Plany Orange na 2020 rok to na razie głównie walka z wyższymi kosztami

Giełdowym inwestorom spodobała się zapowiedź Orange Polska, że w 2020 roku będzie oszczędzać.

Publikacja: 30.10.2019 09:00

Plany Orange na 2020 rok to na razie głównie walka z wyższymi kosztami

Foto: Bloomberg

Nawet o ponad 7 proc. drożały na wtorkowej sesji akcje Orange Polska na warszawskiej GPW. Tego dnia zarząd spotkał się z analitykami, aby omówić wyniki za III kwartał i perspektywę na kolejne kwartały. Wyniki tej jednej z dwóch największych grup telekomunikacyjnych w kraju okazały się lepsze od oczekiwań specjalistów, ale to nie one były głównym powodem skoku notowań. Jak się wydaje, to uwagi dotyczące kolejnych kwartałów, 2020 roku i nawet nieco późniejszej perspektywy przyciągnęły uwagę inwestorów.

Szczegółowy plan w przygotowaniu

Po pierwsze, zarząd Orange pod kierownictwem Jean-Francois Fallachera podtrzymał, że i w tym, i w przyszłym roku przychody i zysk operacyjny powiększony o amortyzację i koszty leasingu (EBITDAal) wzrosną.

Po drugie, Fallacher zasugerował, że rok 2020 będzie okresem cięcia kosztów, co inwestorzy – inaczej niż pracownicy firm – przyjmują dobrze. – Pracujemy już nad szczegółowym planem na 2020 r. Nie zmieniają się nasze priorytety. Będziemy koncentrować się na działaniach niwelujących efekt inflacji w Polsce – mówił prezes. Nie podał, których pozycji kosztów dotyczy główna troska zarządu, ale wiadomo, że dotkliwy dla telekomów jest wzrost kosztów pracy czy energii.

Maciej Nowohoński, odpowiedzialny za finanse Orange, pytany przez analityków o skalę przyszłej redukcji zatrudnienia, powiedział, że na ten temat będzie bardziej rozmowny pod koniec roku. Podał też ogólnie, że w przyszłym roku inwestorzy zobaczą kolejne projekty wynikające z rozpoczętej automatyzacji i cyfryzacji organizacji.

Pomaga przejęcie i smartfony w ofercie

W III kwartale br. przychody telekomunikacyjnej grupy wyniosły 2,87 mld zł, o 4,3 proc. więcej niż przed rokiem. Wzrost napędziło przejęcie spółki ICT BlueSoft. Jak mówił Nowohoński, z pominięciem nowej firmy w grupie dynamika przychodów telekomu byłaby zbliżona do widocznej w poprzednich dwóch kwartałach tego roku (2,6 i 2 proc.), m.in. za sprawą wyższych wpływów ze sprzedaży urządzeń (np. smartfonów).

Istotny dla Orange tzw. wynik EBITDAal skoczył rok do roku o 22,4 proc., do 946 mln zł. Fallacher przypomniał, że pod względem dynamiki zysków III kwartał należał do wyjątkowych: firma zaksięgowała zarobek na sprzedaży kompleksu budynków w centrum Warszawy. Bez tego wskaźnik EBITDAal byłby wyższy o 7 proc., w dużej mierze właśnie dzięki ograniczeniu kosztów.

4 mln domów w zasięgu światłowodu

Wyższe zyski i gotówka za nieruchomości sprzyjają wypłacie dywidendy, którą akcjonariusze Orange ostatni raz dostali w 2016 r. (0,25 zł na akcję). Potem na przeszkodzie stanął program inwestycji w światłowody (FTTH). Jak podał telekom, w zasięgu sieci FTTH (własnej i partnerów) ma obecnie 4 mln gospodarstw domowych. To oznacza, że do realizacji średnioterminowego celu telekomowi brakuje 1 mln. To sporo, jeśli założyć, że telekom nie przejmie istniejącej już infrastruktury.

– Po 2020 r. planujemy znacząco ograniczyć program rozbudowy sieci FTTH, aby zrobić miejsce na inwestycje w 5G. Pamiętamy też o ważnej dla państwa sprawie, czyli o wypłacie dywidendy – powiedział mimo wszystko Fallacher.

Z jego słów wynikało, że podwyżki cen usług prowadzone od jesieni ubiegłego roku nie spotkały się z negatywnym przejęciem. Ostatnio telekom wprowadził je w segmencie prepaid.

Fallacher ocenił też, że joint venture Polsatu i TVN i nowa platforma internetowa obu stacji mogą być kolejnym argumentem, aby kupić światłowodowe łącze.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10