Polski startup logistyczny chce podbić Niemcy

Międzynarodowa ekspansja, inwestycja w technologię, uruchomienie dwóch centrów logistycznych, w tym jednego przy granicy z Niemcami – plany warszawskiej firmy robią wrażenie. Już dziś niemal połowa jej biznesu pochodzi z zagranicy.

Publikacja: 13.01.2020 09:14

Zarząd startupu Omnipack
(od lewej: Tomasz Kasperski,
Rafał Szcześniewski
i Karol Milewski)
chce pom

Zarząd startupu Omnipack (od lewej: Tomasz Kasperski, Rafał Szcześniewski i Karol Milewski) chce pomóc rodzimym e-sklepom w zagranicznej ekspansji

Foto: mat. pras.

Omnipack zamknął trzecią rundę finansowania, w ramach której pozyskał 4 mln zł. Tym samym poziom inwestycji w startupie osiągnął już poziom 10 mln zł. W warszawską spółkę logistyczną zaangażowali się m.in. przedsiębiorcy, którzy budowali takie biznesy, jak RTB House, Travelist, Groupon Poland czy iProspect – m.in. Tomasz Nowiński, Robert Rosiak, Mateusz Jura czy Michał Marcinkowski.

Cel? Zdobycie europejskiego rynku

Robiąc zakupy przez internet, często nie zdajemy sobie sprawy z tego, co jest po drugiej stronie e-sklepu. Magazynowanie, pakowanie i dostarczanie produktów to procesy, dzięki którym zamówienie trafia „pod drzwi”. Wraz z rosnącą popularnością handlu w sieci rośnie liczba e-sklepów i oferta produktowa dostępna online. Handlujący w sieci coraz mocniej skupiają się na sprzedaży, a logistykę przenoszą do firm outsourcingowych. I to właśnie w tej branży, tzw. fulfillmentu, biznes buduje Tomek Kasperski, założyciel Omnipacku.

CZYTAJ TAKŻE: Startupy 2020. O kim będzie głośno w Polsce i na świecie

Firma, którą kieruje, oferuje kompleksową obsługę operacyjną: magazynowanie, pakowanie, wysyłkę oraz obsługę zwrotów, oraz technologiczną: integrację z kurierami oraz platformami e-commerce. Startup, który posiada już pod Warszawą dwa magazyny, szykuje się do uruchomienia dwóch profesjonalnych centrów logistycznych, w tym jednego na granicy z Niemcami (ma umożliwić świadczenie usługi w standardzie „next day” na tamtejszym rynku już w połowie 2020 r.).

– Dzięki otwarciu naszego magazynu przy granicy z Niemcami będziemy w stanie zaoferować dostawę na terytorium naszych zachodnich sąsiadów w cenie bardzo zbliżonej do lokalnych stawek krajowych w Niemczech, w standardzie dostawy na następny dzień roboczy od wysyłki. Jest to bardzo duży krok ułatwiający operowanie na europejskim rynku e-commerce. Wkrótce zamierzamy takie rozwiązania zaproponować również w innych krajach – zapowiada Kasperski. – Rynek, na którym funkcjonujemy, zmienia się i rośnie bardzo dynamicznie, a my razem z nim. Naszym celem jest zdobycie go w Europie – zaznacza.

Właśnie na tę ekspansję w grudniu Omnipack pozyskał od inwestorów 4 mln zł. A już obecnie prawie połowa biznesu firmy pochodzi z zagranicy. – Z naszymi klientami działamy na kilkunastu rynkach, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy krajach skandynawskich – mówi szef Omnipacku. I dodaje, że w 2019 r. spółka otworzyła nowe centrum logistyczne w Nadarzynie pod Warszawą, tym samym zwiększając całościową powierzchnię magazynową do prawie 6 tys. mkw.

Firmaoferuje kompleksową obsługę operacyjną: magazynowanie, pakowanie, wysyłkę oraz obsługę zwrotów, oraz technologiczną: integrację z kurierami oraz platformami e-commerce

– W 2020 r. planujemy otwarcie nawet 20 tys. mkw. nowej powierzchni – zaznacza nasz rozmówca.

Ale Omnipack to nie tylko „typowa” logistyka, ale również nowe technologie. Stanowią one ważny akcent w strategii startupu.

Fulfillment mocno zyskuje na znaczeniu

Omnipack dostarczył klientom dwa autorskie cyfrowe narzędzia: Client Portal i Return Tool. – Ten pierwszy daje klientom dostęp do informacji o ich logistyce 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Dokładnie tak, jakby mieli magazyn tuż za ścianą. Rozwiązanie umożliwia m.in. monitorowanie stanu magazynowego, awizację dostaw lub generowanie szczegółowych raportów dotyczących produktów zwracanych przez konsumentów – wylicza Tomek Kasperski. – Z kolei Return Tool jest ściśle związany z procesem zwrotów. Narzędzie wspiera kadrę magazynową, usprawnia przyjmowanie zwrotów oraz umożliwia dodawanie zdjęć i innych załączników – kontynuuje.

CZYTAJ TAKŻE: Startupy 2020. Dziesięć firm, które warto obserwować

Nowe technologie mają być mocno obecne w rozwoju Omnipacku. – To obszar, który będziemy rozwijać, bo nowe narzędzia i produkty dostarczą klientom doskonałe doświadczenie i transparentność procesów. Szczególnie mocno zainwestujemy w sztuczną inteligencję – podkreśla twórca warszawskiego startupu.

Jak tłumaczy, dzięki algorytmom wykorzystującym uczenie maszynowe i AI firma będzie w stanie – na podstawie olbrzymich zestawów danych, na których na co dzień pracuje – z dużą precyzją przewidywać zapotrzebowanie klientów np. na powierzchnię magazynowa czy pracowników.

Omnipack ma ambicję, by pomagać e-sklepom, nie tylko tym dużym, ale również mniejszym, w międzynarodowej ekspansji. Przekonuje, że wsparcie takich partnerów jak Omnipack dla biznesów online będzie niezwykle istotne. – Coraz więcej marek zwraca uwagę na koszt obsługi zwrotów – wprowadza opłaty lub ograniczenia. Spodziewamy się utrzymania tego trendu, bo branża e-commerce coraz bardziej walczy o rentowność. Słabe wyniki Ubera po debiucie i nieudane IPO WeWork zwracają coraz większą uwagę na rentowność biznesu, a inwestorzy chcą widzieć zwrot z inwestycji – komentuje Kasperski.

CZYTAJ TAKŻE: Polski e-commerce bije rekordy. Nakręca rynek paczek

Fulfillment staje się ważnym elementem strategii e-commerce. – Ostatnio Shopify i eBay zaoferowały tzw. merchantom możliwość fulfillmentu. Mocno w to inwestuje również Walmart – wskazuje założyciel Omnipacku.

Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie