Kolejny kwartał topniał rynek stacjonarnego Internetu

Publikacja: 22.10.2015 08:57

Już trzeci kwartał z rzędu spada liczba abonentów stacjonarnego dostępu do Internetu w Polsce – wynika z szacunków Orange Polska, największego gracza na tym rynku. Na koniec września ich liczba skurczyła się do 7,24 mln, czyli o 20 tys. w porównaniu ze statystykami rok wcześniej i o 31 tys. wobec stanu na koniec 2014 roku.

Podczas gdy w grudniu z takiego dostępu korzystało 46,2 proc. gospodarstw domowych w kraju, we wrześniu – 45,7 proc.

Operatorzy stacjonarni wyjaśniają to zjawisko popularnością mobilnego dostępu, którą zbudowały kampanie promujące technologię LTE jako zamiennik dla stałego łącza.

Za zmianę odpowiada w największym stopniu Orange Polska, który na przestrzeni dwunastu miesięcy – od września 2014 r. do końca września 2015 r. – stracił 138 tys. abonentów stacjonarnego dostępu. Od końca 2013 r. zaś już 170 tys. Ma ich obecnie 2,13 mln.

Strata ta wydaje się częściowo pochodną celowego działania: telekom najwyraźniej uwalnia pasmo, na którym świadczy usługę stacjonarnego dostępu w technologii radiowej CDMA. Podczas gdy w grudniu 2013 r. korzystało z niej 154 tys. użytkowników. W końcu minionego kwartału już tylko 66 tys.

Użytkowników stacjonarnego dostępu – za sprawą rezygnacji z usług regulowanych – traci też od pewnego czasu Netia. Dane o usługach hurtowych Orange wskazują, że mogło dziać się to także w III kw. br.

Rynkową lukę po tradycyjnych telekomach uzupełniają operatorzy telewizji kablowych oraz mali ISP.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu