Według badania ITRC zdaniem 43,8 proc. ankietowanych największe perspektywy dla wykorzystania biometrii da sektor usług medycznych. Z jednej strony daje on niemal 100 proc. pewności, że do systemu nie zalogują się osoby do tego niepowołane, a drugiej nie jest tak bardzo absorbujący jak wpisywanie skomplikowanych haseł. – W związku ze starzeniem się społeczeństw w krajach rozwiniętych będzie rosło zapotrzebowanie na systemy bezpieczne i łatwe w obsłudze – wyjaśnia kolejny analityk.
– W tej chwili bierzemy też udział w postępowaniu ofertowym odpowiednika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w jednym z państw azjatyckich. Liczymy na więcej projektów ze strony instytucji publicznych, które w wielu przypadkach mają do czynienia z milionami potencjalnych zainteresowanych przyśpieszeniem procesu autoryzacji danych i dostępu do informacji – wskazuje spółka VoicePIN, jeden z potentatów w biometrii.
W Polsce rozwiązania biometryczne wykupiło w charakterze testu Ministerstwo Finansów, które chce identyfikować podatników w oparciu o ich głos. Nie uzyskaliśmy jednak odpowiedzi resortu, czy jest zadowolony z tego rozwiązania oraz czy planuje jego dalsze stosowanie.
Internet zaprasza
Ogromne zastosowanie dla technologii biometrycznych widać też w sektorze dóbr konsumenckich, a zwłaszcza e-zakupach. Taka metoda weryfikacji tożsamości jak skan twarzy czy palca pozwala na automatyczne rozpoznanie klienta, dopasowanie wyświetlanych towarów do jego preferencji w oparciu o historie wcześniejszych transakcji itp.
Widać już pierwsze projekty tego typu, a trend wytycza największy sprzedawca online na świecie, czyli chiński koncern Alibaba. Przez swoją spółkę Ant Financial zapłacił w 2016 r. ponad 70 mln dol. za amerykańską spółkę EyeVerify, zajmującą się udoskonalaniem technologii rozpoznania osób przez skan tęczówki. Transakcja była szeroko komentowana w mediach, ponieważ nie dość, że był to pierwszy zakup giganta w USA, to jeszcze dotyczył spółki z tak innowacyjnej branży. EyeVerify jest cennym nabytkiem dla Alibaby, którego system finansowy Alipay ma już 450 mln użytkowników.
– Dla nas transakcja jest naturalnym krokiem do inwestowania w bardzo atrakcyjnym obszarze biznesu, także biorąc pod uwagę potencjał globalny – wyjaśnia Jason Lu, wiceprezes ds. ryzyka w Ant Financial. – Pełna integracja systemów pozwoli się szybciej rozwijać, będziemy mogli wprowadzić usługę do Chin i Indii – dodaje.