Epidemia koronawirusa spowodowała, że badania nad szczepionkami weszły na zupełnie nowy, niespotykany dotąd poziom, a cyfryzacja praktycznie każdej sfery naszego życia przyspieszyła o dekadę. Ujawniła się siła innowacyjności. I to właśnie ona stała się również napędem wielu polskich firm i instytucji, które – dzięki niej – wyszły obronną ręką z trudnej sytuacji covidowej. Redakcja postanowiła wyróżnić osoby, firmy i startupy oraz organizacje, które w 2021 roku – mimo pandemii, a często na fali przez nią wywołanej – rozwinęły się i swoje produkty w spektakularny sposób. Na liście są zarówno świetnie znane już nie tylko nad Wisłą młode, innowacyjne spółki, jak Packhelp, Booksy czy RemoteMyApp, ale także przełomowe produkty (pojazd Jetsone One) oraz korporacje, które nie wyzbyły się zwinności startupu (Orange, Pekao i PZU). Doceniliśmy też znaczący wkład instytucji, które przyczyniały się do digitalizacji (NASK) i innowacyjności (PFR) polskiej gospodarki, a także rolę naukowców, którzy są kołem zamachowym postępu (a raczej naukowczyń, gdyż wyróżniliśmy badaczki PAN).
W związku z sytuacją za wschodnią granicą postanowiliśmy także nagrodzić dwie wyjątkowe, nowatorskie inicjatywy, które niosą pomoc Ukrainie (Zrzutka.pl i SoDA).
Packhelp
Za dynamiczny rozwój biznesu i pozyskanie rekordowej sumy od
inwestorów
Startup, znany w Polsce jako Zapakuj.to, opracował platformę, która pozwala samodzielnie zaprojektować opakowanie. Narzędzie do personalizacji pozyskało pod koniec ub.r. od inwestorów 40 mln euro w rundzie B. Nikt jeszcze nad Wisłą na tym etapie rozwoju biznesu nie zgarnął tak dużej sumy. Firma szybko rośnie – prace nad platformą ruszyły w 2016 r., a w 2017 r. pierwsi polscy aniołowie zainwestowali w pomysł 1,5 mln zł. Spółka prowadzi imponującą ekspansję – w 2021 r. rozwinęła działalność w Holandii, Szwecji i Rumunii. W Polsce i za granicą w Packhelp pracuje ponad 250 osób, a zespół wciąż rośnie.
Zespół Packhelp stworzył jeden z najszybciej rosnących startupów w regionie. W ciągu kilku lat zdobył w Europie ponad 50 tys. klientów, a od inwestorów zebrał ponad 250 mln zł