Już trzeci kwartał z rzędu spada liczba abonentów stacjonarnego dostępu do Internetu w Polsce – wynika z szacunków Orange Polska, największego gracza na tym rynku. Na koniec września ich liczba skurczyła się do 7,24 mln, czyli o 20 tys. w porównaniu ze statystykami rok wcześniej i o 31 tys. wobec stanu na koniec 2014 roku.
Podczas gdy w grudniu z takiego dostępu korzystało 46,2 proc. gospodarstw domowych w kraju, we wrześniu – 45,7 proc.
Operatorzy stacjonarni wyjaśniają to zjawisko popularnością mobilnego dostępu, którą zbudowały kampanie promujące technologię LTE jako zamiennik dla stałego łącza.
Za zmianę odpowiada w największym stopniu Orange Polska, który na przestrzeni dwunastu miesięcy – od września 2014 r. do końca września 2015 r. – stracił 138 tys. abonentów stacjonarnego dostępu. Od końca 2013 r. zaś już 170 tys. Ma ich obecnie 2,13 mln.
Strata ta wydaje się częściowo pochodną celowego działania: telekom najwyraźniej uwalnia pasmo, na którym świadczy usługę stacjonarnego dostępu w technologii radiowej CDMA. Podczas gdy w grudniu 2013 r. korzystało z niej 154 tys. użytkowników. W końcu minionego kwartału już tylko 66 tys.