System zdrowotny w Stanach Zjednoczomnych jest być może najbardziej skomplikowany na świecie, funkcjonuje jednocześnie wiele wariantów dostępu do opieki medycznej, usług czy produktów. Seniorzy w wieku 65+ mogą wybierać pomiędzy planami zapewniającymi im na emeryturze opiekę medyczną, szpitalną i inne – plany są finansowane przez państwo, jak i przez firmy prywatne. Do tego nie każdy może skorzystać ze wszystkich opcji, dostępne są choćby ze względu na stan zdrowia i zażywane leki.

System budowany od zera

To istny labirynt informacyjny, z którym może poradzić sobie tylko technologia, a stworzenie odpowiedniego rozwiązania okazało się nie lada wyzwaniem. Wtedy właśnie pojawiła się polska firma e-point, która specjalizuje się w złożonych międzynarodowych projektach informatycznych dla branży finansowej oraz e-commerce.

– Amerykańska firma o polskich korzeniach z branży finansów i ubezpieczeń szukała nad Wisłą partnera, który ma duże doświadczenie w realizacji zaawansowanych rozwiązań dla branż, w których sama operuje, ale też takiego, który podejdzie do zadania ambitnie i z otwartą głową – mówi Grzegorz Ścisło, prezes e-point International.

Ruszyły prace, ale system musiał powstać od zera, nie dało się skorzystać z gotowych rozwiązań. Z uwagi na specyficzny charakter potencjalnej e-usługi do realizacji – zawiłości formalnoprawne, konieczność implementacji zaawansowanych autorskich algorytmów mechanizmów rekomendacyjnych, rozbudowane integracje z rządowym portalem medicare.gov oraz systemem Connecture, łączącym e-sprzedaż planów opieki medycznej w USA nie było możliwe zastosowanie rozwiązania out of the box.

– Chcieliśmy pokazać, że nawet na tak wymagającym rynku potrafimy radykalnie ułatwić życie użytkownikom usługi, która przez lata uchodziła za niereformowalną, i jednocześnie zoptymalizować ją od strony procesów biznesowych – wyjaśnia Grzegorz Ścisło.

Efektem prac jest system Hella+Health, który pomaga amerykańskim seniorom na samodzielne i w pełni obiektywne dopasowanie oferty planów medicare do ich potrzeb. Mogą szybko i sprawnie (w quizowej formie) odpowiedzieć na stronie internetowej na te same pytania, które zadawałby konsultant np. firmy ubezpieczeniowej. Dzięki połączeniu Hella+Health z amerykańskim systemem medicare.gov seniorzy mogą automatycznie pobrać swoją historię medyczną, w tym informacje o lekach i lekarzach, dzięki czemu nie muszą zbierać danych. Wszystkie informacje mogą podać jednorazowo lub udzielać odpowiedzi stopniowo wtedy, kiedy im to pasuje najbardziej.

Algorytm podpowie

Kiedy nasze dane trafią do Hella+Health algorytm proponuje seniorom dopasowane do ich potrzeb plany medyczne różnych dostawców oraz przedstawia rekomendację ze wskazaniem, na co powinni zwracać uwagę. Proponowane plany mogą filtrować według swoich własnych wymagań, dla różnych osób liczą się inne parametry. Mogą porównać i analizować różne elementy w porównywarce. Jeśli wybiorą konkretny plan, mogą go za pośrednictwem Hella+Health również zamówić online.

Projekt jest niesłychanie skomplikowany i zaawansowany, ale niestety nie można go przenieść na inne rynki, dostosowany jest do specyfiki rynku amerykańskiego. – Raczej nie udałoby się go zastosować na rynku polskim, ponieważ mamy zupełnie inny system finansowania opieki medycznej. Nasz system nie wymaga od użytkownika podejmowania złożonych decyzji dotyczących ubezpieczenia – mówi Grzegorz Ścisło. – Ale zdobyliśmy nowe kompetencje, które dają się wykorzystać w optymalizowaniu procesów u dostawcy usługi, integracji systemów. Wiele z wypracowanych przez nas koncepcji dotyczących sposobu podejścia do komunikacji z grupą seniorów da się łatwo przenieść nad Wisłę – dodaje Grzegorz Ścisło.

Firma podkreśla, że rynek rozwiązań e-commerce wspartych algorytmami dotyczącymi podejmowania decyzji przeznaczonych dla branży medycznej i ubezpieczeniowej dynamicznie rośnie.

– Przeniesienie doświadczeń Hella+Health bezpośrednio na polski rynek ubezpieczeniowy nie będzie możliwe. Wydaje się nam jednak, że rola, jaką na rynku medycznym w USA pełnią prywatni ubezpieczyciele, jest w pewnym zakresie przejmowana w Polsce przez firmy świadczące usługi medyczne – mówi Marcin Żuchowicz, prezes e-point. – Są to coraz większe organizacje, sprzedające szeroki zakres usług medycznych, często w formie pakietów i abonamentów, zarówno w modelu B2B, jak i B2C. Zbudowanie spójnego i efektywnego rozwiązania cyfrowego wspierającego ten złożony model biznesowy jest wyzwaniem dla tych organizacji – przekonuje, podkreślając, iż firma obecnie prowadzi projekt opracowania strategii e-commerce dla jednej z tych firm i coraz lepiej rozumie sytuację firm z tej branży. – Widzimy duży „dług cyfrowy” w tych organizacjach, ale jednocześnie duże potrzeby i potencjał na cyfryzację – dodaje.