Gorąco wokół platform TV i kablówek. Kto ma apetyt na przejęcia

Liberty Global, właściciel telewizji kablowej UPC, jest otwarty na mariaże w Polsce. Udziałowcy Platformy Canal+ wysyłają ją na giełdę.

Publikacja: 16.02.2020 19:33

Gorąco wokół platform TV i kablówek. Kto ma apetyt na przejęcia

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

– Byliśmy kupującym, byliśmy sprzedającym, byliśmy partnerem w joint venture 50/50. Jeśli ktoś chciałby zrobić z nami coś w Wielkiej Brytanii, Szwajcarii czy Polsce, jesteśmy otwarci – powiedział podczas piątkowej telekonferencji z analitykami Mike Fries, prezes Liberty Global. Tego dnia grupa omawiała wyniki finansowe za 2019 rok, opublikowane dzień wcześniej po zamknięciu sesji na giełdzie w Nowym Jorku.

Liberty Global jest w Polsce właścicielem telewizji kablowej UPC Polska. W latach 2016–2018 kablówka ta bezskutecznie próbowała zwiększyć skalę działania poprzez przejęcie konkurenta – Multimedia Polska. Zrezygnowała z transakcji, gdy sprzedający nie zgodzili się na obniżenie ceny po tym, jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podyktował ostre warunki.

CZYTAJ TAKŻE: UPC Polska odkrywa karty: smartfony i możliwe przejęcia

W końcu stycznia tego roku Multimedia zostały kupione przez Vectrę. Razem są większe niż UPC pod względem liczby abonentów i przychodów. Robert Redeleanu, prezes UPC Polska, przekonywał w piątek dziennikarzy w Warszawie, że ta fuzja niewiele zmienia z punktu widzenia kierowanej przez niego firmy. – Już od dawna konkurujemy i z Vectrą, i z Multimediami. Nie widzę powodu, dla którego konkurencja miałaby być większa – mówił Redeleanu.

Nie można jednak nie zauważyć, że UPC Polska dość nieoczekiwanie zorganizowało konferencję poświęconą wynikom finansowym i planom biznesowym. Robert Redeleanu podkreślał, że rok 2019 pod wieloma względami był dla kablówki wyjątkowy. Po pierwsze, w zasięgu sieci internetu o prędkości do 1 Gb/s znalazło się 66 proc. gospodarstw domowych, do których dociera kablówka, czyli około 2,2 mln. Po drugie, usługi mobilne UPC doczekały się nowego otwarcia zapowiadanego od lat. Po trzecie, pod koniec roku firma powiadomiła, że będzie sprzedawać usługi, korzystając z infrastruktury podmiotów budujących sieć przy wsparciu środków unijnych z programu operacyjnego „Polska cyfrowa”. Pierwszym z nich jest wielkopolska Inea. Jak mówił Redeleanu, UPC zamierza podpisać analogiczne umowy z Orange Polska czy Nexerą. Kiedy zacznie korzystać z unijnych światłowodów – nie sprecyzował. – Może to być druga połowa roku – powiedział.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizja: Zyskują platformy satelitarne i smartfony

UPC ostatnio odpoczywało od przejęć. Teraz Redeleanu ponownie nie wyklucza udziału kablówki w takich transakcjach. W jakiej roli – tego w piątek nie sprecyzował.

Zarówno Fries, jak i Redeleanu podkreślali, że konwergencja technologii stacjonarnych i mobilnych (ang. FMC) ma sens. Fries – w kontekście kapitałowych mariaży. Redeleanu – w kontekście organicznego rozwoju UPC. Na razie kablówka nie ma zbyt wielkich osiągnięć w sprzedaży usług mobilnych. Sprzedaż zaczęła latem, a w końcu grudnia miała 9 tys. użytkowników.

Redeleanu uważa, że potencjał jest dużo większy i w tym roku firma będzie silniej wspierać sprzedaż tych usług. W ofercie smartfonów znajdzie się więcej modeli. Prezes UPC Polska nie zdradza celów sprzedażowych na ten rok. – Możliwy do osiągnięcia w perspektywie trzech lat cel to 20 proc. abonentów posiadających usługi mobilne – uważa Redeleanu. A potencjał to 10–11 mln subskrypcji, przy założeniu, że wszyscy mieszkańcy domów w zasięgu UPC.

Liberty jest także mniejszościowym udziałowcem ITI Neovision (ITI), operatora satelitarnej Platformy Canal+. Wraz z TVN przygotowują spółkę do debiutu giełdowego.

CZYTAJ TAKŻE: Grupa Vectra nowym liderem kablówek. Co czeka abonentów?

Główny akcjonariusz ITI – Vivendi – nie komentuje, czy jest zwolennikiem IPO satelitarnej platformy, czy też nie. – Rozmowy trwają i są wstępne, więc odmawiamy dalszych publicznych komentarzy w tej sprawie na obecnym etapie – odpowiedział nam Jean-Louis Erneux z biura prasowego Vivendi.

Kablówki i platformy satelitarne reprezentują ciągle tradycyjny model dystrybucji płatnej telewizji. Żeby nie przegrać wojny o abonenta, inwestują w coraz szybszy internet, nowoczesne dekodery i przekształcają się w agregatorów treści, w tym serwisów internetowych. – Łącza to nasz kręgosłup – mówił Redeleanu.

Biznes Ludzie Startupy
Ten polski 18-latek stworzył system AI dla firm zbrojeniowych w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma wprowadza nowatorski benefit dla pracowników. Specjalne karty
Biznes Ludzie Startupy
Polski latający skuter zamierza podbić świat. Ma być „dla każdego"
Biznes Ludzie Startupy
Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10