Rz: Czy w ostatnich latach pojawiły się zmiany funkcjonalności oprogramowania CRM?
Lucjan Giza: Z pewnością na rozwój CRM duży wpływ wywarła mobilna rewolucja. Twórcy systemów musieli się dopasować do nowych oczekiwań użytkowników i „uwolnić dane” dostępne do tej pory w stacjonarnych systemach. Ważną zmianą jest również rosnąca złożoność oprogramowania. Dziś zaawansowana aplikacja pozwala na mobilny dostęp do wszystkich informacji związanych z realizacją procesu sprzedażowego – począwszy od zapytania ofertowego, złożenia oferty poprzez zamówienie, aż po ocenę szans sprzedażowych czy raportowanie. Są to więc zarówno obszary finansowo-księgowe, dystrybucyjne czy kadrowo-płacowe. Dodatkowo, oprogramowanie jest dzisiaj znacznie bardziej elastyczne – można je rozbudowywać zgodnie z wymaganiami klienta, choćby poprzez uruchamianie dodatkowych portletów. Systemy stają się też bardziej otwarte. Mogą być integrowane z rozwiązaniami branżowymi, oprogramowaniem innych dostawców, co daje potencjalnemu klientowi możliwość niemal nieograniczonego wyboru.