Reklama
Rozwiń

Badanie: mniej niż 10 proc. Polaków korzysta z telefonu stacjonarnego

Publikacja: 29.01.2019 17:58

2018 rok był kolejnym okresem wzrostu popularności usług telefonii komórkowej i marginalizacji telefonii stacjonarnej w Polsce – wynika z najnowszej edycji raportu opracowanego na podstawie badań ankietowych zrealizowanych na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej przez firmy Danae i Realizacja.

Posiadanie telefonu komórkowego zadeklarowało 93,1 proc. badanych Polaków, o 2,2 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie stopniało do 9,1, proc. badanych grono posiadaczy telefonu stacjonarnego.
Co ciekawe, spora grupa ankietowanych – około jedna czwarta – jest zdania, że znikające niemal całkowicie z miejskiego krajobrazu budki telefoniczne to przydatne rozwiązanie.
Telefonia stacjonarna mocniej trzyma się wśród firm. Korzystanie z tego typu komunikacji deklaruje nadal ponad 23 proc. przedsiębiorstw.

Raport UKE wskazuje, że 2018 rok przyniósł dalszy wzrost popularności smartfonów wśród konsumentów, ale tempo tego wzrostu było dużo niższe niż w 2017 r. Telefon tego typu posiada około 75 proc. użytkowników telefonii ruchomej, podczas gdy w 2017 r. niecałe 70 proc. badanych. Coraz więcej osób przekonuje się też do korzystania z internetu w telefonie. To najbardziej popularny sposób łączenia się z siecią. Korzystanie z tej możliwości deklaruje ponad 90 proc. abonentów internetu i ponad 70 proc. posiadaczy telefonów komórkowych.

I znowu firmy podchodzą do mobilnych rozwiązań z większą rezerwą. Rzadziej niż osoby indywidualne używają mobilnego dostępu do sieci. Na blisko 86 proc. firm posiadających dostęp do internetu w ogóle, ponad połowa deklaruje, że jest to dostęp stacjonarny. Niemal jedna trzecia podmiotów wskazała na dostęp mobilny, a niespełna 63 proc. posiada internet mobilny w służbowych telefonach.

Ankietowani konsumenci zadeklarowali, że w minionym roku płacili nieco więcej niż w 2017 r. za mobilny dostęp do internetu (44,8 zł wobec 43,3 zł), a mniej za dostęp stacjonarny (51,5 zł wobec 52,7 zł w 2017 r.).

Podobna tendencja jak w wypadku internetu widoczna jest w przypadku telefonii. Średni miesięczny rachunek za komórkę to według raportu 49,9 zł, o 1,2 zł więcej niż w 2017 r., podczas gdy opłata za telefon stacjonarna wynosi mniej niż 40 zł.

Raport UKE zawiera różne dane, interesujące z punktu widzenia obserwatorów rynku telekomunikacyjnego. Dla giełdowych operatorów coraz częściej oferujących usługi w pakietach istotną informacją może być odsetek osób indywidualnych deklarujących korzystanie z usług wiązanych. Grono to powiększyło się istotnie rok do roku i sięga blisko ¼ Polaków, podczas gdy w edycji badania z 2017 r. niecałe 18 proc.. Usługą, która najczęściej wchodzi w skład pakietów jest płatna telewizja, a na drugim miejscu plasuje się internet staacjonarny.

Co ciekawe, według deklaracji ankietowanych, koszt pakietu usług utrzymał się na tym samym poziomie i wyniósł 103,1 zł miesięcznie.

Stopniowo upowszechnia się bankowość mobilna i płatności zbliżeniowe. Spośród użytkowników internetu w smartfonie, prawie 37 proc. ma zainstalowaną aplikację banku, a płatności przy pomocy telefonu realizuje około 30 proc. Polaków.

UKE po raz pierwszy spytał ankietowanych o nową technologię sieci komórkowych – 5G. Badanie pokazuje, że słyszało o niej 27,1 proc. badanych, więc całkiem sporo.

Urząd sprawdził przy okazji, jakie jest nastawienie konsumentów do technologii mobilnej jako takiej.

Jak pisała „Rzeczpospolita” we wtorek, do głosu częściej niż zwykle dochodzą środowiska przekonujące, że telefonia mobilna to źródło chorób.

Jak się okazuje, do poglądu że anteny telefonów komórkowych i inne nadajniki szkodzą, skłania się około połowa badanych. Blisko 60 proc. nie chciałoby, aby maszt operatora powstał w odległości 200 metrów od miejsca zamieszkania.

Konsumenci wydają się przy tym świadomi ryzyka płynącego z sieci jako medium  – pokazują badania. 70 proc. korzysta z programów antywirusowych, 92 proc. przekonuje, że ceni sobie prywatność w sieci, ale niecałe 18 proc. stosuje dodatkowe rozwiązania ją zwiększające, np. prywatne połączenia sieciowe (VPN używa 35,1 proc.). 90 proc. nie padło ofiarą nadużyć w sieci – wynika z badania.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku