24 tys. abonentów FTTH w Polsce

W pierwszej połowie 2010 r. w Polsce przybyło zaledwie 2,6 tys. abonentów usług dostarczanych w modelu FTTH (mamy ich w sumie prawie 24 tys.) Jak wynika z danych FTTH Council Europe, w Polsce w zasięgu tej technologii jest ponad 90 tys. gospodarstw domowych.

Publikacja: 13.12.2010 09:38

24 tys. abonentów FTTH w Polsce

Foto: ROL

Między grudniem 2009 r. a czerwcem 2010 r. w Polsce przybyło zaledwie 2,6 tys. abonentów usług telekomunikacyjnych dostarczonych w oparciu o rozwiązania [b]Fibre To The Home (FTTH)[/b]. Serwis rpkom.pl uzyskał szczegółowe dla rynku polskiego, które uzupełniają raport rynku FTTx wydany w połowie listopada przez[b] FTTH Council Europe[/b], o którym [link=http://www.rp.pl/artykul/564655.html]pisaliśmy już tutaj[/link].

Co ciekawe, z danych organizacji promującej dostęp światłowodowy wynika, że penetracja FTTH w Polsce (liczba subskrybentów) w porównaniu z technologicznym zasięgiem usługi wynosi zaledwie 26,4 proc. FTTH Council Europe wyliczyło bowiem, że abonentów jest 23,86 tys. (stan na czerwiec 2010 r.), a liczba budynków zasięgu usługi ([b]Homes Passed[/b]) to 90,26 tys.

Ta ostatnia liczba zwiększyła się w stosunku do grudnia 2009 r. o 20 tys. Wcześniej, w czerwcu 2009 r. budynków w zasięgu światłowodu było w Polsce 65,2 tys. Oznacza to, że w drugiej połowie ubiegłego roku operatorzy doprowadzili światłowody do zaledwie niewiele ponad 5 tys. budynków w całym kraju.

Jak wylicza FTTH Council Europe, zdecydowana większość Homes Passed przypada na operatorów alternatywnych, głównie [b]Telefonię Dialog[/b] i [b]MPEC Wrocław[/b] (ponad 80 tys. razem). Około 10 tys. HP dysponuje Netia, a operator zasiedziały, [b]Telekomunikacja Polska[/b] to według organizacji zaledwie 265 HP. W statystykach FFTH Council Europe nie ma na razie danych na temat pop. Poznańskiej Inei, któ®a także inwestuje w technologię FTTH.

Polskie inwestycje w FTTx opierają się głównie na technologiach ethernetowych (95 proc.). Na technologię PON przypada zaledwie 5 proc. inwestycji.

[srodtytul]Światłowód to przewaga konkurencyjna[/srodtytul]

[b]O przyczynach niskiej adopcji FTTH w Europie i sposobach włączenia tej technologii do strategii operatorów mówi w rozmowie z rpkom.pl Nadia Babaali, dyrektor do spraw komunikacji FTTH Council Europe.[/b]

[b]rpkom.pl: – Dlaczego adopcja FTTH w Europie jest tak niska?[/b]

[b]- W jakim stopniu rozwój FFTx blokują sami operatorzy, którzy zainwestowali wielkie pieniądze w sieci aDSL i szukają zwrotu z inwestycji?[/b]

– Rzeczywiście, wiele telekomów szuka sposobów, by jak najdłużej czerpać przychody z tego typu infrastruktury. Nie będą jednak mogli robić tego zbyt długo, bo nowe usługi, wymagające światłowodów, będą się rozwijać niezależnie od nich. Myślę o usługach takich jak wideo na żądanie, backupy komputerów, komunikacja wideo, a w drugiej fali np. telewizja 3D. Dlatego mówimy dziś operatorom – nie czekajcie, jeśli za kilka lat nie chcecie mieć problemu. Ponadto, inwestycja w FTTx dziś pozwoli stworzyć przewagę konkurencyjną. Konkurencja skutecznie zadziałała w krajach takich jak Francja czy Portugalia. Alternatywni gracze zainwestowali w FTTx, i zmusili do podobnych ruchów operatora zasiedziałego. Oczywiście inwestycje w FTTx mogą skutecznie stymulować władze – zarówno przez tworzenie centralnego prawa, jak i władze lokalne, co ma miejsce np. w Skandynawii.

[b]- Jak sprzedawać usługi, tak by uzasadniały inwestycje w FTTx? Słychać opinie, że nie ma usług, które wykorzystają łącza o przepływności 100 Mb/s i więcej?[/b]

– Myślę, że najskuteczniejsze są zestawy usług, triple play, wideo na żądanie, etc. Wszelkiego typu rozwiązania pakietowe.

[b]- Jaka jest rola FTTH Council Europe?[/b]

– Promujemy, informujemy i zachęcamy. Mamy ogromną pracę do wykonania. Z naszych analiz bowiem wynika, że FTTH może uczynić prawdziwą różnicę na rynku dopiero wtedy, kiedy penetracja tą technologią osiąga poziom zbliżony do 20 proc. Nie osiągnęły go nawet kraje z czołówki naszego zestawienia. Jesteśmy zatem na samym początku drogi.

Między grudniem 2009 r. a czerwcem 2010 r. w Polsce przybyło zaledwie 2,6 tys. abonentów usług telekomunikacyjnych dostarczonych w oparciu o rozwiązania [b]Fibre To The Home (FTTH)[/b]. Serwis rpkom.pl uzyskał szczegółowe dla rynku polskiego, które uzupełniają raport rynku FTTx wydany w połowie listopada przez[b] FTTH Council Europe[/b], o którym [link=http://www.rp.pl/artykul/564655.html]pisaliśmy już tutaj[/link].

Co ciekawe, z danych organizacji promującej dostęp światłowodowy wynika, że penetracja FTTH w Polsce (liczba subskrybentów) w porównaniu z technologicznym zasięgiem usługi wynosi zaledwie 26,4 proc. FTTH Council Europe wyliczyło bowiem, że abonentów jest 23,86 tys. (stan na czerwiec 2010 r.), a liczba budynków zasięgu usługi ([b]Homes Passed[/b]) to 90,26 tys.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?