Reklama

Pandemiczne hity. Telemedycyna i wielki renesans szachów

Rok 2020 mocno namieszał w naszych przyzwyczajeniach. Jak wynika z badań, po doświadczeniach będących efektem lockdownu już na stałe chcemy pracować z domu, zamawiać jedzenie na wynos i robić zakupy w sieci. Wchodzimy w nowy rozdział życia online.

Publikacja: 03.01.2021 00:01

Pandemiczne hity. Telemedycyna i wielki renesans szachów

Foto: Bloomberg

Rok 2020 z pewnością możemy nazwać przełomowym. Pandemia i większe wykorzystanie możliwości internetu zrewolucjonizowały wiele dziedzin naszego życia. Wśród kluczowych trendów eksperci wskazują popularność telemedycyny. Wprowadzona z przymusu teleporada stała się powszechną formą konsultacji lekarskiej. Jak wynika z danych Biostat, jeszcze w 2017 r. tylko 6,8 proc. z nas deklarowało, że kiedykolwiek skorzystało z usług e-opieki. W minionym roku odsetek ten sięgnął aż 44 proc.

– Nie dziwi zatem fakt, że na pytanie, w którym miejscu powinien być dostępny szybki internet, jednymi z najczęściej wskazywanych punktów są dziś przychodnie i szpitale. Takiego zdania jest 73 proc. ankietowanych – podkreśla Paweł Biarda z Nexery (hurtowy operator telekomunikacyjny).

CZYTAJ TAKŻE: Innowacje 2020 roku, które zmienią nasze życie

Kolejny trend to praca zdalna. W pierwszych tygodniach po ogłoszeniu pandemii wartość sprzedaży artykułów z kategorii „meble biurowe” na Allegro wzrosła o 30 proc. Ten model pracy zdał egzamin i 67 proc. respondentów chce go kontynuować. Alternatywą dla stacjonarnego nauczania stałą się z kolei edukacja online. Niestety, pandemia ujawniła liczne ułomności systemu, m.in. brak kompetencji cyfrowych nauczycieli czy braki sprzętowe (90 proc. badanych wskazuje, że nie wszystkie dzieci posiadają niezbędne narzędzia do e-nauki). Wystrzeliły natomiast rynek e-commerce (52 proc. respondentów korzysta ze sklepów online przynajmniej raz na dwa tygodnie) oraz e-administracja (już 71 proc. z nas załatwia sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu).

Pandemia sprawiła, że musieliśmy zrezygnować z wielu przyjemności życia codziennego. Zamknięcie restauracji i kawiarni sprawiło, że wielu z nas zaczęło częściej zamawiać jedzenie do domu – twierdzi tak blisko jedna trzecia badanych, którzy wzięli udział w sondażu ARC Rynek i Opinia. Co ciekawe, trend ten ma szansę pozostać z nami na dłużej, ponieważ aż 94 proc. ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że „jedzenie i zakupy z dostawą to przyszłość na polskim rynku”.

Reklama
Reklama

Zyskała również rozrywka online. Z badania Nexery wynika, że 81 proc. mieszkańców ogląda filmy przez internet, a najchętniej wybieraną platformą VoD jest Netflix. Tu hitem okazał się miniserial „Gambit królowej”. Z dnia na dzień spopularyzował on nieco zapomnianą już rozrywkę: grę w szachy. Dane platformy eBay wskazują na 215-proc. wzrost sprzedaży szachów w USA po premierze serialu, z kolei liczba wyszukiwań Google dla szachów wzrosła dwukrotnie.

Biznes Ludzie Startupy
Polska to rynek przyzwyczajony do mocnej konkurencji
Biznes Ludzie Startupy
Koniec kradzieży rowerów? Polski pomysł podbija świat
Patronat Rzeczpospolitej
24 godziny na cyfrowe rozwiązania. Znamy zwycięzców HackNation 2025
Biznes Ludzie Startupy
Do start-upów trafią duże pieniądze. Państwowa instytucja wesprze zagraniczną ekspansję
Biznes Ludzie Startupy
Numer 1 w sztucznej inteligencji przejmuje warszawski start-up. Polacy zbudują AGI?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama