Startup SunRoof włącza się w rewolucję energetyczną, a jego nowatorskie rozwiązania solarne mają napędzić rynek odnawialnych źródeł energii (OZE). Spółka, która tworzy dachy solarne 2w1 oraz platformę do zarządzania energią, szykuje się do mocnej ekspansji w Europie i USA. Na swoje ambitne plany od inwestorów (przewodził im fundusz Inovo Venture Capital), w ramach tzw. rundy zalążkowej – pozyskała w ubiegłym tygodniu 20 mln zł (4,5 mln euro). A to nie pierwsza runda. W sumie w zaledwie pół roku inwestorzy wpompowali w tę spółkę 6,5 mln euro.

Startup z „dużymi” nazwiskami

Za projektem stoi Lech Kaniuk, postać w polskiej branży startupów świetnie znana, a przez wielu uznawana za jednego z guru innowacyjnych biznesów. Ten szwedzko-polski przedsiębiorca rozwijał w naszym kraju wiodące firmy specjalizujące się w dostawach jedzenia czy aplikacje łączące pasażerów z kierowcami, w tym Delivery Hero, PizzaPortal oraz iTaxi. Ale pomysłodawcą dachów solarnych jest jego brat, Karol Kaniuk.

CZYTAJ TAKŻE: Polska technologia AI pomoże ściągnąć energię ze słońca

W rozwój spółki zaangażowani są także polscy seryjni przedsiębiorcy, w tym m.in. Marek Zmysłowski, który stworzył biznesy z międzynarodowym sukcesem: HotelOnline.co (spółka budująca oprogramowanie dla branży hotelarskiej) oraz Jumia.com (największy w Afryce serwis do rezerwacji hoteli online), czy Rafał Plutecki. To były szef Google Campus Warsaw, który w sektorze nowych technologii działa od niemal trzech dekad (stworzył Internet Technologies, jedną z pierwszych polskich firm internetowych, i kierował firmą Tempo, zajmującą się mikroubezpieczeniami).

Firma oferuje innowacyjną technologię, która zastępuje tradycyjny dach i tym samym jest alternatywą dla odstających i często niedopasowanych paneli fotowoltaicznych

Te znane w branży nazwiska połączyły się pod jednym dachem – słonecznym. Ich firma oferuje innowacyjną technologię, która zastępuje tradycyjny dach i tym samym jest alternatywą dla odstających i często niedopasowanych paneli fotowoltaicznych. W SunRoof chwalą się też dużo większą wydajnością (rozwiązanie startupu ma wytwarzać więcej energii z 1 mkw. niż tradycyjne rozwiązania). Ze słonecznych dachów rodzimego startupu korzystają już nie tylko klienci nad Wisłą, ale również Szwedzi, Niemcy, Hiszpanie i Włosi. SunRoof zamierza też rozpocząć pilotażowe projekty w Stanach Zjednoczonych i rozwinąć swój marketplace.

Konkurencja dla Tesli

Marketplace to temat, który w tym projekcie wydaje się szczególnie ciekawy. Ma on pozwolić na sprzedaż nadwyżek energii elektrycznej między użytkownikami, a więc umożliwi klientom zarabianie na „wyprodukowanej” energii. A to nie wszystko. System pozwala ponadto zarządzać jej wykorzystaniem. W dalszym rozwoju tej usługi pomoże m.in. zakup szwedzkiej spółki Redlogger, która dostarcza oprogramowanie do rejestracji i certyfikacji prądu z OZE (do transakcji doszło w sierpniu ub.r.). Docelowo system tworzony przez SunRoof ma podpowiadać, w jaki sposób spożytkować nadwyżkę energii, umożliwi jej sprzedaż, a także pozwoli wybrać, od kogo chcemy w danym momencie kupować prąd. Lech Kaniuk ma ambicję, by rozwiązanie startupu stało się największym marketplacem energetycznym w Europie. – Chcemy w oparciu o infrastrukturę Redlogger rozwijać platformę konkurencyjną do Autobidder Tesli – zapowiada Kaniuk.

""

Zespół SunRoof chce zbudować największą wirtualną elektrownię na naszym kontynencie (drugi z lewej – Lech Kaniuk, prezes startupu), fot. Sun Roof

cyfrowa.rp.pl

SunRoof zatrudnia obecnie 60 osób, z czego 50 dołączyło w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Wśród nich Robert Bruchner, country manager w Niemczech, który wcześniej przez cztery lata pracował dla Tesli i rozwijał sprzedaż ładowarek Powerwall na niemieckojęzycznych rynkach. Do końca br. startup planuje podwoić zespół w Europie.

CZYTAJ TAKŻE: Przełom w energetyce? Ciecz przechowa energię przez 20 lat

– OZE to obszar, który zyskuje na popularności, ale w skali świata wciąż rozwija się wolniej, niżbyśmy chcieli. Tworzymy SunRoof z myślą, by pozyskiwanie zielonej energii w domu było nie tylko łatwe, ale też efektywne kosztowo i bez szkody dla funkcjonalności i designu. Chcemy, aby SunRoof stał się największą w Europie wirtualną elektrownią – zapowiada Kaniuk.

Rynek energii słonecznej na świecie kwitnie – szacuje się, że jego wartość do 2026 r. może wynieść nawet 334 mld dol.