Apple i Nokia ramię w ramię przeciwko Samsungowi

Publikacja: 08.03.2013 17:24

Nie mieli racji ci, którzy sądzili, że amerykański koncern ukorzy się przed rodzimą  sędzią i umożliwi koreańskiemu producentowi sprzętów sprzedaż produktów. Ciąg dalszy wojny patentowej będzie walką nie tylko azjatycko-amerykańską.

Nowym sprzymierzeńcem Apple została fińska Nokia, której zdaniem Samsung naruszył patenty firmy z Cupertino i powinien wycofać swoje produkty ze sprzedaży.

W grudniu 2012 roku sędzia Lucy Koh odrzuciła wniosek o wycofanie ze sprzedaży koreańskiej firmy mimo, że wcześniej sąd nałożył karę finansową za naruszenie przez Samsunga patentów należących do Apple’a. Nie zasądzono jednak zawieszenia, bądź całkowitego zaprzestania sprzedaży urządzeń, w których do czynu zakazanego doszło. Uzasadnieniem takiej decyzji było stwierdzenie iż „zapożyczone” funkcje i rozwiązania nie napędzały bezpośrednio sprzedaży Koreańczykom.

Apple odwołało się od tej decyzji, a apelację poparł fiński producent telefonów komórkowych.

Nokia staje w sądzie w charakterze przyjaciela sądu (amicus curiae). Poddaje w wątpliwość argumentację sędzi, sugerując , że wymaganie od firmy dowiedzenia bezpośredniej zależności pomiędzy konkretną funkcjonalnością a patentem na sprzęt mający tę funkcję blokuje wniosek o zakaz sprzedaży niedozwolonych prawem produktów. W opinii skandynawskiego koncernu decyzja ta oraz będące jej konsekwencją postępowanie innych podmiotów, wpłynie hamująco na innowacyjność i rozwój technologiczny.

Wspierając wniosek o wycofanie ze sprzedaży 26 urządzeń z logo Samsunga, Nokia nie oddaje jednak pola firmie ze Stanów Zjednoczonych. Postępowanie takie nie oznacza, że uznano wszystkie rozwiązania za jedyne w swoim rodzaju. Wydaje się być to ciekawy ruch mający na celu wypromowanie swoich produktów na rynkach europejskich.

Co warte zauważenia, 4 lata temu przeciwko sobie sądową batalię toczyły właśnie Apple i Nokia. Sprawa również dotyczyła kwestii patentowych, a jej rozstrzygnięcie na podstawie ugody stawiało Nokię jak równy z równym w starciu z „królestwem Jobsa”.

Nie od dziś wiadomo, że konsumenci nowych rozwiązań technologicznych wykazują się swoistym patriotyzmem lokalnym. Dowodzą tego badania (pokazujące najbardziej pożądane prezenty w USA, wśród których absolutny prym wiodą produkty z „jabłuszkiem”), czy dane dotyczące sprzedaży produktów Nokii w krajach skandynawskich (a także, ku zaskoczeniu wielu, w Polsce).

Dzięki wykluczeniu z gry o klienta sporej części sprzętów koreańskich, rynek Ameryki Północnej jeszcze silniej przywiąże się do Apple’a, a mieszkańcy Starego Kontynentu wrócą do brandu „łączącego ludzi”. Przynajmniej taką nadzieję żywią resuscytujący skandynawskiego giganta….

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu