Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował dziś o zakończeniu postępowania wszczętego 29 września 2017 r., w trakcie którego stwierdził, że Netia naruszała przepisy Prawa telekomunikacyjnego, ponieważ dzwoniła do abonentów bez ich zgody na kontakt. Telekom, aby uniknąć kary zobowiązał się do zapłaty 120 zł, lub innych działań korzystnych dla użytkowników.

– Jest to niezgodne z prawem telekomunikacyjnym. Netia kupiła gotowe bazy z numerami telefonów, ale to nie zwalnia jej z odpowiedzialności. W toku naszych działań okazało się, że zgody na kontakt w celach marketingu bezpośredniego nie zostały prawidłowo udzielone. Operator próbował je również pozyskać podczas rozmowy telefonicznej, co jest niezgodne z przepisami – brzmi wypowiedź Marka Niechciała, prezesa UOKiKu, w której komentuje on sytuację.

Telekom uniknął kary kary finansowej, ale w zamian zobowiązał się do zmiany zasad współpracy z partnerami.

„Jeżeli operator będzie korzystał w przyszłości z gotowych baz, to zobowiąże partnerów do tego, żeby pozyskiwali zgody zgodnie z prawem i będzie to weryfikował. Ponadto Netia określi warunki prawidłowo udzielonej zgody, tak aby konsument wiedział kto i w jakim celu do niego może zadzwonić” – podał UOKiK.

Ponadto Netia zaproponuje konsumentom rekompensaty. Dotyczą one wszystkich osób, do których firma wykonywała telefony, nawet jeżeli nie zdecydowali się korzystać z usług.

Karol Wieczorek, rzecznik telekomu nie zdradza jakiej liczby osób dotyczy sprawa, ani jaki koszt poniesie firma. Zapewnia, że operator wykona decyzję urzędu bez zbędnej zwłoki.

I tak, osoby, które zawarły umowę z Netią i ją kontynuują otrzymają do wyboru jedną z opcji:

* 120 zł nadpłaty na swoim koncie abonenckim, albo

* możliwość wypowiedzenia umowy bez konsekwencji finansowych, albo

* zawarcie z Netią kolejnej umowy, w ramach której przez kilka miesięcy będą płacić mniejsze rachunki, albo

* dostęp do programu antywirusowego na rok, albo

* dostęp do kanału filmowego na 6 miesięcy.

Z kolei osoby, które nie zawarły umowy z Netią lub ją wypowiedziały będą mogły wybrać jedną z kilku opcji:

* zawrzeć nową umowę na preferencyjnych warunkach z np. niższym abonamentem lub mniejszą opłatą za aktywację usługi i sprzęt, albo

* dostęp do programu antywirusowego na rok lub kanału filmowego na 6 miesięcy.

wsp. ziu