Zdaniem ekspertów z PricewaterhouseCoopers, na koniec tego roku w Polsce będzie 11,97 milionów gospodarstw domowych z dostępem do płatnej telewizji – satelitarnej, kablowej lub IPTV – co oznacza, że będzie nią dysponowało 83,4 proc. polskich domostw. Więcej klientów usług TV w rejonie Europy Środkowej i Wschodniej ma tylko Rosja (prawie 19,9 mln), a w całym rejonie EMEA także Francja (20,5 mln), Niemcy (22,1 mln) i Wielka Brytania (14,3 mln).
– Szacuje się, iż w 2015 roku liczba abonentów płatnej telewizji w Polsce wyniesie 13,3 mln. Wynik ten plasuje nas na piątym miejscu w regionie EMEA łącznie pod kątem telewizji kablowej i satelitarnej, oraz na trzecim – po Wielkiej Brytanii i Rosji – biorąc pod uwagę jedynie rynek telewizji satelitarnej – podaje w raporcie PwC. To znaczy, że nasycenie rynku usługami płatnej telewizji sięgnie w Polsce w 2015 roku 90,9 proc.
Dostęp do samych sieci kablowych ma dziś zdaniem PwC wykupionych w Polsce 5,05 mln gospodarstw. Za cztery lata będzie ich 5,11 mln. Dla porównania Polska Izba Komunikacji Elektronicznej szacuje cały rynek kablowy na 4,6 mln gniazdek abonenckich.
Wedle PwC najszybciej przybywać będzie w najbliższych latach klientów telewizji IPTV. Dziś korzysta z niej 220 tysięcy gospodarstw domowych. Prognozy PwC mówią jednak o 800 tys. w 2015 r.
Po I kwartale tego roku samych abonentów telewizji satelitarnej było w Polsce (bez tych osób, które oglądają tylko niekodowane i bezpłatne kanały) już ok. 6,31 mln. To klienci Cyfrowego Polsatu, Cyfry Plus, „n” oraz satelitarnej platformy Telekomunikacji Polskiej. Zdaniem analityków rynek DTH już się jednak nasyca i ten rok może być ostatnim rokiem istotnych wzrostów. – Presja cenowa, wysokie nasycenie i rosnąca konkurencja ze strony bezpłatnych usług sprawia, że przyszłością rynku zdają się być atrakcyjne cenowo oferty wiązane (triple-play, quadruple-play), łączące dostęp do internetu, telefonię komórkową i/lub stacjonarnej oraz płatną telewizję – uważa Paweł Wesołowski, starszy menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów w PwC.