W Polsce dopiero zanotowano pierwsze zachorowanie na nowego wirusa, ale emocje rozpalone są już dawna, nawet gdy epidemia rozwijała się w odległych Chinach. Choć lekarze wręcz odradzają noszenie masek ochronnych przez osoby zdrowe, to są one masowo wykupywane, a zdobycie takiego towaru jest obecnie w zasadzie niemożliwe. Pojawili się więc tacy, którzy zwietrzyli okazję i postanowili sprzedawać je znacznie drożej. Jak pisze jeden z użytkowników Twittera, przed „erą koronawirusa” opakowanie 50 sztuk kosztowało 5 zł. Teraz w sieci to 160 zł netto.
Usuwanie ofert
Z powodu takich sytuacji UOKiK wszczął postępowanie przeciwko hurtowniom, które szpitalom podnosiły ceny na produkty ochronne. Sprawy to nie kończy, ponieważ często taki proceder odbywa się w sieci. Amazon zablokował milion ofert, w ramach których próbowano sprzedawać środki rzekomo gwarantujące uniknięcie zachorowania lub wyleczenie, jak specjalne herbatki, mikstury, amulety, a nawet witaminę C. Do tego tysiące ofert ze znacznie zawyżonymi cenami, np. masek czy żeli antybakteryjnych. Według BBC na Amazonie 50 maseczek kosztowało 170 funtów. Miesiąc temu ok. 10 funtów.
„Zawsze wymagamy od sprzedawców, aby właściwie informowali kupujących o szczegółach produktu. Zobowiązali się również do respektowania polityki uczciwych cen” – broni się Amazon.
CZYTAJ TAKŻE: Technologiczni giganci ruszają do walki z epidemią
Problem ten widać także w Polsce, choćby w serwisie Allegro. – Obecnie w dostępnych jest ok. 5,3 tys. ofert maseczek ochronnych i ok. 1,1 tys. ofert żeli antybakteryjnych do rąk. Wraz z publiczną dyskusją na temat koronawirusa obserwujemy rosnące zainteresowanie klientów produktami higienicznymi tego typu – mówi Paweł Klimiuk, rzecznik Allegro. – Funkcjonalności serwisu, takie jak sortowanie po cenie czy filtry, pozwalają łatwo znaleźć oferty w cenie odpowiadającej oczekiwaniom każdego z klientów. Warto pamiętać, że na Allegro zabronione jest wystawianie ofert niezgodnych z prawem oraz regulaminem serwisu. Dzięki zgłoszeniom w ostatnim czasie usunęliśmy ok. 4 tys. ofert produktów higienicznych, jak maseczki czy żele, niezgodnych z regulaminem serwisu, które m.in. naruszały interesy konsumentów – dodaje.