Reklama
Rozwiń

Nowoczesna edukacja z Polski podbija świat

Edukacja to dla start-upów obszar z wielkim potencjałem, w którym nowoczesne technologie, jak choćby roboty czy drukarki 3D, mogą odegrać znaczącą rolę.

Publikacja: 22.02.2022 00:33

Robot edukacyjny białostockiego start-upu Photon to przykład tego, jak polska technologia  może stać

Robot edukacyjny białostockiego start-upu Photon to przykład tego, jak polska technologia może stać się globalnym przebojem

Foto: Photon

Innowacyjne spółki mają coraz więcej do zaoferowania wciąż słabo scyfrowanemu i łaknącemu nowatorskich rozwiązań sektorowi oświaty. Pandemia sprawiła, że edukacja nad Wisłą dostrzegła szanse i możliwości, jakie dają nowe technologie. To otwiera drzwi do dynamicznego rozwoju tzw. branży EdTech.

Polskie technologie, globalne hity

Wśród rodzimych start-upów, które starają się odmienić – nieprzystający często już do czasów, w których żyjemy – sposób nauki najmłodszych, na pierwszy plan wysuwają się Photon i Skriware. Obie firmy rosną jak na drożdżach. Pandemia nie podcięła im skrzydeł. Choć – jak tłumaczy Marcin Joka, prezes Photona – nadejście pierwszej fali covidu i zamknięcie szkół na wszystkich rynkach, na których spółka pracowała, były w 2020 r. dla niej potężnym hamulcem. – Zamiast panikować, wykorzystaliśmy nasze najsilniejsze wartości, przebudowaliśmy produkty i pierwsze efekty mamy już rok później – zaznacza.

Start-up to twórca innowacyjnego robota edukacyjnego, uczącego programowania. Firma w ub.r. wypracowała przychód ze sprzedaży w wysokości 8 mln zł, czyli aż 135 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk netto skoczył do 1,4 mln zł, a zatrudnienie wzrosło dwukrotnie (50 osób). Spółka uruchomiła dedykowany dział na region Niemiec, Austrii i Szwajcarii, a także wyposażyła pierwsze miasto w swoje roboty (Hanau, miejscowość nad Menem). Photon w USA rozbudował sieć sprzedaży o znaczących partnerów, m.in. SHI (jeden z największych dystrybutorów urządzeń elektronicznych w Stanach Zjednoczonych) czy Trafera (lider sprzedaży chromebooków). Biznes Marcina Joki we Francji odnotował 100-proc. wzrost sprzedaży. A na tym białostocki start-up nie chce poprzestać. W 2022 r. chce kontynuować ekspansję, koncentrując się m.in. na USA, Niemczech oraz rynku środkowoeuropejskim.

Czytaj więcej

Startupy 2022. EdTechy mogą zdominować rynek innowacji

Założony w 2015 r. Photon Entertainment to przykład, jak polska technologia może stać się globalnym biznesem (produkty spółki trafiły już na 70 rynków). Podobnych historii jest więcej. W sektorze EdTech dowodzi tego Skriware. Warszawska spółka, która działa już na globalną skalę, osiągnęła w 2021 r. rekordowe wyniki – jej przychody wzrosły ponad 12-krotnie (do 12,1 mln zł), z kolei zysk netto sięgnął 2,7 mln zł. A to oznacza, że start-up przekroczył próg rentowności.

Skriware dostarcza dzieciom praktyczną i angażującą edukację, dopasowaną do potrzeb XXI w. Cały projekt bazuje na tzw. interdyscyplinarnej metodologii nauczania STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). W praktyce spółka, którą kieruje Karol Górnowicz, dostarcza autorskie laboratorium edukacyjne (o nazwie SkriLab), oparte na druku i modelowaniu 3D, robotach edukacyjnych, a także softwarze (narzędziach do programowania oraz platformie online dedykowanej nauczycielom). Te innowacyjne rozwiązania trafiły już do ponad 2 tys. szkół w całej Polsce, ale także 300 placówek edukacyjnych i instytucji za granicą (zlokalizowanych na czterech kontynentach). I Skriware nie zwalnia – zamierza na przełomie 2022 i 2023 r. przeprowadzić ofertę publiczną akcji i zadebiutować na warszawskiej giełdzie. – Mamy jasno określoną strategię rozwoju, do 2024 r. chcemy podwoić liczbę szkół, z którymi współpracujemy. Chcemy istotnie zwiększać sprzedaż naszych rozwiązań, w planach mamy jeszcze mocniejszą ekspansję zagraniczną – podkreśla Górnowicz.

Cyfryzacja nie za wszelką cenę. Higiena!

Ale przykładów polskich start-upów podbijających rynek EdTech jest znacznie więcej. Wystarczy wskazać m.in. Pixblocks, zapewniający uczniom kompleksowe środowisko do nauki programowania w języku Python czy Universality – platformę łączącą studentów, wykładowców i pracodawców w jednym ekosystemie stworzonym dla rozwoju kompetencji programistycznych w oparciu o realne przypadki ze świata biznesu. Wśród oferowanych przez PixBlocks produktów są: gra i apka mobilna i aplikacja na komputery, a także gra planszowa, z których korzysta obecnie blisko 317 tys. użytkowników. Z kolei platformę Universality wykorzystuje ponad 30 uczelni w naszym kraju.

Judyta Węgłowska, business development director w akceleratorze eduLAB, podkreśla, że polskie startupy mają bardzo wiele do zaoferowania sektorowi oświaty. – Wykorzystanie najnowszych technologii w edukacji to gwarancja wzrostu jej innowacyjności na poziomie ogólnym, ale także większa efektywność i optymalizacja dostępnych zasobów oraz potencjału poszczególnych jednostek oświatowych – przekonuje.

Łukasz Czernecki, wiceprezes Euvic, firmy z branży IT, potwierdza: – Edukacja to obszar z wielkim potencjałem, który może i powinien wykorzystywać nowoczesne technologie, i dla którego można jeszcze wiele w tym zakresie zrobić.

Jednocześnie zwraca uwagę na inny problem – zagrożeń związanych ze światem online. – Dlatego chcemy tworzyć rozwiązania unowocześniające i usprawniające edukację, a jednocześnie takie, które będą wspierały cyfrową higienę, czyli zachowanie odpowiedniego balansu między światem online i offline, wspierały dzieci i młodzież w zawiązywaniu relacji, rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i społecznych – dodaje.

Biznes Ludzie Startupy
Ten polski 18-latek stworzył system AI dla firm zbrojeniowych w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma wprowadza nowatorski benefit dla pracowników. Specjalne karty
Biznes Ludzie Startupy
Polski latający skuter zamierza podbić świat. Ma być „dla każdego"
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes Ludzie Startupy
Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku