Co drugi (47 proc.) użytkownik smartfona lub tabletu za ogromną zaletę tych urządzeń uważa możliwość pobierania za ich pomocą dodatkowych programów – wynika z raportu „Mobilny konsument w świecie mobilnego Internetu”, przygotowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR). W czołówce najpopularniejszych aplikacji znalazły się gry (korzysta z nich 42 proc. badanych).
Według autorów raportu sprzedaż smartfonów i tabletów jest w znacznej mierze napędzana przez coraz szerszą i bardziej atrakcyjną ofertą aplikacji. Co dziesiąty użytkownik smartfona lub tabletu (12 proc.) deklaruje wręcz, że jest to najważniejsza cecha takiego sprzętu, bez której produkt byłby zupełnie nieatrakcyjny. Kolejne 35 proc. uważa to za wielką zaletę. Łącznie więc dla niemal połowy użytkowników urządzeń mobilnych możliwość pobierania aplikacji stanowi dużą przewagę takich urządzeń nad tradycyjnymi telefonami komórkowymi.
– Rosnąca popularność sprzętu sprawia, że jest to perspektywiczny rynek dla producentów software’u. Owocuje to szerszą ofertą programów i aplikacji, co z kolei wpływa na wzrost atrakcyjności sprzętu – i koło się zamyka – mówi Anna Dąbrowska, research team manager w IIBR.
W czołówce aplikacji, z których Polacy korzystją na tabletach są gry (42 proc. użytkowników) oraz widżety prognozujące pogodę (35 proc.). Na dalszych miejscach uplasowały się aplikacje multimedialne (31 proc.), personalizujące urządzenie (29 proc.) albo służące informacji (29 proc.) czy rozrywce (28 proc.). Co dziesiąty użytkownik ma możliwość czytania za ich pomocą książek (11 proc.) lub obsługiwania swoich finansów (10 proc.).
Badanie „Mobilny konsument w świecie mobilnego internetu” zostało zrealizowane metodą CAWI we wrześniu 2012 roku na losowej reprezentatywnej próbie internautów w wieku 15+ lat.