O internetowych zakupach firm mówi się u nas niewiele, a to rynek wart kilka razy więcej niż poziom konsumenckich wydatków online. Te ostatnie na ten rok oceniane są na ponad 50 mld zł, zaś firmowe – ponad 200 mld zł. Z ubiegłorocznego raportu Deloitte dla platformy Aleo wynika, że firmy już ponad 10 proc. zakupów realizują w internecie. Ich wartość do 2020 r. ma wzrosnąć do ponad 340 mld zł.
– Firma jest jak gospodarstwo domowe, potrzebuje produktów spożywczych, higienicznych, papierniczych i wielu innych, aby działać. Teraz to wszystko kupujemy w internecie, dzięki czemu dział zakupów skupia się na naszym podstawowym biznesie – mówi dyrektor biura u jednego z czołowych producentów elektroniki w Polsce.
B2B w online
Z raportu Mobile Institute dla firmy e-point wynika, że już 69 proc. firm kupuje online. Sprzedawcy stawiający na klientów biznesowych mają też wielki wybór narzędzi – zarówno własną stronę, jak i platformę dedykowaną tylko segmentowi B2B, których na naszym rynku jest sporo.
Przy zakupach podobnie jak konsumenci klienci korporacyjni również korzystają z serwisów społecznościowych czy rozwiązań mobilnych. Więcej niż co trzeci chciałby w ten sposób realizować także firmowe zakupy, co jest bardzo wysokim wynikiem, nawet na tle badań konsumenckich.
– Nowe technologie, praktyki użytkowników – stwarza to ogromną szansę dla tych firm, które chcą adaptować się do nowych okoliczności. Ale wiążą się z tym także wyzwania dotyczące stworzenia spójnych kanałów komunikacji i sprzedaży – mówi Wawrzyniec Hyska, dyrektor rozwoju biznesu w e-point, dostawcy internetowych systemów informatycznych.