Innowacyjne spółki mają coraz więcej do zaoferowania wciąż słabo scyfrowanemu i łaknącemu nowatorskich rozwiązań sektorowi oświaty. Pandemia sprawiła, że edukacja nad Wisłą dostrzegła szanse i możliwości, jakie dają nowe technologie. To otwiera drzwi do dynamicznego rozwoju tzw. branży EdTech.
Polskie technologie, globalne hity
Wśród rodzimych start-upów, które starają się odmienić – nieprzystający często już do czasów, w których żyjemy – sposób nauki najmłodszych, na pierwszy plan wysuwają się Photon i Skriware. Obie firmy rosną jak na drożdżach. Pandemia nie podcięła im skrzydeł. Choć – jak tłumaczy Marcin Joka, prezes Photona – nadejście pierwszej fali covidu i zamknięcie szkół na wszystkich rynkach, na których spółka pracowała, były w 2020 r. dla niej potężnym hamulcem. – Zamiast panikować, wykorzystaliśmy nasze najsilniejsze wartości, przebudowaliśmy produkty i pierwsze efekty mamy już rok później – zaznacza.
Start-up to twórca innowacyjnego robota edukacyjnego, uczącego programowania. Firma w ub.r. wypracowała przychód ze sprzedaży w wysokości 8 mln zł, czyli aż 135 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk netto skoczył do 1,4 mln zł, a zatrudnienie wzrosło dwukrotnie (50 osób). Spółka uruchomiła dedykowany dział na region Niemiec, Austrii i Szwajcarii, a także wyposażyła pierwsze miasto w swoje roboty (Hanau, miejscowość nad Menem). Photon w USA rozbudował sieć sprzedaży o znaczących partnerów, m.in. SHI (jeden z największych dystrybutorów urządzeń elektronicznych w Stanach Zjednoczonych) czy Trafera (lider sprzedaży chromebooków). Biznes Marcina Joki we Francji odnotował 100-proc. wzrost sprzedaży. A na tym białostocki start-up nie chce poprzestać. W 2022 r. chce kontynuować ekspansję, koncentrując się m.in. na USA, Niemczech oraz rynku środkowoeuropejskim.
Czytaj więcej
Pandemia rozkręciła trend związany ze zdalnym dostępem do usług, co sprawiło, że branża edukacyjna stała się dla rodzimych startupów szczególnie atrakcyjna.
Założony w 2015 r. Photon Entertainment to przykład, jak polska technologia może stać się globalnym biznesem (produkty spółki trafiły już na 70 rynków). Podobnych historii jest więcej. W sektorze EdTech dowodzi tego Skriware. Warszawska spółka, która działa już na globalną skalę, osiągnęła w 2021 r. rekordowe wyniki – jej przychody wzrosły ponad 12-krotnie (do 12,1 mln zł), z kolei zysk netto sięgnął 2,7 mln zł. A to oznacza, że start-up przekroczył próg rentowności.