Reklama
Rozwiń

Discovery, National Geographic i TVN24 najbardziej pożądane na multipleksach

Takie kanały najchętniej widzieliby w ofercie naziemnej telewizji widzowie – wynika z badania „Projekt Cyfrowizja” przeprowadzonego przez dom mediowy MEC. Płacić za naziemną telewizję byłoby skłonne jednak tylko 28 proc. z nas. To, czego Polakom najbardziej brakuje w ofercie kanałów naziemnej telewizji cyfrowej to relacje sportowe i seriale. Ale generalnie efekty cyfryzacji naziemnego nadawania oceniane są przez widzów pozytywnie.

Publikacja: 01.07.2014 08:00

Discovery, National Geographic i TVN24 najbardziej pożądane na multipleksach

Foto: Corbis

Ponad połowa (52 proc.) polskich internautów oglądających telewizję chciałaby mieć w bezpłatnej ofercie naziemnej telewizji cyfrowej kanał Discovery, jedna trzecia najchętniej chciałaby tam widzieć stacje National Geographic, a jedna czwarta: TVN24 – wynika z badania „Projekt Cyfrowizja”, które dom mediowy MEC przeprowadził na 917 internautach powyżej 15 roku życia. W grupie kobiet kolejne na liście pięciu najczęściej wskazywanych kanałów znalazły się stacje TVN Style, AXN i Alekino+, panowie za to chcieliby zaś mieć na multipleksie także Kino Polska i Eurosport.

Badanie objęło widzów z dostępem do internetu, jednak „rozkład odbiorców płatnej i bezpłatnej telewizji okazał się zbliżony do średniej dla całej populacji”.

Płacić chce tylko 28 proc.

Stacje najbardziej pożądane przez widzów naziemnej telewizji cyfrowej to stacje płatne, czyli takie, za których umieszczenie w ofercie operatorzy płacą nadawcom tzw. opłaty od gniazdka (czyli od jednego abonenta pakietów, jakich kanał jest częścią). Czy w związku z tym polscy widzowie byliby chętni płacić za dostęp do cyfrowego multipleksu? Okazuje się, że nie: opłaty gotowe jest ponosić tyko niecałe 28 proc., przy czym 40 proc. z tej grupy nie zapłaciłoby miesięcznie więcej niż 10 zł. – Tę kwestię należałoby oczywiście zbadać głębiej, ale w obliczu powyższych deklaracji potencjał wprowadzenia płatnego multipleksu telewizyjnego w Polsce wydaje się na razie ograniczony –komentuje raporcie MEC szefowa tego domu mediowego Izabela Albrychiewicz.

Na razie planów pobierania opłat za naziemną telewizję w Polsce nie ma. Jak już pisaliśmy, w planowanym teraz nowym pakiecie cyfrowych stacji (tzw. multipleks ósmy) Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji chciałaby umieścić kanały TVP w wysokiej rozdzielczości w wersji bezpłatnej, choć rozwiązanie to budzi niezadowolenie prywatnych nadawców już nadających na multipleksach, którzy także chcieliby mieć tam możliwość nadawania w HD.

Najciekawsze są TVN, Polsat, TVP2 i TVP1

W obecnej ofercie naziemnej telewizji (24 kanały) najbardziej rozpoznawalne przez widzów są TVP1 (prawie 97 proc. osób potrafiło wskazać te stację), Polsat, TVP2 i TVN (wszystkie miały ponad 90 proc. wskazań). Najsłabiej: Stopklatka TV (44 proc.) i Fokus TV (32 proc.), czyli najnowsze stacje uruchomione najpóźniej (dopiero w I kwartale tego roku). – Sprawdziliśmy także, jak Polacy oceniają poszczególne stacje. Różne decyzje widzów, jak np. zakup czy rezygnacja z kablówki, podejmowane są także w oparciu o wizerunek poszczególnych kanałów. To dodatkowa wiedza o wartości kanału z punktu widzenia reklamodawcy – mówi Izabela Albrychiewicz. Za najciekawsze stacje naziemnej telewizji cyfrowej widzowie uważają (kolejno): TVN, Polsat, TVP2 i TVP1. Za najmniej ciekawe: Polo TV, TV Polonia oraz TV Trwam. Zarówno Polo TV, jak i TV Trwam lepiej wypadały w grupie widzów starszych, powyżej 45 roku życia. – Na szczycie rankingu programów, których najbardziej brakuje odbiorcom bezpłatnej telewizji na multipleksach znalazły się filmy, seriale i dokumenty. Wskazania bardzo różnicują tu jednak zmienne demograficzne – mężczyźni oczekiwaliby w bezpłatnej telewizji więcej sportu i polskich seriali, kobiety – zagranicznych seriali, a młodzi widzowie (15-24 lata) – jeszcze więcej filmów i reality show – podaje MEC.

Zapytana o ocenę całej oferty naziemnej telewizji, większość (73 proc.) Polaków uważa, że lepsza niż kiedyś. Uważa tak 60 proc. klientów kablówek, 74 proc. klientów platform satelitarnych i 85 proc. widzów naziemnej telewizji cyfrowej. – Badanie „Projekt Cyfrowizja” wykazało, że odbiorcy bezpłatnej telewizji są najlepiej zorientowani w zmianach, jakie zaszły na rynku wskutek cyfryzacji. W odpowiedzi na pytanie ile stacji nadaje obecnie na multipleksach, wskazali dokładnie 24 kanały. Widzowie kablówek uważali, że na multipleksach jest 34 stacji, a widzowie platform oceniali, że 32 – podaje MEC.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku