To ruch zaskakujący, bo przejmowane kanały mają taki sam lub zbliżony profil do obecnych kanałów Grupy Polsat. Sporo się może zmienić, jeśli okaże się, że te stacje zostaną przeprofilowane. Samo przejście stacji z jednej grupy do drugiej niewiele zmienia.
To przejęcie należy odczytać jako dowód na słabość naziemnej telewizji?
Telewizja naziemna ma się w Polsce świetnie i jest bardzo konkurencyjna. Czytałbym to raczej jako dowód słabości ósmego multipleksu naziemnej telewizji i dziurawej decyzji dotyczącej zagospodarowania tego multipleksu. Koszty nadawania naziemnego są sporym wyzwaniem, ale najważniejszym jest sfinansowanie dobrej oferty programowej. Na tak konkurencyjnym rynku widownia jest bardzo wymagająca.
Koszty nadawania są wysokie nie tylko naziemnie, ale także satelitarnie, gdy mowa o nadawaniu w 4K, na które postawiła teraz nc+. Polski rynek pójdzie w tę stronę? Dla TVN to ciekawe?
nc+ zaczyna nadawanie w najbardziej atrakcyjnym dla 4K gatunku, czyli w sporcie. Oglądanie meczu w 4K może być fajniejsze niż w HD. Żeby natomiast 4K zyskało popularność poza sportem i nc+, musi być więcej odbiorników i możliwości dosłania sygnału 4K. My już dzisiaj nagrywamy sporo w 4K – ale to inwestycja w przyszłość, bo telewizorów zdolnych do odbierania obrazu 4K aż tylu na rynku nie ma. Osoby kupujące dzisiaj taki telewizor zazwyczaj mają też płatną telewizję. Co oznacza, że sygnał dociera do niego poprzez dekoder operatora. To operatorzy pierwsi muszą zainwestować w możliwość dystrybucji sygnału 4K.
Player będzie miał swój dekoder?
Player+ tak, jest teraz oprogramowywany. Ideą jest połączenie w jednym pilocie kanałów online i naziemnych.
Chcecie udostępniać Playera+ kolejnym operatorom? Myśleliście, żeby np. negocjować z nimi własny guzik Playera na pilocie, jak robi to np. Netflix?
Chcemy być jak najszerzej dostępni, w tym w dekoderach operatorów płatnej telewizji, co nie jest proste, gdyż niektórzy postrzegają to jako konkurencję. Netflix ma swój guzik na telewizorach Sony, ale to jest przewaga, jaką może mieć globalny gracz. My chcielibyśmy mieć takie rozwiązanie i myślimy o nim.
W tym roku rynek reklamy telewizyjnej zaczął się kurczyć, jak widzicie państwo przyszły rok? Podobno najwięksi gracze forsują podwyżki cen reklam.
Rynek się nie skurczy w tym roku – czekamy na podsumowanie czwartego kwartału. Prognozy na przyszły rok to wzrosty. Na słabym rynku podwyżki nie byłyby możliwe.
CV
Maciej Maciejowski jest od 2012 r. członkiem zarządu TVN ds. rozwoju biznesu. Od marca tego roku odpowiada za cyfrową działalność grupy, w tym za platformę z wideo w sieci Player. W TVN pracuje od 2004 r. – wcześniej zarządzał tam treściami programowymi w kanałach tematycznych (był dyrektorem TVN Turbo i TVN Warszawa). Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim i zarządzanie mediami w Wyższej Szkole Biznesu w Nowym Sączu. Skończył też Warsaw-Illinois Executive MBA.