Innowacyjny środek transportu kapsułami w próżniowych rurach, wypromowany przez Elona Muska, to niezwykle perspektywiczna technologia. Rozwijają ją nie tylko Amerykanie. W Polsce nad projektem takich „pociągów” lewitujących na magnetycznych poduszkach pracuje startup Hyper Poland. Niewykluczone, że jego projekt ultraszybkich kapsuł znajdzie się na hiszpańskich torach.
Lepsi niż Niemcy i Amerykanie
Hyper Poland dostał się z końcem ub.r. do ścisłego finału konkursu TrenLab – to program akceleracyjny kolei hiszpańskich Renfe. Polska spółka została wybrana spośród 240 innowacyjnych projektów pochodzących od firm z całego świata. Rodzimy zespół pokonał m.in. ekipy projektowe z 27 krajów, w tym Niemiec, Izraela czy USA.
Hiszpańskie koleje państwowe chcą wyłuskać najlepszych i najbardziej innowacyjnych twórców rozwiązań transportowych. Nagrodą w konkursie są nie tylko pieniądze (50 tys. euro) na dalszy rozwój projektu, ale też know-how i wsparcie technologiczne od Renfe. – To jest dla nas znaczące wyróżnienie i potwierdzenie tego, że idziemy właściwą drogą – komentuje Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland. I tłumaczy, że opracowana przez startup technologia trójstopniowego wdrażania koncepcji hyperloop w oparciu o istniejącą infrastrukturę kolejową spotkała się w Madrycie ze sporym zainteresowaniem. – Hiszpania to jedno z najbardziej zaangażowanych w idee hyperloopa państw w Europie – dodaje.
CZYTAJ TAKŻE: Polski jednorożec jeszcze w 2019 r.
W odróżnieniu od innych firm na świecie, które pracują nad technologią hyperloop, Polacy nie planują budowy próżniowego tunelu od zera. Inżynierowie znaleźli sposób na dostosowanie istniejących już torów kolejowych do potrzeb kolei magnetycznej. Dzięki temu już za kilka lat po polskich i europejskich torach mogłyby zacząć jeździć pociągi magnetyczne z prędkością 300 km/h. Taka modyfikacja nie zmieni podstawowej funkcji toru kolejowego i nadal mogą poruszać się po nim zwykłe pociągi. Dopiero w drugim etapie projektu polscy inżynierowie chcą przykryć tory prefabrykowaną pokrywą i obniżyć ciśnienie praktycznie do zera. Zlikwidowanie oporów powietrza podwoiłoby prędkość poruszania się do 600 km/h. – W pociągu poruszającym się w normalnych warunkach 160 km/h opory powietrza powodują stratę 80 proc. energii generowanej przez silniki. Magnetyczna kolej próżniowa, poruszając się czterokrotnie szybciej niż zwykłe pociągi, zużyje jedną piątą energii – mówi Pączek.