Wyniki Netii w II kwartale 2019 roku: w górę tylko telewizja

Publikacja: 19.08.2019 18:46

Wyniki Netii w II kwartale 2019 roku: w górę tylko telewizja

Foto: cyfrowa.rp.pl

Netia, jeden z trzech największych telekomunikacyjnych operatorów stacjonarnych w Polsce (należy do Grupy Cyfrowy Polsat) zaprezentowała wyniki finansowe i operacyjne za II kwartał i pierwsze półrocze 2019 r.

W II kw. br. telekom wypracował 326 mln zł przychodu (spadek o 5 proc. rok do roku) i 90 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację, co (wg. standardu MSR 17) oznacza spadek EBITDA o 3 proc. w porównaniu do wyniku z II kwartału 2017 r..

Marża EBITDA operatora poprawiła się w efekcie rok do roku do 27,7 proc..

Netia podała również, że EBITDA liczona zgodnie z MSSF 16 (standard obowiązuje od tego roku) wyniosła w II kw. br. 114 mln zł, co oznacza wzrost o 7 proc. w stosunku do I kw. br..

Wyniki (z wyjątkiem przychodów) były wyższy niż prognozowali analitycy z biur maklerskich ankietowani przez PAP.

Na czysto grupa Netii zarobiła w II kw. br. 15,5 mln zł (według MSSF16) lub 16,4 mln zł (według MSR17), czyli o 40 proc. więcej niż rok wcześniej.

Przychody przypisane do rynku usług dla klientów biznesowych (B2B) obniżyły się rok do roku o 3 proc. do 175 mln zł. Jak podał telekom, w głównych kategoriach produktowych, „odnotowano stabilne trendy z zakresie tradycyjnych usług telekomunikacyjnych, pomimo widocznej presji konkurencji”.

„W zakresie usług transmisji danych i ruchu hurtowego w II kw. br. spółka powróciła do pozytywnych trendów. Jednocześnie utrzymuje się wysoka wartości projektów sprzedażowych, dotyczących zaawansowanych produktów ICT pod marką NetiaNext” – poinformował telekom.

Segment usług dla osób indywidualnych i jednoosobowych firm (B2C) tracił przychody szybciej niż dywizja biznesowa: wypracował 145 mln zł przychodu, o 7 proc. mniej niż przed rokiem.

Powodem spadku przychodów telekomu jest malejąca liczba klientów (głównie podpiętych do infrastruktury Orange) oraz konkurencja cenowa.

W połowie br. Netia świadczyła łącznie 1,878 mln usług, o 20 tys. mniej niż na koniec marca. Jak odnotowali analitycy, spadek był zatem nieco większy niż w poprzednich kwartałach.

Był to bilans wzrostu liczby RGU świadczonych dzięki własnej infrastrukturze (do 1,208 mln) oraz spadku o 26,5 tys. do 670 tys. RGU na sieci obcej (Orange Polska).

Tradycyjnie najwięcej utraconych RGU to usługi głosowe (spadek o 14 tys. do 911,1 tys.). Liczba usług szerokopasmowego dostępu do internetu Netii spadła o 7 tys. do 593,9 tys..

Netia kolejny kwartał rosła pod względem liczby klientów usług telewizyjnych. W końcu czerwca liczba telewizyjnych RGU świadczonych przez grupę wyniosła 225,9 tys., o 4,3 tys. więcej niż w marcu. Zdaniem zarządu, wzrosty są możliwe dzięki modernizacji łączy do standardu światłowodowego, dzięki czemu spółka może m.in. efektywnie sprzedawać pakiety obejmujące telewizję.

Trzeci kwartał z rzędu Netii traciła natomiast użytkowników usług mobilnych: zarówno głosowych, jak i dostępu do internetu. W końcu czerwca obsługiwała w sumie 147,2 tys. kart SIM, o 3,6 tys. mniej niż w marcu.

W końcu czerwca Netia zatrudniała niecałe 2,06 tys. osób (2,09 tys. w końcu marca).

Struktura przychodów w I półroczu br. grupy Netii wyglądała następująco:

Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić