TelForceOne pozbyło się zapasów aparatów dual SIM. Wyniki 2012 [nowe]

Publikacja: 20.03.2013 13:53

Grupa TelForceOne, zajmująca się m.in. produkcją aparatów telefonicznych myPhone i tabletów myTab, pozbyła się w ubiegłym roku zapasów aparatów dual SIM.

To element ograniczania ryzyka, które wzrosło po tym, gdy w tym segmencie nasiliła się konkurencja ze strony międzynarodowych graczy, takich jak Nokia.

– Szybko się wycofaliśmy. Część aparatów upłynniliśmy na początku roku, część w IV kwartale – mówi Wiesław Żywicki, wiceprezes TelForceOne.

W 2012 r. grupa sprzedała natomiast 170 tys. aparatów myPhone. – Co prawda w ubiegłym roku popyt na aparat myPhone był poniżej 200 tys. sztuk, ale w tym roku powinien utrzymać się na dobrym poziomie – mówi Żywicki.

Grupa sprzedała też w 2012 roku 40 tys. tabletów myTab, dystrybuowanych w sklepach Biedronka. – na podstawie dostępnych raportów dotyczących sprzedaży tabletów w Polsce szacujemy, że nasz udział w ubiegłorocznej sprzedaży wyniósł 5-10 proc. – mówi wiceprezes TelForceOne.

W tym roku TelForceOne pozyskał kolejne zlecenie od właściciela Biedronek, sieci Geronimo Martins. Żywicki nie ujawnia wysokości sprzedaży, ale z naszych szacunków wynika, że mogło się ich sprzedać już około 16 tys.

Likwidacja zapasów negatywnie wpłynęła na wyniki grupy TelForceOne za 2012 rok. Mimo to zanotowała ona znaczącą poprawę zyskowności. Podczas gdy przychody firmy urosły o 6,5 proc. do 121,3 mln zł, zysk operacyjny powiększył się o 17,8 proc. do 5,3 mln zł, a EBITDA o 12,8 proc. do 6,9 mln zł. Ograniczenie kosztów finansowych dało efekt w postaci skokowej poprawy zysku brutto (o 294,6 proc.) do 1,9 mln zł i zysku netto (o 139 proc.) do 1,2 mln zł.

– Chcemy sprzedawać więcej akcesoriów GSM i tabletów, ale nie zakładamy wzrostu udziałów w rynku aparatów komórkowych, czy tabletów, ponieważ nie specjalizujemy się w dystrybucji sprzętu IT, a naszym priorytetem jest ciągła dywersyfikacja źródeł przychodów . Na rynku urządzeń mobilnych trwa wojna cenowa producentów i dystrybutorów, a decydujący o sukcesie sprzedażowym czynnik – moda – jest nieuchwytny. Nikt nie wie, co nowego za chwilę pojawi się na rynku, chociaż staramy się wyczuwać nastroje konsumentów dzięki własnej sieci sprzedaży detalicznej Teletorium – wyjaśnił wiceprezes podejście TelForceOne.

– W tym roku chcielibyśmy przynajmniej utrzymać tempo wzrostu przychodów i rentowność netto – zapowiada Wiesław Żywicki.

Aby zrealizować plany operacyjne spółka rozważa pozyskanie około 10 mln zł dodatkowego finansowania. W przyszłym tygodniu nadzwyczajne walne zgromadzenie TelforceOne ma upoważnić zarząd do emisji obligacji o takim nominale.

– Szukamy optymalnego finansowania dłużnego. W bezpośredniej kalkulacji kredyty bankowe są tańsze niż obligacje, dlatego rozmawiamy z bankami na temat finansowania mieszanego. Chodzi nam przy tym o 1-2–letnie finansowanie celowe. Po jego uzyskaniu chcielibyśmy, żeby nasz dług netto w końcu 2013 r. w relacji do EBITDA był na podobnym poziomie, co na koniec 2012 r. gdy wynosił 6,4. Zakładamy że będziemy w dalszym ciągu spłacać zaciągnięte kredyty w tempie około 4 mln zł rocznie – powiedział wiceprezes.

– Ostateczny sposób finansowania rozstrzygnie się w najbliższych tygodniach – dodał.

– Udział w konsolidacji to nie jest plan na ten rok – mówił pytany o takie plany.

Jeden z długoterminowych celów TelForceOne jest wzrost eksportu produktów. W ubiegłym roku odpowiadał on za 51 proc. sprzedaży. – Zakładamy wzrost udziału eksportu. Nie jest to jednak proste, szczególnie w Europie Zachodniej, gdzie napotykamy na bariery. Wiele prób pojawienia się z produktem na rynku starej Europy powoduje blokowanie nas za pomocą zabiegów prawnych. Jednym z elementów przepychanek są wystąpienia przeciwko naszym markom. Bronimy się, zatrudniając wyspecjalizowane kancelarie. Na batalie prawne wydajemy już rocznie kilkadziesiąt tysięcy euro, ale ta obrona jest skuteczna i opłacalna – powiedział Żywicki.

Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką