Porównanie skali działalności firm IT nie jest łatwe. Mają różną strukturę przychodów i działają w różnych segmentach. Jeśli jako kryterium przyjąć obroty, to wg danych za 2015 r. liderem jest Asseco Poland. To nie przypadek, bo firma co rok zwiększa sprzedaż, głównie dzięki ekspansji zagranicznej. Spoza Polski pochodzi 76 proc. przychodów (+932 mln zł rok do roku). Zagraniczne spółki córki wypracowały o 130 mln zł więcej zysku operacyjnego. Kluczową rolę w wynikach Asseco odgrywa sprzedaż własnego oprogramowania. Sięgnęła w ub.r. 5,8 mld zł (+16 proc.). Dzięki ekspansji zagranicznej 2016 r. dla grupy też zapowiada się dobrze, mimo zastoju w segmencie publicznym. Portfel zamówień jest o 14 proc. wyższy niż w 2015 r.
Gdybyśmy szukali firm o najwyższych zyskach, Asseco Poland też byłoby pierwsze. Zysk netto 575 mln zł robi wrażenie. Wiceliderem pod tym względem jest CD Projekt, który zanotował skokowy wzrost do 342 mln zł. Warto odnotować, że gdybyśmy brali pod uwagę nie całkowity zysk, ale tylko ten przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, różnica pomiędzy Asseco Poland i CD Projektem byłaby mniejsza. Wysokim zyskiem mogą się też pochwalić Luxoft, LG Electronics Mława i Siemens.
Dystrybucja pod presją
W pierwszej dziesiątce firm o najwyższych przychodach jest trzech krajowych dystrybutorów IT: AB, Action i ABC Data. W ich przypadku rentowność biznesu jest jednak znacznie niższa niż w firmach stricte informatycznych. Trwa ostra walka cenowa, rynek się kurczy po wprowadzeniu od lipca 2015 r. odwróconego VAT, a atmosferę podgrzewa fiskus, który kwestionuje poprawność wyliczeń podatkowych w firmach. Największy problem ma Action: potyczki z urzędem skarbowym zaważyły na jego wynikach i pogorszyły płynność. Musiał rozpocząć postępowanie sanacyjne, by prowadzić dalej działalność i restrukturyzować biznes. Jego udziały rynkowe spadają, a beneficjentami są AB i ABC Data. Ta ostatnia pochwaliła się, że zwiększyła udziały rynkowe o 2 pkt proc. do 23 proc. Jednak wyższe przychody w 2015 r. miało AB, które wypracowało ponad 7 mld zł, zbliżając się do Asseco Poland.
Zarówno ABC Data, jak i AB mocno rozpychają się w regionie. Zdaniem analityków to dobra strategia, która umożliwi firmom wzrost mimo kurczącego się krajowego rynku dystrybucji. O ekspansji myśli Action, który zapowiadał sprzedaż żywności do Chin.
Dynamika pod lupą
Wysoko w przychodowym zestawieniu znalazły się Samsung Electronics Polska, LG Electronics Mława, LG Electronics Wrocław, Luxoft Poland, Komputronik i Siemens. Grupa LG mocno dba o promocję w Polsce. W tym roku ambasadorem jej marki został piłkarz Jakub Błaszczykowski. Ponad 90 proc. produkcji LG Electronics Mława i LG Electronics Wrocław trafia na eksport.