Start sklepu z mobilnymi aplikacjami Samsunga

Podobnie jak Nokia i LG, koreański koncern chciałby powtórzyć sukces sklepu z aplikacjami na iPhone. 14 września startuje europejski sklep z programami dla smartfonów Samsunga.

Publikacja: 02.09.2009 12:15

Dostępna pod adresem [link=http://www.samsungapps.com]samsungapps.com[/link] platforma będzie na początku oferować ok. 300 aplikacji. Wśród nich znajdą się gry, a także elektroniczne wydania książek i programy przeznaczone do ich odczytu. Według obietnic koreańskiego producenta, do końca 2009 r. oferta sklepu ma się powiększyć do ok. 2 tys. pozycji.

Samsung jest już kolejnym producentem smartfonów, który chce wzbogacić swoją ofertę o aplikacje poszerzające funkcjonalność oferowanych urządzeń. W Internecie funkcjonują już sklepy z mini-programami dla mobilnego systemu operacyjnego Google Android. Swoją ofertę ma także lider światowego rynku smartfonów, fińska Nokia (Ovi Store), a także kanadyjski Research In Motion, producent smartfonów Blackberry. Start swojego sklepu z aplikacjami zapowiedział też Microsoft, producent systemu Windows Mobile.

Sklep Samsunga początkowo będzie dostępny tylko w Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech i Francji. Docelowo ma on jednak funkcjonować w 30 krajach. Usługa będzie dostępna dla właścicieli telefonów Samsung Omnia i I8910 HD, a w późniejszym okresie także dla urządzeń Omnia II i Omnia Lite.

Autorzy tych inicjatyw liczą na powtórzenie spektakularnego sukcesu sklepu App Store, przeznaczonego dla produktów Apple: telefonu iPhone oraz iPoda Touch. App Store wystartował w lipcu 2008 r. W ciągu 12 miesięcy istnienia aplikacje, z których większość stanowią gry, wykorzystujące akcelerometr (czujnik położenia), wbudowany w iPhone. Aplikacje rozrywkowe stanowią ok. 20 proc. liczącej ponad 70 tys. pozycji oferty App Store. Większość aplikacji jest oferowana w cenach 0,99 lub 1,99 dolarów. W ciągu roku istnienia App Store naliczył 1,5 mld pobrań. Do Apple trafia 30 proc. przychodów z App Store. Reszta przypada producentom aplikacji.

Eksperci są jednak sceptyczni. Według nich, szansa powtórzenia sukcesu tandemu App Store – iPhone jest bardzo mała. – iPhone jest najbardziej dochodowym produktem Apple. App Store jest lepszy od konkurencji tym bardziej, że przywiązuje użytkowników (aplikacji) do konkretnej platformy sprzętowej – powiedział agencji Bloomberg Andy Hargreaves, analityk amerykańskiej firmy Pacific Crest Securities.

Innym kłopotem konkurentów, w tym Samsunga, jest ciągły brak urządzenia, które nawiązałoby w segmencie smartfonów równorzędną konkurencję z iPhone pod względem wielkości i różnorodności dostępnych aplikacji. Oczekiwań pod tym względem nie spełnił na razie telefon Pre firmy Palm oraz urządzenia HTC wyposażone w system Google Android. Blake Krikorian, prezes amerykańskiej firmy Sling Media, stwierdził niedawno, że „każdego dnia przepaść między (ofertą) Apple a konkurencją poszerza się”.

Mimo to, Apple wciąż nie może się pochwalić sprzedażą porównywalną choćby z Samsungiem. W ciągu II kw. firma z Kalifornii sprzedała ok. 5 mln sztuk telefonów (720 tys. w porównywalnym kwartale rok wcześniej). Przychody ze sprzedaży iPhone i usług z nim powiązanych wyniosły 1,65 mld dol. (4-krotny wzrost rok do roku) i stanowiły 21 proc. całości przychody koncernu Apple w II. kwartale. W tym samym okresie przychód Samsunga wyniósł 18 mld dol. (2,12 mld dol. zysku). Koreańska firma sprzedała w tym okresie 45,7 mln sztuk telefonów komórkowych – 22 proc. więcej niż w II kw. ubiegłego roku.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10