Aktualizacja: 11.05.2025 09:34 Publikacja: 26.10.2009 15:18
Z rynkowego punktu widzenia LTE, to zasoby częstotliwościowe, fizyczna infrastruktura sieci oraz usługi i terminale. Zakres jest bardzo szeroki, więc w przeddzień strategicznych decyzji dotyczących sposobu i zakresu wdrożenia nowej technologii, operatorzy wciąż stoją przed wyborem właściwego modelu biznesowego.
Brak możliwości wyłączenia dotychczasowych sieci GSM i W-CDMA (UMTS) oznacza konieczność pozyskania nowych zasobów częstotliwościowych, które z natury są dobrem skończonym i trudno dostępnym. Przyszli operatorzy muszą najpierw zdecydować, czy warto inwestować w pasmo samemu, czy może lepiej podjąć to wyzwanie wspólnie z innymi partnerami. W Polsce LTE na starcie będzie wykorzystywało najprawdopodobniej pasmo 2,6 GHz. W porównaniu do obecnych sieci komórkowych są to wyższe częstotliwości, co powoduje zmniejszenie efektywnych zasięgów roboczych stacji bazowych i w konsekwencji stwarza konieczność pozyskiwania nowych obiektów pod instalację stacji. Jest to proces czasochłonny a ponadto wiąże się z dodatkowymi nakładami finansowymi, które w momencie uruchamiania nowej sieci i tak są niemałe. Doświadczenia innych krajów (w szczególności operatorów w Stanach Zjednoczonych) wskazują, że warto zwłaszcza w początkowej fazie wykorzystać niższe częstotliwości. W Stanach Zjednoczonych pochodzące z zakresu dywidendy cyfrowej.
Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.
Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Pod koniec lutego rozpocznie się druga misja na Księżyc prywatnej firmy Intuitive Machines. Plan zakłada zbadani...
Infrastruktura telekomunikacyjna to coś, o czym nie myślimy na co dzień. Zwykle o jej istnieniu przypominamy sob...
W ubiegłym roku między sieciami mobilnymi Polacy przenieśli 1,51 mln numerów. To prawie o 50 tys. więcej niż w 2...
Play, czyli najpopularniejszy operator komórkowy, w ostatnich latach dynamicznie rozwija się w obszarze usług in...
Eksperci wskazują, że kończy się era głosu i jesteśmy w erze klikania i streamingu. To stawia także przed sektor...
W debacie o rynku pracy nie można zapominać o człowieku. Ideałem dla większości pozostaje umowa o pracę, ale technologie i potrzeba elastyczności oferują nowe rozwiązania.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas