Coraz więcej firm chce przechodzić na cyfrowe rozwiązania

Transformacja cyfrowa to strategia walki konkurencyjnej.

Publikacja: 18.12.2017 21:18

Coraz więcej firm chce przechodzić na cyfrowe rozwiązania

Foto: 123RF

Transformacja cyfrowa to jeden z czołowych trendów, jeśli chodzi o innowacje w organizacjach biznesowych. Nie chodzi o pojedyncze wdrożenia nowych narzędzi, tylko o kompleksową zmianę sposobu działalności i narzędzi wykorzystanych w organizacji. W „Rzeczpospolitej Cyfrowej” prezentujemy zagadnienia transformacji cyfrowej, a także osiągnięcia wybranych firm na tym polu.

Główna zmiana w podejściu polega na postawieniu w centrum zainteresowania konsumenta, a nie produktu, wszystkie procesy w firmie przebiegają w sposób zintegrowany. W oczywisty sposób promuje to nowoczesne systemy zarządzania procesami, a wiele firm zachęcają do tego potencjalne oszczędności. Początkowo oczywiście przejście transformacji wymaga inwestycji, choćby w systemy czy w profesjonalne doradztwo i audyt potrzeb.

Idą zyski

– Rozwój cyfryzacji w Polsce napędzany jest chęcią redukcji kosztów oraz potrzebą nadążania za zmieniającymi się przyzwyczajeniami konsumentów. Podmioty z takich branż jak telekomunikacja czy finanse i bankowość od lat inwestują w nowe technologie, ponieważ zaniedbania w tej kwestii skutkowałyby wypadnięciem z rynku – mówi Bartłomiej Gast, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Blue Media.

– Podobnie jak w bankowości, również w energetyce zaczyna następować płynne przenoszenie obsługi klienta ze stacjonarnych oddziałów do kanałów zdalnych, telefonicznych i internetowych. Wszyscy duzi gracze wdrożyli już elektroniczne biura obsługi klienta i rozwijają cyfrowe płatności. Na popularności zyskują także tzw. inteligentne liczniki, które na bieżąco podają zużycie prądu, i które można w dowolnym momencie doładować – dodaje Bartłomiej Gast.

Polacy też inwestują

Z danych firmy doradczej PwC wynika, że do 2020 r. np. sektor papierniczy może liczyć na ponad 4-proc. obniżkę kosztów w efekcie wdrożenia transformacji cyfrowej; w sektorach produkcyjnych skala oszczędności jest nieco niższa, ale wciąż jest zachętą do takich wdrożeń, nawet pomimo kosztów.

Jak wynika z raportu Managing Digital Marketing 2017, 33 proc. organizacji biznesowych planuje w najbliższym roku rozpocząć proces transformacji cyfrowej, a 21 proc. już to zrobiło. Najbliższe lata będą oznaczały zatem nasilenie trendu oraz zmiany również na rynku pracy. Chodzi o rosnące zapotrzebowanie na specjalistów od transformacji cyfrowej.

– W przypadku większości firm, które chcą utrzymać pozycję na rynku, transformacja cyfrowa to przecież kwestia czasu. Ludzie odpowiedzialni za jej przeprowadzenie są niezbędni, a zapotrzebowanie na ich wiedzę dowodzi tylko, że automatyzacja procesów biznesowych, będąca jednym z elementów transformacji cyfrowej, nie zabiera ludziom pracy – mówi Justyna Piwowarczyk, dyrektor zarządzająca Business Services w firmie technologiczno-konsultingowej Capgemini.

– Przeciwnie, przyczynia się do rozwoju nowych kompetencji, kreując stanowiska pracy wymagające specyficznych umiejętności i kreatywności. W tej chwili stanowią oni 70 proc. naszych pracowników – dodaje Justyna Piwowarczyk.

Według badań CIMA, zebranych w raporcie „Agile Finance Revealed”, firmy gotowe do szerszego wykorzystania technologii podnoszą wydajność o 25 proc. Niemal tyle samo wzrasta też przychód zarządzanych w sposób elastyczny przedsiębiorstw.

– Transformacja cyfrowa jest dziś więc nie tylko koniecznością, ale uzasadnioną zmianą dla tych, którzy chcą skutecznie konkurować na rynku i poprawiać swoje wyniki – mówi Jakub Bejnarowicz, szef CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej.

Z danych PwC wynika, że do 2020 r. wydatki przedsiębiorstw przemysłowych na działania związane z transformacją cyfrową mają wzrosnąć w sumie do ponad 100 mld zł rocznie. Według szacunków w ostatnich latach polskie przedsiębiorstwa inwestowały średnio 5,7 proc. przychodów w działania związane z przejściem na rozwiązania cyfrowe, ale według prognoz w najbliższych trzech latach ten odsetek ma wzrosnąć o 2 pkt proc.

Premia dla liderów

Ze sprawnymi i owocnymi przykładami transformacji cyfrowych można się zetknąć w wielu sektorach, m.in. w finansowym czy przemysłowym. Zmiany widać także w urzędach.

– Choć sektorowi publicznemu daleko do miana lidera transformacji cyfrowej, warto zauważyć, że cały czas jesteśmy świadkiem przechodzenia urzędów od kartki do komputera, a nawet telefonu komórkowego. Coraz więcej urzędowych spraw, takich jak składanie wniosków, uiszczanie płatności, możemy załatwić przez internet. Jednostki samorządowe wprowadzają coraz więcej nowoczesnych kanałów komunikacji z klientem – wysyłają powiadomienia SMS, tworzą aplikacje mobilne, prowadzą strony na Facebooku, a nawet kanały na YouTubie – mówi Andrzej Ogonowski, dyrektor ds. PR w SMSAPI.

– Barierą we wprowadzaniu cyfrowych zmian w urzędach może być brak środków i zasobów ludzkich. Jednak nawet pomimo tych problemów urzędy i instytucje dostrzegają potrzebę sprawniejszej komunikacji i coraz chętniej decydują się na wdrożenie nowych narzędzi, od prostego SMS-a po zaawansowane aplikacje mobilne – dodaje Andrzej Ogonowski.

Transformacja cyfrowa to nie tylko trend globalny. W Polsce widać coraz więcej przykładów firm decydujących się na taką zmianę. Z opracowania ekspertów Siemens Finance wynika, że tylko w czterech kluczowych obszarach przemysłowych zastosowanie nowych technologii może przynieść łącznie niemal 5 mld dol. zysku. Chodzi o przemysł maszynowy, drukarski, opakowaniowy i papierniczy, tworzyw sztucznych czy motoryzację. Zdaniem ekspertów Siemens Finance tylko w przypadku przemysłu maszynowego przejście na stosowanie technologii cyfrowych może wygenerować łączny zysk ze wzrostu produktywności między 1,4 a 2,1 mld dol.

Opinia

Stanisław Leszczyński | dyrektor sprzedaży do sektora publicznego w Oracle Polska

Polskie firmy są liderem cyfryzacji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W ostatnim rankingu Deloitte Technology Fast 50 zajęliśmy pierwsze miejsce pod względem liczby dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw z sektora technologicznego.

Również przedsiębiorstwa działające w tradycyjnych segmentach rynku bardzo intensywnie inwestują w cyfrowe technologie. Szczególnie wyróżnia się polski sektor finansowy, choć trzeba przyznać, że istotne zmiany są udziałem wszystkich branż. Coraz większe efekty cyfrowej transformacji widać też w sektorze publicznym i ochrony zdrowia. Polskie przedsiębiorstwa i instytucje publiczne korzystają coraz śmielej z rozwiązań chmurowych. Łatwość skorzystania z usług w chmurze w połączeniu z wysokimi kompetencjami polskich programistów sprawia, że cyfrowa transformacja przyśpiesza coraz mocniej.

Transformacja cyfrowa to jeden z czołowych trendów, jeśli chodzi o innowacje w organizacjach biznesowych. Nie chodzi o pojedyncze wdrożenia nowych narzędzi, tylko o kompleksową zmianę sposobu działalności i narzędzi wykorzystanych w organizacji. W „Rzeczpospolitej Cyfrowej” prezentujemy zagadnienia transformacji cyfrowej, a także osiągnięcia wybranych firm na tym polu.

Główna zmiana w podejściu polega na postawieniu w centrum zainteresowania konsumenta, a nie produktu, wszystkie procesy w firmie przebiegają w sposób zintegrowany. W oczywisty sposób promuje to nowoczesne systemy zarządzania procesami, a wiele firm zachęcają do tego potencjalne oszczędności. Początkowo oczywiście przejście transformacji wymaga inwestycji, choćby w systemy czy w profesjonalne doradztwo i audyt potrzeb.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Globalne koncerny zwiększają sprzedaż dzięki polskiej sztucznej inteligencji
Biznes Ludzie Startupy
Latająca amfibia. Polska firma, znana z filmowego hitu, stworzyła broń przyszłości
Materiał partnera
Cyberbezpieczeństwo w nowym wydaniu
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rozpycha się rynku podróży. Wchodzi do kolejnych krajów
Biznes Ludzie Startupy
Samuraj ruszył na ratunek samobójcom. Polska AI chroni Amerykanów
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy