Coraz ostrzejsza konkurencja w handlu wymusza na firmach z branży sięganie po innowacje. Nowe technologie mogą dać sieciom sklepów czy firmom usługowym istotną przewagę. Potwierdzają to narzędzia do walki o klienta, jakie dają przedsiębiorstwom polskie startupy Spartavity, HitDuck oraz Pricely.
Inteligentna gra ceną
Ten ostatni to olsztyńska firma, która specjalizuje się w Big Data i zaawansowanej analityce danych dla handlu detalicznego. Spółka kierowana przez Cezarego Kosińskiego zajmuje się rozwojem zaawansowanych algorytmów, które pozwalają na optymalizację, prognozowanie i dynamiczne zarządzania cenami oraz asortymentem w sieciach (m.in. sklepach spożywczych, aptekach i drogeriach, ale też na stacjach paliw czy w branży e-commerce). Twórcy startupu przekonują, że ich innowacyjne rozwiązania z każdych 100 mln zł obrotu są w stanie wygenerować nawet ponad 1 mln zł czystej marży dla detalisty.
– Nasz system odpowiada na pytanie, jaka optymalna cena sprzedaży powinna pojawić się na półce w sklepie. Identyfikuje też, które produkty tworzą wizerunek cenowy placówki, a które wygenerują ruch klientów. Pomaga odpowiedzieć na pytanie, na jakich produktach można podnieść ceny, nie tracąc przy tym wolumenu oraz w jaki sposób realizować strategię pozycjonowania względem konkurencji – tłumaczy Marcin Dobek z Pricely.
Czytaj więcej
Koniec wyrzucania żywności przez placówki gastronomiczne i sklepy spożywcze? Spółka z Lublina ma innowacyjny pomysł na rozwiązanie tego problemu.
Autorski system IT olsztyńskiej spółki, oparty na uczeniu maszynowym, umożliwia zaawansowaną automatyzację i całkowitą powtarzalność procesów wyliczania rekomendacji cen oraz prognozowanie wyników. Założyciele startupu przekonują, iż innowacyjny system ma być lekiem na problemy, z którymi zmagają się detaliści: wzrostem kosztów działalności, inflacją, spadkiem rentowności sklepów.