– Na rynku widoczne jest osłabienie popytu na telefony klasy średniej, natomiast zaostrza się konkurencja w klasie smartfonów- mówi Malik Kamal-Saadi, główny analityk Informa Telecoms & Media. Firma ta szacuje, że w bieżącym roku sprzedaż smarfonów zwiększyła się o 33,5 proc. w stosunku do 2008 r., mimo że na całym rynku komórek nastąpił spadek sprzedaży . W 2010 roku według Informy ten wzrost ilościowy sprzedaży w segmencie najbardziej rozbudowanych telefonów będzie jeszcze wyższy i wyniesie 36 proc. I chociaż smartfony pod względem wolumenu stanowić będą tylko 27 proc. całości rynku w przyszłym roku, to ich udział w zyskach producentów sięgnie 64 proc.

Informa przewiduje też, że może to zmienić istotnie układ sił na rynku producentów komórek. Z jednej strony bowiem Apple, HTC czy BlackBerry mocno konkurują z liderami rynku takimi jak Nokia, czy Samsung. Z drugiej strony mogą się pojawić nowi gracze skuszeni atrakcyjnymi marżami jakie gwarantuje dziś sprzedaż smarfonów.