2018 rok był kolejnym okresem wzrostu popularności usług telefonii komórkowej i marginalizacji telefonii stacjonarnej w Polsce – wynika z najnowszej edycji raportu opracowanego na podstawie badań ankietowych zrealizowanych na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej przez firmy Danae i Realizacja.
Posiadanie telefonu komórkowego zadeklarowało 93,1 proc. badanych Polaków, o 2,2 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie stopniało do 9,1, proc. badanych grono posiadaczy telefonu stacjonarnego.
Co ciekawe, spora grupa ankietowanych – około jedna czwarta – jest zdania, że znikające niemal całkowicie z miejskiego krajobrazu budki telefoniczne to przydatne rozwiązanie.
Telefonia stacjonarna mocniej trzyma się wśród firm. Korzystanie z tego typu komunikacji deklaruje nadal ponad 23 proc. przedsiębiorstw.
Raport UKE wskazuje, że 2018 rok przyniósł dalszy wzrost popularności smartfonów wśród konsumentów, ale tempo tego wzrostu było dużo niższe niż w 2017 r. Telefon tego typu posiada około 75 proc. użytkowników telefonii ruchomej, podczas gdy w 2017 r. niecałe 70 proc. badanych. Coraz więcej osób przekonuje się też do korzystania z internetu w telefonie. To najbardziej popularny sposób łączenia się z siecią. Korzystanie z tej możliwości deklaruje ponad 90 proc. abonentów internetu i ponad 70 proc. posiadaczy telefonów komórkowych.
I znowu firmy podchodzą do mobilnych rozwiązań z większą rezerwą. Rzadziej niż osoby indywidualne używają mobilnego dostępu do sieci. Na blisko 86 proc. firm posiadających dostęp do internetu w ogóle, ponad połowa deklaruje, że jest to dostęp stacjonarny. Niemal jedna trzecia podmiotów wskazała na dostęp mobilny, a niespełna 63 proc. posiada internet mobilny w służbowych telefonach.
Ankietowani konsumenci zadeklarowali, że w minionym roku płacili nieco więcej niż w 2017 r. za mobilny dostęp do internetu (44,8 zł wobec 43,3 zł), a mniej za dostęp stacjonarny (51,5 zł wobec 52,7 zł w 2017 r.).