarna. Zarzuty, które postawił firmie dotyczą m.in. podszywania się pod dotychczasowego operatora (głównie Orange Polska).

Urząd zareagował na skargi konsumentów i rzeczników konsumentów, którzy wskazywali, spółka ta podaje się za dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego, a w rzeczywistości oferuje zupełnie nową umowę. Praktyka ta, tradycyjnie już, stosowana była głównie wobec osób starszych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość