UKE: możliwe trudności przy przenoszeniu numerów

Publikacja: 26.06.2015 10:33

Od dziś (26 czerwca 2015 r.) przenoszenie numeru komórkowego (MNP) użytkownika odbywa się z wykorzystaniem nowego narzędzia informatycznego należącego do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W związku z tą zmianą w procedurze regulator nie wyklucza problemów, choć – jak podaje – udostępnił operatorom narzędzie do testów 17 kwietnia.

Zgodnie z przepisami, jeśli użytkownik ma takie życzenie, operator powinien przenieść numer w ciągu 24 godzin.

„Jednoczesne przełączenie w jednym momencie wszystkich obecnych systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych obsługujących przenoszenie numerów w sieciach ruchomych na nową, jednolitą platformę może spowodować po stronie operatorów przejściowe trudności w przenoszeniu numerów” – informuje UKE.

Nowe narzędzie budowane od dłuższego czasu (Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych – PLI CBD) pozwala na wymianę informacji między operatorami przy obsłudze wniosków użytkowników o przeniesienie numeru. Teoretycznie powinna usprawnić całą procedurę i wyeliminować błędy. Do tej pory operatorzy przekazywali sobie wzajemnie zgłoszenia i dane w plikach Excel.

Platforma PLI CBD to wymóg przepisów prawa. „Prezes UKE, wypełniając zadania ustalone przepisami prawa telekomunikacyjnego, udostępnia platformę PLI CBD przedsiębiorcom telekomunikacyjnym jako narzędzie wspierające i usprawniające ich działania w zakresie realizacji uprawnienia abonentów do zachowania numeru przy zmianie dostawcy usług” – czytamy w komunikacie regulatora.

Rocznie telekomy przenoszą między sobą na życzenie użytkowników około 1,5-1,7 mln numerów, a liczba ta sukcesywnie, choć już nie tak dynamicznie jak w poprzednich latach rośnie.

Operatorzy komórkowi czekają teraz na wdrożenie analogicznego narzędzia dla numerów stacjonarnych.

– wsp. ziu

Od dziś (26 czerwca 2015 r.) przenoszenie numeru komórkowego (MNP) użytkownika odbywa się z wykorzystaniem nowego narzędzia informatycznego należącego do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W związku z tą zmianą w procedurze regulator nie wyklucza problemów, choć – jak podaje – udostępnił operatorom narzędzie do testów 17 kwietnia.

Zgodnie z przepisami, jeśli użytkownik ma takie życzenie, operator powinien przenieść numer w ciągu 24 godzin.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Telekomunikacja
Bezprzewodowy internet rozkwitnie dzięki 5G. Najnowsze prognozy Ericssona
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Telekomunikacja
Aukcja częstotliwości dla sieci 5G rusza 22 czerwca. Kto weźmie udział?
Telekomunikacja
Amazon wprowadza darmowy abonament telefoniczny. Cios w operatorów komórek