Już 45 proc. rodzimych internautów robi zakupy online w telefonie przynajmniej raz w tygodniu. 18 proc. robi to znacznie częściej, co jest najwyższym wynikiem w Europie. Skąd takie zjawisko? Bo cenimy szybkość (63 proc.) oraz wygodne płatności typu one-click (33 proc.).
Mastercard opublikował wyniki europejskiego badania na temat popularności zakupów internetowych dokonywanych na urządzeniach mobilnych. Wynika z niego, że zakupy na smartfonie stają się coraz powszechniejsze wśród polskich internautów – już 68 proc. z nich uznało, że zdarza im się robić zakupy w ten sposób co najmniej okazjonalnie. Natomiast już ponad co dziesiąty badany deklaruje, że robi internetowe zakupy wyłącznie na smartfonie.
18 proc. twierdzi, że kupuje mobilnie częściej niż raz w tygodniu, co jest najwyższym wynikiem w Europie. Raz w tygodniu robi to 27 proc. naszych internautów. Ogólnie zatem już niemal co drugi (45 proc.) polski e-konsument robi zakupy w ten sposób raz w tygodniu lub częściej, a wyższe wskaźniki odnotowano jedynie w dwóch krajach – w Niemczech i Wielkiej Brytanii (po 48 proc.).
Kupowanie w ten sposób nie wymaga już nie tylko podróżowania i osobistego odwiedzania sklepu, ale nawet czekania na uruchomienie komputera. Ten ostatni ustępuje więc miejsca telefonowi – urządzeniu, które zawsze mamy pod ręką. Dlatego drugą najczęściej wymienianą zaletą (jedna trzecia deklaracji) są płatności typu one-click. Dziś polscy konsumenci mogą płacić online bez konieczności wpisywania danych do logowania do banku, ani długich kodów liczbowych.
Polscy internauci kupują na smartfonach najczęściej ubrania i akcesoria (54 proc.), przedmioty związane z kulturą – książki, bilety do kina, teatru i na koncerty (44 proc.) oraz elektronikę (43 proc.). Przy zakupach mobilnych polscy internauci chętnie korzystają z aplikacji na telefon. Deklaruje tak 81 proc. ankietowanych, co jest drugim najwyższym wskaźnikiem w Europie, po Hiszpanii i Rosji (83 proc.). Większość respondentów (64 proc.) wskazała, że w ciągu ostatniego roku korzystała z 2-5 aplikacji zakupowych. Ideą ich użycia jest zwiększenie wygody i bezpieczeństwa kupowania w telefonie.