Polski handel internetowy rozwija się błyskawicznie, ale wciąż rodzimi sprzedawcy stawiają głównie na szukanie klientów w kraju. Z raportu PwC dla Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, do którego dotarła „Rzeczpospolita”, wynika, że tylko ok. 4 proc. polskich firm prowadzi sprzedaż internetową do innych krajów, przy średniej unijnej 7 proc.
CZYTAJ TAKŻE: Jadwiga Emilewicz: Polski eksport cyfrowy jest zbyt mały
Autorzy raportu podkreślają, że samo zniwelowanie barier zidentyfikowanych przez przedsiębiorców jako utrudniające rozwój e-eksportu mogłoby w długiej perspektywie zwiększyć liczbę takich firm do 16 proc. Tym samym wartość polskiego e-eksportu zwiększyłaby się o 400 proc., do ok. 110 mld zł.
Szansa na boom
Barier jednak nie brakuje. Ankietowani na potrzeby raportu przedsiębiorcy wskazują głównie brak kapitału na inwestycje niezbędne, aby móc w pełni korzystać z szans dawanych przez cyfrowy eksport. Często wskazywane są też problemy ze znajomością prawa na innych rynkach, kosztowna promocja czy droga obsługa reklamacji i zwrotów.