Złe wiadomości dla vlogerów. Zapłacą według stawek 18 i 32 proc.

Dochody z reklam vlogera podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej. Powinny być wykazane w zeznaniu na formularzu PIT-36 jako „przychód z innych źródeł” – poinformował podatnika dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Publikacja: 15.03.2019 19:09

Złe wiadomości dla vlogerów. Zapłacą według stawek 18 i 32 proc.

Foto: Adobe Stock

Sprawa dotyczyła podatnika, który zarabia dzięki reklamom wyświetlanym przy filmach zamieszczanych przez niego w Internecie. Konto na portalu prowadzi hobbystycznie od ponad 10 lat.

W wolnych chwilach nagrywa filmy, w których prezentuje np. budowane przez niego urządzenia oraz eksperymenty i doświadczenia fizyczne i chemiczne. Dotychczas nagrał ich już kilkaset.

Głównym źródłem jego utrzymania jest praca na etacie. Jednak w 2018 r. jego przychody z działalności w Internecie przekroczyły 200 tys. zł. Zarabia dzięki temu, że jest uczestnikiem programu firmy o nazwie Y. Właściciel serwisu nie wypłaca mu wynagrodzenia za samo tworzenie czy przesłanie filmu, ale za wyświetlanie – za jego zgodą – reklam przy filmach. Zapłata zależy od  liczby wyświetleń. Dochody z uczestnictwa w programie są regularne, wypłacane pod koniec każdego miesiąca.

CZYTAJ TAKŻE: Na polskim YouTube można nieźle zarobić

Jako sposób opodatkowania wybrał ryczałt, ponieważ zgodnie z interpretację ogólną Ministerstwa Finansów z 2014 r. udostępnianie powierzchni pod reklamy jest traktowane jak umowa o charakterze zbliżonym do najmu czy dzierżawy. Płaci podatek o przychodów, którego stawki wynoszą  8,5 proc. oraz  12,5 proc. od nadwyżki ponad kwotę 100 tys. zł. Wystąpił o interpretację by potwierdzić, że postępuje prawidłowo.

Odpowiedź dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej była jednak negatywna. Dyrektor KIS wyjaśnił, że zysków nie może zakwalifikować do źródła przychodów „najem, dzierżawa lub inne umowy o podobnym charakterze”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. To dlatego, że nie umieszcza reklam na własnych stronach internetowych. Są to strony należące do portalu, w którym zamieszcza filmy.

CZYTAJ TAKŻE: Ośmiolatek stał się najlepiej zarabiającym youtuberem świata

Nie można też przyjąć, że źródłem przychodów jest działalność gospodarcza, ponieważ zarabia akceptując wyświetlanie reklam podczas odtwarzania jego filmów na portalu. Nie jest autorem filmów reklamowych, ani nie ma wpływu na to, jakie to będą reklamy. Wynagrodzenie otrzymuje za kliknięcie banera przez osoby trzecie. Wynagrodzenie z tego tytułu należy więc zaliczyć do umów nienazwanych, w których stosunki prawne kreowane są przez strony w sposób dowolny oraz odpowiadający stronom.

Monika Pogroszewska

Sprawa dotyczyła podatnika, który zarabia dzięki reklamom wyświetlanym przy filmach zamieszczanych przez niego w Internecie. Konto na portalu prowadzi hobbystycznie od ponad 10 lat.

W wolnych chwilach nagrywa filmy, w których prezentuje np. budowane przez niego urządzenia oraz eksperymenty i doświadczenia fizyczne i chemiczne. Dotychczas nagrał ich już kilkaset.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Niezwykły pomysł Szwajcarów. Ten kompozyt to lżejsze auta i ograniczenie emisji
Biznes Ludzie Startupy
Meble z konopi. Polacy stworzyli alternatywę dla wycinki drzew
Biznes Ludzie Startupy
Stworzyli nowy sposób wykrywania chorób. Firma ze Stalowej Woli wyciśnie łzy
Biznes Ludzie Startupy
Estończycy chcą skończyć z papierem. Ogromne oszczędności
Biznes Ludzie Startupy
Jak zmniejszyć bariery językowe w internecie. Czesi mają rozwiązanie
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO