Transformacja cyfrowa to jeden z czołowych trendów, jeśli chodzi o innowacje w organizacjach biznesowych. Nie chodzi o pojedyncze wdrożenia nowych narzędzi, tylko o kompleksową zmianę sposobu działalności i narzędzi wykorzystanych w organizacji. W „Rzeczpospolitej Cyfrowej” prezentujemy zagadnienia transformacji cyfrowej, a także osiągnięcia wybranych firm na tym polu.
Główna zmiana w podejściu polega na postawieniu w centrum zainteresowania konsumenta, a nie produktu, wszystkie procesy w firmie przebiegają w sposób zintegrowany. W oczywisty sposób promuje to nowoczesne systemy zarządzania procesami, a wiele firm zachęcają do tego potencjalne oszczędności. Początkowo oczywiście przejście transformacji wymaga inwestycji, choćby w systemy czy w profesjonalne doradztwo i audyt potrzeb.
Idą zyski
– Rozwój cyfryzacji w Polsce napędzany jest chęcią redukcji kosztów oraz potrzebą nadążania za zmieniającymi się przyzwyczajeniami konsumentów. Podmioty z takich branż jak telekomunikacja czy finanse i bankowość od lat inwestują w nowe technologie, ponieważ zaniedbania w tej kwestii skutkowałyby wypadnięciem z rynku – mówi Bartłomiej Gast, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Blue Media.
– Podobnie jak w bankowości, również w energetyce zaczyna następować płynne przenoszenie obsługi klienta ze stacjonarnych oddziałów do kanałów zdalnych, telefonicznych i internetowych. Wszyscy duzi gracze wdrożyli już elektroniczne biura obsługi klienta i rozwijają cyfrowe płatności. Na popularności zyskują także tzw. inteligentne liczniki, które na bieżąco podają zużycie prądu, i które można w dowolnym momencie doładować – dodaje Bartłomiej Gast.