Opracowanie i wprowadzenie nowego leku na rynek zajmuje średnio około dziesięciu lat. Polski startup bioinformatyczny NaturalAntibody ma sposób, aby ten proces radykalnie przyspieszyć. Spółka wynajduje i optymalizuje przeciwciała, które mogą służyć jako leki. Korzysta przy tym z własnych systemów uczenia maszynowego i danych zgromadzonych przez naukowców, których potencjał nie był wcześniej wykorzystywany.
W startupie przekonują, że rozwiązania są unikalne w skali globalnej. Z polskiej innowacji korzystał już m.in. koncern AstraZeneca.
Oszczędność czasu i pieniędzy
Założycielem NaturalAntibody jest dr Konrad Krawczyk, ekspert w zakresie bioinformatycznej analizy przeciwciał. Pomaga mu Michał Krawczyk, który, jak sam o sobie mówi, jest seryjnym przedsiębiorcą (wcześniej stworzył m.in. serwis finansowania społecznościowego Patronite).
Konrad na pomysł stworzenia startupu wpadł w trakcie badań prowadzonych na uniwersytecie w Oksfordzie. Analizując dane gromadzone na potrzeby projektów badawczo-rozwojowych w firmach farmaceutycznych, zauważył, że po ich zakończeniu duża część tych cennych informacji pozostaje niewykorzystana. – Postanowiłem to zmienić. Tak stworzyliśmy Antibody Knowledge Graph, czyli bank danych, który w zautomatyzowany sposób gromadzi i integruje informacje na temat szczegółowej budowy sekwencji opracowanych już przeciwciał, ich struktur, umiejętności łączenia się z innymi cząsteczkami i cech biofizycznych. Zebraliśmy i ujednoliciliśmy w nim dane zgromadzone przez społeczność naukową w ostatnich 40 latach. Ich zestawienie w ten sposób ułatwia pracę nad produktami leczniczymi. A to tylko początek – tłumaczy Krawczyk.
CZYTAJ TAKŻE: Polski lek na Covid-19 straconą wielką szansą