24 tys. abonentów FTTH w Polsce

W pierwszej połowie 2010 r. w Polsce przybyło zaledwie 2,6 tys. abonentów usług dostarczanych w modelu FTTH (mamy ich w sumie prawie 24 tys.) Jak wynika z danych FTTH Council Europe, w Polsce w zasięgu tej technologii jest ponad 90 tys. gospodarstw domowych.

Publikacja: 13.12.2010 09:38

24 tys. abonentów FTTH w Polsce

Foto: ROL

Między grudniem 2009 r. a czerwcem 2010 r. w Polsce przybyło zaledwie 2,6 tys. abonentów usług telekomunikacyjnych dostarczonych w oparciu o rozwiązania [b]Fibre To The Home (FTTH)[/b]. Serwis rpkom.pl uzyskał szczegółowe dla rynku polskiego, które uzupełniają raport rynku FTTx wydany w połowie listopada przez[b] FTTH Council Europe[/b], o którym [link=http://www.rp.pl/artykul/564655.html]pisaliśmy już tutaj[/link].

Co ciekawe, z danych organizacji promującej dostęp światłowodowy wynika, że penetracja FTTH w Polsce (liczba subskrybentów) w porównaniu z technologicznym zasięgiem usługi wynosi zaledwie 26,4 proc. FTTH Council Europe wyliczyło bowiem, że abonentów jest 23,86 tys. (stan na czerwiec 2010 r.), a liczba budynków zasięgu usługi ([b]Homes Passed[/b]) to 90,26 tys.

Ta ostatnia liczba zwiększyła się w stosunku do grudnia 2009 r. o 20 tys. Wcześniej, w czerwcu 2009 r. budynków w zasięgu światłowodu było w Polsce 65,2 tys. Oznacza to, że w drugiej połowie ubiegłego roku operatorzy doprowadzili światłowody do zaledwie niewiele ponad 5 tys. budynków w całym kraju.

Jak wylicza FTTH Council Europe, zdecydowana większość Homes Passed przypada na operatorów alternatywnych, głównie [b]Telefonię Dialog[/b] i [b]MPEC Wrocław[/b] (ponad 80 tys. razem). Około 10 tys. HP dysponuje Netia, a operator zasiedziały, [b]Telekomunikacja Polska[/b] to według organizacji zaledwie 265 HP. W statystykach FFTH Council Europe nie ma na razie danych na temat pop. Poznańskiej Inei, któ®a także inwestuje w technologię FTTH.

Polskie inwestycje w FTTx opierają się głównie na technologiach ethernetowych (95 proc.). Na technologię PON przypada zaledwie 5 proc. inwestycji.

[srodtytul]Światłowód to przewaga konkurencyjna[/srodtytul]

[b]O przyczynach niskiej adopcji FTTH w Europie i sposobach włączenia tej technologii do strategii operatorów mówi w rozmowie z rpkom.pl Nadia Babaali, dyrektor do spraw komunikacji FTTH Council Europe.[/b]

[b]rpkom.pl: – Dlaczego adopcja FTTH w Europie jest tak niska?[/b]

[b]- W jakim stopniu rozwój FFTx blokują sami operatorzy, którzy zainwestowali wielkie pieniądze w sieci aDSL i szukają zwrotu z inwestycji?[/b]

– Rzeczywiście, wiele telekomów szuka sposobów, by jak najdłużej czerpać przychody z tego typu infrastruktury. Nie będą jednak mogli robić tego zbyt długo, bo nowe usługi, wymagające światłowodów, będą się rozwijać niezależnie od nich. Myślę o usługach takich jak wideo na żądanie, backupy komputerów, komunikacja wideo, a w drugiej fali np. telewizja 3D. Dlatego mówimy dziś operatorom – nie czekajcie, jeśli za kilka lat nie chcecie mieć problemu. Ponadto, inwestycja w FTTx dziś pozwoli stworzyć przewagę konkurencyjną. Konkurencja skutecznie zadziałała w krajach takich jak Francja czy Portugalia. Alternatywni gracze zainwestowali w FTTx, i zmusili do podobnych ruchów operatora zasiedziałego. Oczywiście inwestycje w FTTx mogą skutecznie stymulować władze – zarówno przez tworzenie centralnego prawa, jak i władze lokalne, co ma miejsce np. w Skandynawii.

[b]- Jak sprzedawać usługi, tak by uzasadniały inwestycje w FTTx? Słychać opinie, że nie ma usług, które wykorzystają łącza o przepływności 100 Mb/s i więcej?[/b]

– Myślę, że najskuteczniejsze są zestawy usług, triple play, wideo na żądanie, etc. Wszelkiego typu rozwiązania pakietowe.

[b]- Jaka jest rola FTTH Council Europe?[/b]

– Promujemy, informujemy i zachęcamy. Mamy ogromną pracę do wykonania. Z naszych analiz bowiem wynika, że FTTH może uczynić prawdziwą różnicę na rynku dopiero wtedy, kiedy penetracja tą technologią osiąga poziom zbliżony do 20 proc. Nie osiągnęły go nawet kraje z czołówki naszego zestawienia. Jesteśmy zatem na samym początku drogi.

Między grudniem 2009 r. a czerwcem 2010 r. w Polsce przybyło zaledwie 2,6 tys. abonentów usług telekomunikacyjnych dostarczonych w oparciu o rozwiązania [b]Fibre To The Home (FTTH)[/b]. Serwis rpkom.pl uzyskał szczegółowe dla rynku polskiego, które uzupełniają raport rynku FTTx wydany w połowie listopada przez[b] FTTH Council Europe[/b], o którym [link=http://www.rp.pl/artykul/564655.html]pisaliśmy już tutaj[/link].

Co ciekawe, z danych organizacji promującej dostęp światłowodowy wynika, że penetracja FTTH w Polsce (liczba subskrybentów) w porównaniu z technologicznym zasięgiem usługi wynosi zaledwie 26,4 proc. FTTH Council Europe wyliczyło bowiem, że abonentów jest 23,86 tys. (stan na czerwiec 2010 r.), a liczba budynków zasięgu usługi ([b]Homes Passed[/b]) to 90,26 tys.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu