Jeszcze milion nowych klientów TV do wzięcia w Polsce

Światowy rynek dostawy sygnału telewizyjnego wzrośnie w ciągu najbliższych czterech lat o prawie jedną trzecią – do 285,2 mld dolarów. Według najnowszych prognoz PricewaterhouseCoopers znajduje się w czołówce regionu EMEA pod względem liczby abonentów tych platform. Wedle firmy badawczej uruchomienie naziemnej telewizji cyfrowej nie odwróci sprzyjających operatorom trendów na tym polskim rynku usług TV.

Publikacja: 16.06.2011 07:16

Jeszcze milion nowych klientów TV do wzięcia w Polsce

Foto: ROL

Zdaniem ekspertów z PricewaterhouseCoopers, na koniec tego roku w Polsce będzie 11,97 milionów gospodarstw domowych z dostępem do płatnej telewizji – satelitarnej, kablowej lub IPTV – co oznacza, że będzie nią dysponowało 83,4 proc. polskich domostw. Więcej klientów usług TV w rejonie Europy Środkowej i Wschodniej ma tylko Rosja (prawie 19,9 mln), a w całym rejonie EMEA także Francja (20,5 mln), Niemcy (22,1 mln) i Wielka Brytania (14,3 mln).

– Szacuje się, iż w 2015 roku liczba abonentów płatnej telewizji w Polsce wyniesie 13,3 mln. Wynik ten plasuje nas na piątym miejscu w regionie EMEA łącznie pod kątem telewizji kablowej i satelitarnej, oraz na trzecim – po Wielkiej Brytanii i Rosji – biorąc pod uwagę jedynie rynek telewizji satelitarnej – podaje w raporcie PwC. To znaczy, że nasycenie rynku usługami płatnej telewizji sięgnie w Polsce w 2015 roku 90,9 proc.

Dostęp do samych sieci kablowych ma dziś zdaniem PwC wykupionych w Polsce 5,05 mln gospodarstw. Za cztery lata będzie ich 5,11 mln. Dla porównania Polska Izba Komunikacji Elektronicznej szacuje cały rynek kablowy na 4,6 mln gniazdek abonenckich.

Wedle PwC najszybciej przybywać będzie w najbliższych latach klientów telewizji IPTV. Dziś korzysta z niej 220 tysięcy gospodarstw domowych. Prognozy PwC mówią jednak o 800 tys. w 2015 r.

Po I kwartale tego roku samych abonentów telewizji satelitarnej było w Polsce (bez tych osób, które oglądają tylko niekodowane i bezpłatne kanały) już ok. 6,31 mln. To klienci Cyfrowego Polsatu, Cyfry Plus, „n” oraz satelitarnej platformy Telekomunikacji Polskiej. Zdaniem analityków rynek DTH już się jednak nasyca i ten rok może być ostatnim rokiem istotnych wzrostów. – Presja cenowa, wysokie nasycenie i rosnąca konkurencja ze strony bezpłatnych usług sprawia, że przyszłością rynku zdają się być atrakcyjne cenowo oferty wiązane (triple-play, quadruple-play), łączące dostęp do internetu, telefonię komórkową i/lub stacjonarnej oraz płatną telewizję – uważa Paweł Wesołowski, starszy menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów w PwC.

Globalnie najszybciej wśród płatnych usług telewizyjnych będą rosły wydatki na usługi OTT (ang. over-the-top), czyli różnego typu usługi informacyjne i rozrywkowe świadczone w publicznej sieci internetowej. Między 2011 i 2015 rokiem będą średniorocznie rosły o 51, 6 proc.

Drugą najszybciej rosnącą usługą będzie mobilna telewizja. Między 2011 i 2015 rokiem wpływy z niej globalnie wzrosną z niecałego 1,3 mld dolarów do prawie 3,4 mld dolarów. Najwyższe wpływy, tak dziś, jak i za pięć, przynosić będą jednak miesięczne opłaty abonamentowe za pakiety telewizyjne i usługi dodane. W tym roku wyniosą 176,7 mld dolarów, czyli ponad 60 proc. całego rynku płatnych usług telewizyjnych, a w 2015 roku 235,8 mld dolarów – ponad 80 proc. wpływów tego rynku.

Zdaniem ekspertów z PricewaterhouseCoopers, na koniec tego roku w Polsce będzie 11,97 milionów gospodarstw domowych z dostępem do płatnej telewizji – satelitarnej, kablowej lub IPTV – co oznacza, że będzie nią dysponowało 83,4 proc. polskich domostw. Więcej klientów usług TV w rejonie Europy Środkowej i Wschodniej ma tylko Rosja (prawie 19,9 mln), a w całym rejonie EMEA także Francja (20,5 mln), Niemcy (22,1 mln) i Wielka Brytania (14,3 mln).

– Szacuje się, iż w 2015 roku liczba abonentów płatnej telewizji w Polsce wyniesie 13,3 mln. Wynik ten plasuje nas na piątym miejscu w regionie EMEA łącznie pod kątem telewizji kablowej i satelitarnej, oraz na trzecim – po Wielkiej Brytanii i Rosji – biorąc pod uwagę jedynie rynek telewizji satelitarnej – podaje w raporcie PwC. To znaczy, że nasycenie rynku usługami płatnej telewizji sięgnie w Polsce w 2015 roku 90,9 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?