Reklama
Rozwiń

Interia przechodzi w ręce Polsatu. Będzie silniejszy w reklamie online

Grupa kontrolowana przez Zygmunta Solorza zdecydowała o przejęciu Interii – właściciela m.in. portalu interia.pl.

Publikacja: 04.05.2020 09:35

Interia przechodzi w ręce Polsatu. Będzie silniejszy w reklamie online

Foto: Darek Golik

Panująca pandemia koronawirusa powoduje, że wiele firm musi ograniczyć swoje plany rozwoju czy przejęć. Tymczasem Cyfrowy Polsat i Grupa Bauer porozumiały się ostatecznie w sprawie sprzedaży Interii.

Informacje o rozmowach między dwoma przedsiębiorstwami potwierdziły się w drugiej połowie marca. „Portal internetowy o dużym zasięgu to aktywo, które grupie Polsatu na pewno mogłoby się przydać” – komentował wówczas Dominik Niszcz, analityk Raiffeisen Centrobanku. W marcu telekomunikacyjna spółka otrzymała wyłączność na negocjacje w sprawie zakupu Interii. Wcześniej wśród zainteresowanych wymieniano m.in. Agorę czy Wirtualną Polskę.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizja Polsat złożyła ofertę na zakup Interii

Teraz ogłoszono szczegóły transakcji, na którą zgodę musi wyrazić jeszcze Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jej wartość to około 422 mln zł. Jak podano, w przypadku braku zgody regulatora do końca tego roku umowa może zostać rozwiązana. Transakcja zostanie sfinansowana ze środków własnych Telewizji Polsat.

– Zakup dużego portalu horyzontalnego to dla Cyfrowego Polsatu strategicznie dobry krok. Cena za aktywo dokładające blisko 2 proc. do zysku netto grupy była zbliżona do 2,5 proc. kapitalizacji Polsatu, więc uwzględniając potencjalne synergie powinna być raczej neutralnie przyjęta przez inwestorów – zauważa Niszcz. Jego zdaniem, z punktu widzenia kupującego, transakcja to okazja do zwiększenia zasięgu w internecie, gdzie IPLA stanowiła ciągle niewielki przyczółek. – Na strony Interii wchodzi większość polskich internautów więc dla Cyfrowego Polsatu była to okazja, która mogła się już nie powtórzyć, szczególnie że tym razem WPH i Agora osłabione obecną sytuacją na rynku nie zdecydowały się licytować wyżej – analizuje ekspert Raiffeisen Centrobanku.

Interia.pl jest trzecim portalem w polskim internecie pod względem liczby użytkowników i odsłon. Jako wydawca grupa zajmowała w lutym szóste miejsce (według badania Gemius/PBI) pod względem liczby użytkowników i odsłon. Zgromadzone wokół niej serwisy odwiedziło w lutym 18,29 mln internautów, którzy wygenerowali 1,38 mld odsłon. Z kolei serwisy Grupy Cyfrowego Polsatu miały w tym samym okresie 8,9 mln internautów, którzy wygenerowali nieco ponad 133 mln odsłon.

„Transakcja stanowi długoterminową inwestycję grupy kapitałowej Cyfrowego Polsatu mającą strategiczny charakter” – uzasadnia przedsiębiorstwo. – „Transakcja zapewni grupie kapitałowej Cyfrowego Polsatu kontynuację rozwoju na dynamicznie rozwijającym się rynku internetu i reklamy online oraz pozwoli poprawić jej efektywność kosztową w efekcie insourcingu wydatków dotyczących prowadzonych na bieżąco kampanii reklamowych marek wchodzących w skład portfolio Grupy Polsat” – czytamy w komunikacie.

CZYTAJ TAKŻE: Właściciel Onetu na zakupach w sieci. Czy to początek fali przejęć?

W 2018 r. Grupa Interia odnotowała 114 mln zł przychodu, 22,2 mln zł zysku operacyjnego i 22,3 mln zł zysku netto.

„Jesteśmy polską firmą i jesteśmy dumni z bycia liderem rynku mediów i telekomunikacji w Polsce. Zakup Grupy Interia to kolejna strategiczna inwestycja w rozwój naszej grupy” – stwierdził Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, cytowany w komunikacie.

„Nasza oferta dla reklamodawców zostanie wzbogacona o bardzo efektywne internetowe formaty reklamowe o szerokim zasięgu. Chcemy mieć silną pozycję na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online” – dodał Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.

W połowie marca Cyfrowy Polsat potwierdził chęć wypłaty dywidendy za 2019 r., a także przeznaczenie do 11 proc. przychodów na nakłady inwestycyjne. Spółki telekomunikacyjne radzą sobie w tym roku lepiej niż większość innych grup. Cyfrowy Polsat to jedna z silniejszych dużych spółek GPW, choć jej notowania od początku roku spadły o 8,5 proc., do 25,56 zł za akcję.

Biznes Ludzie Startupy
Ten polski 18-latek stworzył system AI dla firm zbrojeniowych w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma wprowadza nowatorski benefit dla pracowników. Specjalne karty
Biznes Ludzie Startupy
Polski latający skuter zamierza podbić świat. Ma być „dla każdego"
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes Ludzie Startupy
Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku