Coraz więcej firm chce przechodzić na cyfrowe rozwiązania

Transformacja cyfrowa to strategia walki konkurencyjnej.

Publikacja: 18.12.2017 21:18

Coraz więcej firm chce przechodzić na cyfrowe rozwiązania

Foto: 123RF

Transformacja cyfrowa to jeden z czołowych trendów, jeśli chodzi o innowacje w organizacjach biznesowych. Nie chodzi o pojedyncze wdrożenia nowych narzędzi, tylko o kompleksową zmianę sposobu działalności i narzędzi wykorzystanych w organizacji. W „Rzeczpospolitej Cyfrowej” prezentujemy zagadnienia transformacji cyfrowej, a także osiągnięcia wybranych firm na tym polu.

Główna zmiana w podejściu polega na postawieniu w centrum zainteresowania konsumenta, a nie produktu, wszystkie procesy w firmie przebiegają w sposób zintegrowany. W oczywisty sposób promuje to nowoczesne systemy zarządzania procesami, a wiele firm zachęcają do tego potencjalne oszczędności. Początkowo oczywiście przejście transformacji wymaga inwestycji, choćby w systemy czy w profesjonalne doradztwo i audyt potrzeb.

Idą zyski

– Rozwój cyfryzacji w Polsce napędzany jest chęcią redukcji kosztów oraz potrzebą nadążania za zmieniającymi się przyzwyczajeniami konsumentów. Podmioty z takich branż jak telekomunikacja czy finanse i bankowość od lat inwestują w nowe technologie, ponieważ zaniedbania w tej kwestii skutkowałyby wypadnięciem z rynku – mówi Bartłomiej Gast, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Blue Media.

– Podobnie jak w bankowości, również w energetyce zaczyna następować płynne przenoszenie obsługi klienta ze stacjonarnych oddziałów do kanałów zdalnych, telefonicznych i internetowych. Wszyscy duzi gracze wdrożyli już elektroniczne biura obsługi klienta i rozwijają cyfrowe płatności. Na popularności zyskują także tzw. inteligentne liczniki, które na bieżąco podają zużycie prądu, i które można w dowolnym momencie doładować – dodaje Bartłomiej Gast.

Polacy też inwestują

Z danych firmy doradczej PwC wynika, że do 2020 r. np. sektor papierniczy może liczyć na ponad 4-proc. obniżkę kosztów w efekcie wdrożenia transformacji cyfrowej; w sektorach produkcyjnych skala oszczędności jest nieco niższa, ale wciąż jest zachętą do takich wdrożeń, nawet pomimo kosztów.

Jak wynika z raportu Managing Digital Marketing 2017, 33 proc. organizacji biznesowych planuje w najbliższym roku rozpocząć proces transformacji cyfrowej, a 21 proc. już to zrobiło. Najbliższe lata będą oznaczały zatem nasilenie trendu oraz zmiany również na rynku pracy. Chodzi o rosnące zapotrzebowanie na specjalistów od transformacji cyfrowej.

– W przypadku większości firm, które chcą utrzymać pozycję na rynku, transformacja cyfrowa to przecież kwestia czasu. Ludzie odpowiedzialni za jej przeprowadzenie są niezbędni, a zapotrzebowanie na ich wiedzę dowodzi tylko, że automatyzacja procesów biznesowych, będąca jednym z elementów transformacji cyfrowej, nie zabiera ludziom pracy – mówi Justyna Piwowarczyk, dyrektor zarządzająca Business Services w firmie technologiczno-konsultingowej Capgemini.

– Przeciwnie, przyczynia się do rozwoju nowych kompetencji, kreując stanowiska pracy wymagające specyficznych umiejętności i kreatywności. W tej chwili stanowią oni 70 proc. naszych pracowników – dodaje Justyna Piwowarczyk.

Według badań CIMA, zebranych w raporcie „Agile Finance Revealed”, firmy gotowe do szerszego wykorzystania technologii podnoszą wydajność o 25 proc. Niemal tyle samo wzrasta też przychód zarządzanych w sposób elastyczny przedsiębiorstw.

– Transformacja cyfrowa jest dziś więc nie tylko koniecznością, ale uzasadnioną zmianą dla tych, którzy chcą skutecznie konkurować na rynku i poprawiać swoje wyniki – mówi Jakub Bejnarowicz, szef CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej.

Z danych PwC wynika, że do 2020 r. wydatki przedsiębiorstw przemysłowych na działania związane z transformacją cyfrową mają wzrosnąć w sumie do ponad 100 mld zł rocznie. Według szacunków w ostatnich latach polskie przedsiębiorstwa inwestowały średnio 5,7 proc. przychodów w działania związane z przejściem na rozwiązania cyfrowe, ale według prognoz w najbliższych trzech latach ten odsetek ma wzrosnąć o 2 pkt proc.

Premia dla liderów

Ze sprawnymi i owocnymi przykładami transformacji cyfrowych można się zetknąć w wielu sektorach, m.in. w finansowym czy przemysłowym. Zmiany widać także w urzędach.

– Choć sektorowi publicznemu daleko do miana lidera transformacji cyfrowej, warto zauważyć, że cały czas jesteśmy świadkiem przechodzenia urzędów od kartki do komputera, a nawet telefonu komórkowego. Coraz więcej urzędowych spraw, takich jak składanie wniosków, uiszczanie płatności, możemy załatwić przez internet. Jednostki samorządowe wprowadzają coraz więcej nowoczesnych kanałów komunikacji z klientem – wysyłają powiadomienia SMS, tworzą aplikacje mobilne, prowadzą strony na Facebooku, a nawet kanały na YouTubie – mówi Andrzej Ogonowski, dyrektor ds. PR w SMSAPI.

– Barierą we wprowadzaniu cyfrowych zmian w urzędach może być brak środków i zasobów ludzkich. Jednak nawet pomimo tych problemów urzędy i instytucje dostrzegają potrzebę sprawniejszej komunikacji i coraz chętniej decydują się na wdrożenie nowych narzędzi, od prostego SMS-a po zaawansowane aplikacje mobilne – dodaje Andrzej Ogonowski.

Transformacja cyfrowa to nie tylko trend globalny. W Polsce widać coraz więcej przykładów firm decydujących się na taką zmianę. Z opracowania ekspertów Siemens Finance wynika, że tylko w czterech kluczowych obszarach przemysłowych zastosowanie nowych technologii może przynieść łącznie niemal 5 mld dol. zysku. Chodzi o przemysł maszynowy, drukarski, opakowaniowy i papierniczy, tworzyw sztucznych czy motoryzację. Zdaniem ekspertów Siemens Finance tylko w przypadku przemysłu maszynowego przejście na stosowanie technologii cyfrowych może wygenerować łączny zysk ze wzrostu produktywności między 1,4 a 2,1 mld dol.

Opinia

Stanisław Leszczyński | dyrektor sprzedaży do sektora publicznego w Oracle Polska

Polskie firmy są liderem cyfryzacji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W ostatnim rankingu Deloitte Technology Fast 50 zajęliśmy pierwsze miejsce pod względem liczby dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw z sektora technologicznego.

Również przedsiębiorstwa działające w tradycyjnych segmentach rynku bardzo intensywnie inwestują w cyfrowe technologie. Szczególnie wyróżnia się polski sektor finansowy, choć trzeba przyznać, że istotne zmiany są udziałem wszystkich branż. Coraz większe efekty cyfrowej transformacji widać też w sektorze publicznym i ochrony zdrowia. Polskie przedsiębiorstwa i instytucje publiczne korzystają coraz śmielej z rozwiązań chmurowych. Łatwość skorzystania z usług w chmurze w połączeniu z wysokimi kompetencjami polskich programistów sprawia, że cyfrowa transformacja przyśpiesza coraz mocniej.

Transformacja cyfrowa to jeden z czołowych trendów, jeśli chodzi o innowacje w organizacjach biznesowych. Nie chodzi o pojedyncze wdrożenia nowych narzędzi, tylko o kompleksową zmianę sposobu działalności i narzędzi wykorzystanych w organizacji. W „Rzeczpospolitej Cyfrowej” prezentujemy zagadnienia transformacji cyfrowej, a także osiągnięcia wybranych firm na tym polu.

Główna zmiana w podejściu polega na postawieniu w centrum zainteresowania konsumenta, a nie produktu, wszystkie procesy w firmie przebiegają w sposób zintegrowany. W oczywisty sposób promuje to nowoczesne systemy zarządzania procesami, a wiele firm zachęcają do tego potencjalne oszczędności. Początkowo oczywiście przejście transformacji wymaga inwestycji, choćby w systemy czy w profesjonalne doradztwo i audyt potrzeb.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Od zera do miliarda w cztery miesiące. Wyceny firm od sztucznej inteligencji oszalały
Biznes Ludzie Startupy
Rewolucja na skalę światową. Polacy znaleźli sposób na braki wody i żywności
Biznes Ludzie Startupy
Polskie urządzenie wyczuje chemię. Wykryje i zbada niemal każdą substancję
Materiał partnera
Możemy zaprosić klienta w sam środek akcji
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
PZU szuka innowacji w akceleratorach start-upów