Wyniki Netii w II kwartale 2019 roku: w górę tylko telewizja

Publikacja: 19.08.2019 18:46

Wyniki Netii w II kwartale 2019 roku: w górę tylko telewizja

Foto: cyfrowa.rp.pl

Netia, jeden z trzech największych telekomunikacyjnych operatorów stacjonarnych w Polsce (należy do Grupy Cyfrowy Polsat) zaprezentowała wyniki finansowe i operacyjne za II kwartał i pierwsze półrocze 2019 r.

W II kw. br. telekom wypracował 326 mln zł przychodu (spadek o 5 proc. rok do roku) i 90 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację, co (wg. standardu MSR 17) oznacza spadek EBITDA o 3 proc. w porównaniu do wyniku z II kwartału 2017 r..

Marża EBITDA operatora poprawiła się w efekcie rok do roku do 27,7 proc..

Netia podała również, że EBITDA liczona zgodnie z MSSF 16 (standard obowiązuje od tego roku) wyniosła w II kw. br. 114 mln zł, co oznacza wzrost o 7 proc. w stosunku do I kw. br..

Wyniki (z wyjątkiem przychodów) były wyższy niż prognozowali analitycy z biur maklerskich ankietowani przez PAP.

Na czysto grupa Netii zarobiła w II kw. br. 15,5 mln zł (według MSSF16) lub 16,4 mln zł (według MSR17), czyli o 40 proc. więcej niż rok wcześniej.

Przychody przypisane do rynku usług dla klientów biznesowych (B2B) obniżyły się rok do roku o 3 proc. do 175 mln zł. Jak podał telekom, w głównych kategoriach produktowych, „odnotowano stabilne trendy z zakresie tradycyjnych usług telekomunikacyjnych, pomimo widocznej presji konkurencji”.

„W zakresie usług transmisji danych i ruchu hurtowego w II kw. br. spółka powróciła do pozytywnych trendów. Jednocześnie utrzymuje się wysoka wartości projektów sprzedażowych, dotyczących zaawansowanych produktów ICT pod marką NetiaNext” – poinformował telekom.

Segment usług dla osób indywidualnych i jednoosobowych firm (B2C) tracił przychody szybciej niż dywizja biznesowa: wypracował 145 mln zł przychodu, o 7 proc. mniej niż przed rokiem.

Powodem spadku przychodów telekomu jest malejąca liczba klientów (głównie podpiętych do infrastruktury Orange) oraz konkurencja cenowa.

W połowie br. Netia świadczyła łącznie 1,878 mln usług, o 20 tys. mniej niż na koniec marca. Jak odnotowali analitycy, spadek był zatem nieco większy niż w poprzednich kwartałach.

Był to bilans wzrostu liczby RGU świadczonych dzięki własnej infrastrukturze (do 1,208 mln) oraz spadku o 26,5 tys. do 670 tys. RGU na sieci obcej (Orange Polska).

Tradycyjnie najwięcej utraconych RGU to usługi głosowe (spadek o 14 tys. do 911,1 tys.). Liczba usług szerokopasmowego dostępu do internetu Netii spadła o 7 tys. do 593,9 tys..

Netia kolejny kwartał rosła pod względem liczby klientów usług telewizyjnych. W końcu czerwca liczba telewizyjnych RGU świadczonych przez grupę wyniosła 225,9 tys., o 4,3 tys. więcej niż w marcu. Zdaniem zarządu, wzrosty są możliwe dzięki modernizacji łączy do standardu światłowodowego, dzięki czemu spółka może m.in. efektywnie sprzedawać pakiety obejmujące telewizję.

Trzeci kwartał z rzędu Netii traciła natomiast użytkowników usług mobilnych: zarówno głosowych, jak i dostępu do internetu. W końcu czerwca obsługiwała w sumie 147,2 tys. kart SIM, o 3,6 tys. mniej niż w marcu.

W końcu czerwca Netia zatrudniała niecałe 2,06 tys. osób (2,09 tys. w końcu marca).

Struktura przychodów w I półroczu br. grupy Netii wyglądała następująco:

Netia, jeden z trzech największych telekomunikacyjnych operatorów stacjonarnych w Polsce (należy do Grupy Cyfrowy Polsat) zaprezentowała wyniki finansowe i operacyjne za II kwartał i pierwsze półrocze 2019 r.

W II kw. br. telekom wypracował 326 mln zł przychodu (spadek o 5 proc. rok do roku) i 90 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację, co (wg. standardu MSR 17) oznacza spadek EBITDA o 3 proc. w porównaniu do wyniku z II kwartału 2017 r..

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów