Reklama
Rozwiń

Festiwal promocji w sieci. Czas na Black Friday i Cyber Monday

Choć sezon świąteczny zawsze kojarzył się z wszelkimi akcjami zwiększającymi sprzedaż, to ten rok będzie wyjątkowy. Od Dnia Singla trwają intensywne promocje.

Publikacja: 17.11.2020 14:34

Festiwal promocji w sieci. Czas na Black Friday i Cyber Monday

Foto: Shutterstock

O ile w latach poprzednich dopiero pod koniec listopada mieliśmy początek sezonu promocji, czyli Black Friday, to już od pierwszych dni miesiąca widać to hasło w reklamach. Ceny na elektronikę są zazwyczaj obniżone o 10 lub kilkanaście procent, ale są także większe rabaty. W sklepie Media Markt można było kupić smartfon OPPO A91 za 899 zł czyli ponad 30 proc. taniej. Taki sam rabat był na oczyszczacz powietrza HB IRIS150 Aitfree. W RTV Euro AGD oraz Media Expert kilkusetzłotowe rabaty na smartfony, telewizory, laptopy pokazują, jak handlowcy walczą o klientów. W Euro można kupić zegarek sportowy Suunto 5 G1 ponad 30 proc. taniej, a aparat Olympus E-M10 Mark III ponad 20 proc. taniej. Promocji będzie przybywało.

Polacy lubią rabaty

– Według Deloitte, w 2019 r. średnia obniżka cen wynosiła 4 proc. Biorąc pod uwagę ograniczenia w handlu tradycyjnym, możemy przypuszczać, że teraz również nie doświadczymy dużych upustów, a Black Friday może stać się okazją do nadrabiania strat przez sprzedawców – mówi Łukasz Sztuczyński, szef działu SHOP+ w Mindshare Polska.

– Polski Black Friday jest raczej sprytnym zabiegiem niż festiwalem zakupowym podobnym do pierwowzoru z USA – dodaje. Jego zadaniem jest stworzenie wrażenia ograniczonej dostępności okazji do nabycia produktów, co skłania konsumentów do szybszego podejmowania decyzji.

Według sondażu UCE Research i SYNO Poland dla sklepu Złote Wyprzedaże tylko 21 proc. Polaków nie planuje w tym roku zakupów w Black Friday. Tyle samo osób nie wie, ile pieniędzy może wydać.

CZYTAJ TAKŻE: Gigant handlu rzuca wyzwanie Amazonowi. To już wojna cenowa

– Coraz częściej planujemy wydatki świąteczne i prezenty z wyprzedzeniem. Biorąc pod uwagę sytuację, związaną m.in. z zakazem handlu w niedziele i zamknięciem galerii, zakupy z offline przeniosą się do sieci. Kumulacja powyższych może stanowić wyzwanie dla e-sklepów i branży kurierskiej – mówi Wojciech Kliber, wiceprezes Sendit. Według danych firmy czwarty kwartał to co roku większe o około 13 proc. (+/-2 proc.) obroty od średniej z pozostałych kwartałów. Jeszcze wyższe są zwyżki w najbardziej intensywnych zakupowo miesiącach, sięgając średnio około 20 proc. – Rekordy dzienne bite są w połowie grudnia – różnice w obrotach to kilkaset procent – dodaje.

Idą kolejne przeceny

Firmy wykorzystają każdą okazję do zwiększenia sprzedaży. Pierwsza już była, choć Dzień Singla z 11 listopada był świętem na chińskich platformach, to w tym roku pod tym hasłem promowało się wielu polskich sprzedawców. Akcja była wielki sukcesem – rok temu wygenerowała ok. 40 mld dol. w tym – 74,1 mld dol. W akcji wzięło udział 800 mln użytkowników.

Teraz zaczną się promować kolejne akcje. – Zainteresowanie zakupami podczas Black Friday w Polsce rośnie. Prognozujemy, że serwis tego dnia odwiedzi 3,5 mln użytkowników – mówi Radosław Tyszko, dyrektor sprzedaży Ceneo.pl. – Mimo że producenci i sklepy rozciągają Black Friday do Black Week, a w tym roku mówi się nawet o całym miesiącu promocji, to widzimy, że w czarny piątek największa część konsumentów robi zakupy. W 2019 roku 20 proc. przejść do ofert odnotowaliśmy w piątek.

CZYTAJ TAKŻE: Rosja chce mieć swojego Amazona

Jak podaje Ceneo, ogromnym zainteresowaniem podczas Black Friday cieszy się elektronika – smartfony w 2019 zanotowały 164 proc. wzrost zainteresowania w stosunku do tygodnia wcześniejszego, telewizory – 133 proc., smartwatche –299 proc., a słuchawki – 251 proc.

Sieci handlowe w ten sposób planują swoje akcje. – Od 5 listopada prowadzimy akcje pod hasłem Black Friday. W kolejnych odsłonach akcji zmieniają się produkty i promocje się nie powtarzają. Na ostatni dzień i wielki finał w postaci Black Friday oczywiście szykujemy coś specjalnego – mówi Paweł Kuźma, dyrektor e-commerce w MediaMarkt. – Zachęcamy od kilku tygodni do zakupów w poniedziałki, w ramach Happy Hours po godz. 16 w sklepach stacjonarnych, jak i w e-sklepie dostępne są produkty ze specjalną promocją – dodaje.

Biznes Ludzie Startupy
Ten polski 18-latek stworzył system AI dla firm zbrojeniowych w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma wprowadza nowatorski benefit dla pracowników. Specjalne karty
Biznes Ludzie Startupy
Polski latający skuter zamierza podbić świat. Ma być „dla każdego"
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes Ludzie Startupy
Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku