Kamperowe Airbnb z Czech przez Polskę pojedzie w świat

Platforma łącząca poszukujących auta lub przyczepy do karawaningu z właścicielami, którzy je wynajmują, podbiła Czechy i zdobywa uznanie nad Wisłą. Start-up Campiri pozyskał właśnie od inwestorów 2,7 mln euro na ekspansję.

Publikacja: 16.05.2022 22:07

Lukáš Janoušek, współzałożyciel Campiri, rozwija biznes na fali rosnącej popularności karawaningu.

Lukáš Janoušek, współzałożyciel Campiri, rozwija biznes na fali rosnącej popularności karawaningu.

Foto: Campiri

Najpierw pandemia, teraz niepewność wywołana wojną za naszą wschodnią granicą, sprawiają, że coraz częściej Polacy myślą o porzuceniu pomysłu na zorganizowane wakacje w hotelu, na rzecz podróży na własną rękę. Urlop w aucie? W naszym kraju kempingi nigdy nie należały to miejsc najchętniej odwiedzanych przez szukających odpoczynku. Ale moda z USA i krajów Europy Zachodniej na podróżowanie kamperem wreszcie zadomowiła się nad Wisłą. Na tym trendzie zyskuje Campiri.

Moda na karawaning

Czeski start-up stworzył platformę internetową, która odmienia rynek najmu samochodów kempingowych. Celem spółki stworzonej przez Lukáša Janouška i Paula Tesara jest całkowita digitalizacja procesu wynajmu pojazdów i przyczep kempingowych, tak, aby można je było łatwo zarezerwować za pomocą kilku kliknięć.

Campiri posiada jedną z największych baz samochodów kempingowych w naszym regionie Europy – z wypożyczalni i od prywatnych właścicieli (oferując im dodatkowe źródło dochodu). Platfroma działa na podobnej zasadzie jak Airbnb, ale zamiast mieszkań i domów oferuje samochody i przyczepy.

Idea karawaningu – rozwijana przez Campiri w Polsce od roku – świetnie się przyjęła. W e-platformę łącząca posiadaczy kamperów z zainteresowanymi ich wynajmem zainwestowała właśnie grupa inwestorów. Do czeskiego startupu popłynęło 2,7 mln euro (łącznie spółka pozyskała już 4,7 mln euro). Na rozwój biznesu pieniądze wyłożyły fundusze VC z Europy i USA: Rockaway Capital (ma w portfelu m.in. czeskiego jednorożca Productboard) i Purple Ventures (wspiera kapitałowo takie spółki jak Tatum, Curfex czy Paypipes) oraz grupa inwestycyjna Miton (niegdyś inwestor w Domodi).

Czytaj więcej

Turystyka w dobie wirusa? Firma z Poznania ma pomysł na kampery

– Naszą uwagę zwrócił przede wszystkim cyfrowy model biznesowy Campiri, tj. pomysł, aby za pomocą kilku kliknięć sprawnie połączyć właścicieli z osobami zainteresowanymi wynajmem ich kamperów. W ostatnich latach obserwujemy wzrost popularności tej formy podróżowania – podkreśla Dusan Zabrodsky, partner inwestycyjny w Rockaway Capital.

Start-up pieniądze przeznaczyć chce na wprowadzenie Campiri na nowe rynki, wzmocnienie zespołu i zakup nowych pojazdów. – Od początku mamy wielkie ambicje i plany. Chcemy, aby Campiri było nie tylko lokalnym graczem. Największa część finansowania przeznaczona zostanie więc na wsparcie ekspansji. Ogromny potencjał dla rozwoju firmy widzimy w Europie Środkowej, Wschodniej i Południowej. Jesteśmy przekonani, że to idealny moment, by rosnąć właśnie tam. Podczas gdy w Europie Zachodniej działa już kilka konkurencyjnych firm, w regionie Europy Środkowo-Wschodniej trend digitalizacji w turystyce dopiero raczkuje – mówi dyrektor generalny Campiri Lukáš Janoušek, który wcześniej – jako udziałowiec i menedżer – rozwijał fintech Twisto (również w Polsce).

Tysiące noclegów na kółkach

Campiri stało się dominującym graczem na rynku cyfrowego karawaningu w Czechach (liczba aut w czeskiej ofercie sięga 400 pojazdów). Po czterech miesiącach od rozpoczęcia działalności operacyjnej nad Wisłą platforma ma dostęp do ponad 100 kamperów. Poza Polską spółka biznes rozkręca też w Grecji i na Słowacji. Ma ambicję, by stać się europejskim liderem w branży. – Campiri to nowa jakość podróżowania dla miłośników kamperów oraz osób, które chcą spróbować tej formy wypoczynku – komentuje Katarzyna Jedlińska, dyrektor Campiri w Polsce i na Słowacji.

Campiri zamknęło 2021 r. obrotami w wysokości 800 tys. euro. Za pośrednictwem platformy zrealizowano ponad 5 tys. „noclegów na kółkach”. W tym roku celem firmy jest poszerzenie oferty na wszystkich rynkach do 1200 pojazdów. Pomóc ma w tym m.in. własna flota kilkudziesięciu aut (dzięki pozyskanemu kapitałowi).

W czeskim startupie nie ukrywają, że jednym z motorów napędowych wzrostu ma być jego rozwój na polskim rynku. Jedlińska wskazuje, iż ostatnie lata otworzyły branży karawaningowej drzwi do sukcesu – pandemia nie tylko sprawiła, że ludzie zaczęli szukać alternatywnych sposobów podróżowania, ale też zmieniła podejście dużej części społeczeństwa do tradycyjnych wakacji. Jak zaznacza, turyści coraz odważniej spełniają marzenia o niepowtarzalnych przygodach i oczekują dużej elastyczności w miejscu pobytu. – To właśnie oferują auta kempingowe. Campiri przynosi cyfrową zmianę, umożliwiając każdemu zorganizowanie niepowtarzalnych wakacji za pomocą kilku kliknięć. Nasza platforma, dostrzegając rosnące zainteresowanie podróżami kamperami w Polsce, wprowadza więc do swojej oferty kolejne funkcje. Już niedługo w jednym miejscu będzie można zarezerwować i opłacić całe wakacje. Zaproponujemy też kamperowiczom setki malowniczych, sprawdzonych przystanków, na których można się zatrzymać – np. pod murami średniowiecznego zamku, w winnicy czy kameralnej agroturystyce – dodaje.

Najpierw pandemia, teraz niepewność wywołana wojną za naszą wschodnią granicą, sprawiają, że coraz częściej Polacy myślą o porzuceniu pomysłu na zorganizowane wakacje w hotelu, na rzecz podróży na własną rękę. Urlop w aucie? W naszym kraju kempingi nigdy nie należały to miejsc najchętniej odwiedzanych przez szukających odpoczynku. Ale moda z USA i krajów Europy Zachodniej na podróżowanie kamperem wreszcie zadomowiła się nad Wisłą. Na tym trendzie zyskuje Campiri.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Globalne koncerny zwiększają sprzedaż dzięki polskiej sztucznej inteligencji
Biznes Ludzie Startupy
Latająca amfibia. Polska firma, znana z filmowego hitu, stworzyła broń przyszłości
Materiał partnera
Cyberbezpieczeństwo w nowym wydaniu
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rozpycha się rynku podróży. Wchodzi do kolejnych krajów
Biznes Ludzie Startupy
Samuraj ruszył na ratunek samobójcom. Polska AI chroni Amerykanów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?